بخش دوم

HTML دنیای موبایل را درمی‌نوردد

در شماره پیش در مورد چارچوب‌های کاری برای توسعه برنامه‌های موبایل با استفاده از HTML5 و Javascript صحبت کردیم و همان‌طور که گفته بودیم قرار است در این شماره درباره Phonegap نکاتی را ارائه کنیم.
کد خبر: ۵۳۱۷۵۰

Phonegap به عنوان یکی از این چارچوب‌های کاری تقریبا تمام امکاناتی را که شما برای توسعه یک برنامه کاربردی برای برنامه موبایل خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما یک سوال وجود دارد و آن هم این که خیلی از طراحان سایت که با HTML5 و Javascript آشنایی دارند، می‌گویند چه نیازی است یک برنامه کاربردی را با این چارچوب‌های کاری توسعه دهیم؟ می‌توانیم با ایجاد یک طراحی برای موبایل برنامه ای کاربردی برای سایت خود ایجاد کنیم.

اولین پاسخی که باید به این پرسش داد، این است که شما با استفاده از این چارچوب‌های کاری براحتی می‌توانید داده‌های خود را ذخیره کنید (از Local Storage که در HTML5 معرفی شد استفاده می‌کند) و به بقیه بخش‌های اصلی سیستم عامل دسترسی داشته باشید، اما ممکن است شما این پاسخ را بشنوید که تمام اینها با استفاده از کدهای HTML5 و Javascript‌ اتفاق می‌افتد، بنابراین می‌توان در نسخه موبایل سایت هم پیاده‌سازی شود، اما در این صورت یک مشکل وجود دارد و آن هم این که برنامه شما Browser-Base است و شاید جذابیتی برای کاربران نداشته باشد. با این حال خیلی از برنامه‌های کاربردی که جزو پرطرفدار‌ترین برنامه‌هاست‌، از همین چارچوب‌ها استفاده می‌کند و برنامه‌های آنها همیشه به صورت نمایش HTML است. از این برنامه‌ها می‌توان به نسخه اصلی Facebook برای موبایل اشاره کرد و برنامه YouTube که مایکروسافت برای ویندوزفون توسعه داده است.

البته این چارچوب‌های کاری معایب خاص خود را دارد و آن‌هم زمانی است که حجم انتقال اطلاعات بین برنامه موبایل و سرور زیاد باشد ممکن است کندی برنامه به وجود بیاید (این امر تقریبا اجتناب‌ناپذیر است). اما برای حل این مشکل راه‌حل‌هایی مختلفی ارائه شده است که با مطالعه بیشتر در مورد این چارچوب‌های کاری می‌توانید آنها را بررسی و راه‌حل مناسب را انتخاب کنید.

برای کارکردن با Phonegap در اندروید به چه چیزهایی نیاز داریم؟

آخرین نسخه Stable از این چارچوب کاری را ابتدااز لینک زیر دانلود کنید:

http://phonegap.com/download

در مرحله دوم آخرین نسخه از ADT(Android Development Tools) و SDK آن را از سایت زیر دانلود کنید:

http://developer.android.com

اندروید یک ADT Bundle را برای دانلود گذاشته که یک نسخه از Eclipse است که به صورت پیشفرض SDK اندروید برای ورژن 2/4 و همین‌طور ADT‌ در آن قرار دارد. برای نسخه‌های دیگر اندروید می‌توانید از خود SDK‌ موجود استفاده کنید.

توجه کنید Phonegap‌برای اندروید نسخه‌های 1/2 به بعد است . نسخه 1/2 و ۳ تا سال آینده پشتیبانی می‌شود. بعد از این که مقدمات برنامه‌نویسی شما برای اندروید فراهم آمد ، شما می‌توانید یک پروژه آماده برای اندروید بسازید و کتابخانه‌های مورد نیاز برای Phonegap را به آن اضافه سپس کار خود را شروع کنید.

اولین کار، اضافه‌کردن کتابخانه Cordova است که در پوشه Phonegap وجود دارد. پس از این که این کتابخانه را اضافه کردید، می‌توانید پروژه نمونه‌ای را که ایجاد کرده‌اید کامل کنید.

همان‌طور که قبلا توضیح داده بودیم در برنامه‌های اندروید Activity هاست که نقش بسزایی برای برنامه‌ها بازی می‌کند.

اولین کاری که می‌کنید این است که از Activity برای Phonegap است استفاده ‌کنید.

برای این کار به کد خود مراجعه کنید. به جای این که Activity‌ شما از کلاس پایه موجود در اندروید استفاده کند از DroidGap استفاده می‌کند، بقیه ماجرا مثل دیگر برنامه‌های اندرویدی است.

حال شما باید فایل html را که در واقع برنامه شماست در برنامه بارگذاری کنید. برای این کار از کد زیر استفاده کنید:

@Override

public void onCreate(Bundle savedInstanceState)

{

super.onCreate(savedInstanceState);

super.loadUrl("file:///android_asset/www/index.html");

{

سپس شما باید در پوشه asset یک فولدر به نام www ایجاد کنید و کدهای html و کتابخانه javascript را که مربوط به Phonegap‌ است ، در آن کپی کنید. حال شما براحتی می‌توانید برنامه‌های خود را برای سیستم عامل اندروید توسعه دهید.

برای این که با API های بیشتری در مورد phonegap‌ آشنا شوید ، حتما به لینک زیر سر بزنید:

http://docs.phonegap.com/en/2.3.0/index.html

امیر بهاالدین سبط الشیخ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها