با حضور رئیس جمهوری

سد و نیروگاه گتوند علیا افتتاح شد

سد و نیروگاه گتوند علیا در استان خوزستان که با هزینه ای بالغ بر سه هزار میلیارد تومان ساخته شده است امروز با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری افتتاح و مورد بهره برداری کامل قرار گرفت.
کد خبر: ۵۵۶۳۳۹
سد و نیروگاه گتوند علیا افتتاح شد

به گزارش ایرنا،دراین مراسم مجید نامجو وزیر نیرو،  علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزارت نیرو و مقام های محلی حضور داشتند.

ذخیره سازی قریب به پنج میلیارد متر مکعب آب و تنظیم آن برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت استان خوزستان، افزایش دو هزار مگاوات انرژی برق آبی به ظرفیت تولید برق کشور و توان تولید سالانه چهار هزار و 570 گیگاوات ساعت برق از جمله اهداف ساخت این سد بوده است.

همچنین با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، طغیان های فصلی رودخانه کارون به طور کامل کنترل شده و اراضی دشت خوزستان و مراکز جمعیتی از آسیب سیل مصون مانده و کشاورزان می توانند با امنیت کامل کشاورزی کنند.

همچنین با ایجاد این منبع بزرگ آبی، استفاده و بهره برداری های مختلف از قبیل آبیاری زمین‌های کشاورزی، گسترش صنعت تولید محصولات آبزیان و پرورش ماهی، ایجاد جاذبه های گردشگری، گسترش و تنوع بخشی به محیط زیست منطقه فراهم شده و امکانی بسیار مناسب برای سرمایه گذاری های کلان در این منطقه بوجود آمده است.

جایگاه بین المللی کشور با اجرای طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا، به واسطه ارتقای صنعت برق آبی و رشد ظرفیت تولید انرژی برق ارتقا یافته و زمینه حضور فعال تر دست اندرکاران صنعت برق کشور بویژه مشاورین و پیمانکاران مختلف این صنعت، در فرصت های داخلی و خارجی بیش از پیش فراهم شده است.

طرح گتوندعلیا پس از طرح های بزرگ و ملی کرخه، کارون 3 و مسجد سلیمان جزو طرح های اولویت دوم وزارت نیرو بود که مراحل اجرایی آن از سال 1376 آغاز شد.

این پروژه در ابتدا به آرامی پیگیری شد و پس از اتمام و بهره برداری طرح های ذکر شده، روند اجرایی آن از سال 1382 شدت گرفت و در چهار سال گذشته بیشترین پیشرفت فیزیکی و مالی در این طرح محقق شده به طوری که پس از طی فراز و نشیب های مختلف سرانجام سد گتوند در مردادماه سال 1390 آبگیری شد.

سد گتوندعلیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در منتهی الیه موقعیت کوهستانی رودخانه کارون، در فاصله 380 کیلومتری از مصب رودخانه و در نزدیکی شهرستان گتوند در استان خوزستان احداث شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی و با ارتفاع 182 متر و طول تاج 760 متر است.

نیروگاه گتوند علیا، از نوع نیروگاه سطحی، در حال حاضر قادر است یک هزار مگاوات برق تولید کند و در فاز توسعه که مراحل اجرایی آن در دست انجام است،یک هزار مگاوات دیگر نیز به تولید برق افزوده و در مجموع از طریق هشت واحد 250 مگاواتی، امکان تولید دو هزار مگاوات برق را فراهم خواهد ساخت.

بزرگراه آبادان - ماهشهر افتتاح شد

فاز دوم بزرگراه آبادان- ماهشهر به طول 75 کیلومتر توسط رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
 
به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد در دومین روز از چهارمین سفر هیئت دولت به استان خوزستان، صبح دوشنبه با حضور در شهرستان ماهشهر، بزرگراه آبادان -ماهشهر را افتتاح کرد.

بزرگراه آبادان- ماهشهر به طول 75 کیلومتر بخشی از محور ساحلی خلیج فارس حد فاصل شلمچه تا بندرعباس است.

 این محور به دلیل وجود مراکز عظیم پالایشگاهی و نفتی آبادان بسیار پراهمیت است و با توجه وجود تاسیسات بزرگ پتروشیمی و مجتمع بندری امام خمینی در ماهشهر و سربندر از یک سو و تردد عبوری کل محور ساحلی به عنوان حلقه ارتباطی بنادر جنوبی سبب شده تا این بزرگراه به عنوان یکی از کریدورهای اصلی کشور دارای ترافیک بسیار سنگین بوده و از مسیرهای پر حادثه استان خوزستان باشد.

 پروژه بزرگراه آبادان - ماهشهر که ساخت آن پیش از این به کندی صورت می گرفت با قرار گرفتن در ردیف پروه های مهر ماندگار با سرعت بیشتری اجرایی شد.

این پروژه بیش از 600 میلیارد ریال هزینه در بر داشته که  از محل ردیف اعتباری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و با مشارکت وزارت نفت تامین شده و اختصاص یافته است.

 کاهش تصادفات و ارتقا ایمنی، تسهیل در ترافیک عبوری، دسترسی سریع بین مراکز مهم بندری و صنایع نفتی منطقه، صرفه جویی در مصرف سوخت، سامان بخشیدن به یکی از مهمترین کریدورهای جنوبی کشور، رونق بخشیدن به سرمایه گذاری ملی و گردشگری، بهبود شرایط زیست محیطی از قبیل کاهش آلاینده و کاهش زمان مدت سفر تنها بخشی از مزایای بهره برداری از باند دوم این بزرگراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امامی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
بِسْم ِ الله ِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِیْمِ ___در حالی كه دو سوم كره ی زمین را اب فرا گرفته - چرا باید درختان انار كرمان از بی ابی خشك شوند --ایا تقسیم اب در مملكت جمهوری اسلامی عادلانه است؟__ شیخ بهایی رحمه الله میان مردم حق اب را به عدالت تقسیم كرد --

نیازمندی ها