رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس در کمیته مشترک اقتصادی حضور دارند

ساماندهی معیشت مردم محور نشست دولت و مجلس

خبرگزاری‌ها روز گذشته از برگزاری جلسات مشترکی میان دولت و مجلس خبر دادند که باهدف ساماندهی معیشت مردم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۳۱۵۵۷

بر این اساس در جلسات مشترک، محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی روسای دو قوه، معاونان، وزیران وزارتخانه‌های اقتصادی و روسای کمیسیون‌های مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها و برخی از اقتصاددانان شاخص مجلس حضور دارند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص این جلسات به مهر گفت: نشست مشترک مجلس و دولت با هدف بررسی مسائل اقتصادی و مشکلات معیشت مردم بویژه در آستانه آغاز سال جدید برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر همچنین در گزارشی در این زمینه نوشت: در این جلسات که از سه‌شنبه‌شب هفته گذشته در حال برگزاری است، مقرر شده با همدلی و تعامل سازنده دو قوه، راهکارهای مناسب و موثری در خصوص وضع اقتصادی اندیشیده شده و به سرعت اجرایی شود. همچنین بر اساس توصیه‌های موکد، دولت و مجلس از اختلافات علنی در این خصوص نهی شده‌اند. گویا مقامات ارشد دولت و مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که در شرایط فعلی بهترین استراتژی برای پیشبرد امور، مفاهمه و تعامل است که بر این اساس مقرر شده در جلساتی مشترک نسبت به بررسی مشکلات مردم و کشور بویژه در حوزه اقتصادی بهترین تصمیمات ممکن گرفته شود و راهکارهایی را برای آرامش اقتصادی و ساماندهی بازار در جهت سهولت خرید مردم برای آغاز سال جدید اتخاذ کنند.

براساس گزارش این خبرگزاری، دولت در این جلسات اصرار دارد مرحله دوم هدفمندی را با روش خاص خود که شامل افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی است اجرا کند تا بتواند برای جبران مشکلات معیشتی مردم عدد قابل توجهی را به عنوان یارانه نقدی پرداخت کند، اما نمایندگان مردم معتقدند این موضوع با توجه به تورم افسار گسیخته‌ای که در پی خواهد داشت به ضرر مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است.

نمایندگان اصرار دارند که دولت با اجرای کامل و صحیح مرحله اول هدفمندی و توجه واقعی و صحیح به دهک‌های پایین درآمدی و کمک فوری به بخش تولید، می‌تواند مشکلات پیش روی مردم را در کوتا‌ه‌مدت تا حدودی برطرف کند.

این گزارش می‌افزاید: مجلس و دولت به دنبال آن هستند که قانون هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای ادامه یابد که علاوه بر جلوگیری از بروز شائبه‌ها، باعث ایجاد ناآرامی و تشتت در فضای اقتصادی کشور نشود.

بر همین اساس گویا تصمیم بر حفظ اعتدال در پیشبرد موضوعات مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست و اجرای آن نیز منوط به رسیدن مجلس و دولت به یک ساز و کار مشخص و عملیاتی و قانونی شده است.

حاضران در جلسات مشترک

به گزارش خبرگزاری‌ها در این جلسات، به غیر از روسای دو قوه مجریه و مقننه، محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد، نواب رئیس مجلس، سیدشمس‌الدین حسینی، مهدی غضنفری، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، مجید نامجو و صادق خلیلیان وزیران اقتصادی دولت به همراه بهروز مرادی، معاون رئیس‌جمهور و محمدرضا فرزین سخنگوی هدفمندی یارانه‌ها، غلامرضا مصباحی‌مقدم، کاظم جلالی، حمیدرضا فولادگر، رضا رحمانی، ارسلان فتحی‌پور و عبدالرضا عزیزی روسای کمیسیون‌های اقتصادی مرتبط با موضوع هدفمندی یارانه‌ها و احمد توکلی و الیاس نادران دو تن از اقتصاددانان مطرح مجلس شورای اسلامی در این جلسات حضور دارند.

از سوی دیگر بر اساس گزارش فارس، جلسه دیشب کمیته مشترک مجلس و دولت، دومین جلسه این کمیته در روزهای اخیر بوده است. این خبرگزاری‌ هم با بیان این‌که این جلسات برای ساماندهی معیشتی و اقتصادی مردم برگزار می‌شود، محور اصلی بحث‌ها را بررسی مشکلات اقتصادی مردم در آستانه آغاز سال جدید عنوان کرده است.

یک عضو کمیته مشترک مجلس و دولت برای ساماندهی اقتصادی با اشاره به تصمیم مجلس و دولت برای برگزاری نشست‌های تخصصی جهت بررسی مشکلات اقتصادی و معیشتی گفت: رئیس‌جمهور و رئیس مجلس همراه با وزیران اقتصادی و نمایندگان اقتصادی مجلس عضو این کمیسیون مشترک هستند. وی افزود: جلسه کمیسیون مشترک مجلس و دولت برای بررسی مشکلات اقتصادی بعد از حضور رئیس‌جمهور در مجلس، پنجشنبه هفته پیش برگزار شد. این نماینده با بیان این‌که جلسات مشترک مجلس و دولت برای بررسی مباحث اقتصادی از گذشته برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک فعلی بعد از حضور رئیس‌جمهور در مجلس تشکیل شد و رؤسای قوه مجریه و مقننه عضو این کمیسیون هستند.

سرانجام نشست سه‌شنبه این هفته چه شد؟

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس هم به فارس گفت: نشست‌های مشترکی میان مجمع نمایندگان استان‌ها و رئیس‌جمهور با دعوت دولت برگزار شده و نشست‌های مشترک کمیسیون‌های تخصصی مجلس مانند کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و کشاورزی با رئیس‌جمهور پیرامون مسائل اقتصادی نیز برگزار می‌شود.

وی گفت: نشست مشترک مجلس و دولت که بنا بود سه‌شنبه این هفته به دعوت قوه مجریه برگزار شود به دلایل مختلف و از جمله سفر رئیس مجلس به سودان برگزار نمی‌شود.

سبحانی‌نیا افزود: در ادامه نشست‌های مشترک دولت و مجلس که یک بار در نهاد ریاست‌جمهوری و یک مرتبه در مجلس برگزار می‌شود، این بار نوبت مجلس است که میزبان باشد و از سوی دیگر به منظور برگزاری این نشست هیچ توافقی میان مجلس و دولت صورت نگرفته و دولت یکطرفه اقدام به برگزاری این نشست کرده بود که به همین دلایل نشست این هفته مجلس و دولت برگزار نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تاریخ دقیقی برای نشست آینده مجلس و دولت مشخص نشده، اما چنانچه نشستی در بهمن‌ماه برگزار شود در مجلس و در راستای نشست‌های مشترک دو قوه و به جای نشست سه‌شنبه هفته جاری خواهد بود.

هفته سوم بهمن، تاریخ احتمالی نشست مشترک

سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در خصوص تاریخ احتمالی نشست مشترک مجلس و دولت گفت: دیدار این هفته نمایندگان با دولت به دلیل همزمانی سفر آقای علی لاریجانی به سودان برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به تعویق افتاد، از طرفی هفته دوم بهمن نیز فرصت سرکشی دوره‌ای نمایندگان به حوزه انتخابیه است و عملاً امکان این دیدار به هفته سوم بهمن موکول شد.

وی با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در مجلس و پس از آن درخواست از نمایندگان برای برگزاری جلسه مشترک در نهاد ریاست‌جمهوری گفت: برحسب قاعده گردشی این بار مجلس میزبان دولت خواهد بود و حضور رئیس‌جمهور در مجلس نیز ارائه گزارشی از طرح‌های دولت و مسائل کشور بوده است و ارتباطی به دیدارهای گردشی بین دولت و مجلس ندارد.

مصری یادآور شد: این نشست‌های مشترک هرچه بیشتر برگزار شود دیدگاه‌های دولت و مجلس در موضوعات مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر و تعامل و همکاری بیشتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همه خیرخواه کشور و مردم هستند. ممکن است برخی نسبت به موضوعات برداشت‌های متفاوت داشته باشند ولی این نشست‌ها باعث شفاف شدن و حل هرچه بهتر مسائل می‌شود.

علت بی‌حاشیه بودن نشست چهارشنبه

در همین حال حمید رسایی، نماینده تهران در یادداشتی در هفته‌نامه 9 دی با اشاره به جلسه چهارشنبه مجلس که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، نوشت: در این‌که جلسه مذکور نسبت به موارد مشابه قبل، از حاشیه کمتری برخوردار بود، تردید نیست، اما مهم‌ترین عامل این بی حاشیه‌‌بودن، به تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نواب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی برمی‌گشت.

در ادامه یادداشت رسایی آمده است: بر اساس آنچه رؤسای برخی کمیسیون‌های اقتصادی نقل کردند، یک شب قبل از جلسه علنی چهارشنبه گذشته مجلس، رهبر معظم انقلاب که یکی از دغدغه‌هایشان کاهش تنش میان قوای سه‌گانه است، در جلسه مذکور از مجلس و دولت می‌خواهند که یکدیگر را تحمل کنند و روند همکاری بین دو قوه را به سمت تعامل بیشتر ببرند. همچنین ایشان بر استمرار اجرای هدفمندی یارانه‌ها در راهکاری مشترک و توافقی بین مجلس و دولت تاکید می‌کنند، به طوری که نه مطالبه «صفر» برخی نمایندگان باشد و نه مطالبه «صد» دولت. در حقیقت ایشان نه سیاه‌نمایی برخی نمایندگان را درست می‌دانستند و نه اصرار دولت بر پنج برابر کردن یارانه‌ها و البته در کنار این دو تذکر مهم از همه مسئولان می‌خواهند که با برنامه‌ریزی و پیگیری مجدانه درصدد جبران فشارهای اقتصادی ماه‌های اخیر و ماه‌های بعدی بویژه در روزهای پایانی سال نسبت به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر باشند. رسایی در ادامه یادداشت خود نوشته که نمایندگان این نکات را صبح روز چهارشنبه از برخی رؤسای کمیسیون‌های مجلس شنیده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها