علاوه بر انتقال این موشک‌ها، روز جمعه گروهی 27 نفره از سربازان آمریکایی وارد جنوب ترکیه شدند تا سامانه پاتریوت ناتو را عملیاتی کنند

موشک‌های «پاتریوت» ناتو در راه ترکیه

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، ارسال موشک‌های پاتریوت به ترکیه را آغاز کرده است. در واقع تصمیم به ارسال این سامانه‌ها به حدود یک ماه و نیم پیش باز می‌گردد که مقام‌های آنکارا ادعا کردند، نیروهای ارتش سوریه ممکن است در درگیری‌های داخلی این کشور از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند؛ البته مقامات دمشق بارها اعلام کرده‌اند، هرگز علیه شهروندان خود به استفاده از چنین سلاح‌هایی متوسل نمی‌شوند. با این حال، با توجه به عضویت ترک‌ها در ناتو، آنها خواستار اقدامات پیشگیرانه و استقرار سامانه‌های موشکی در این کشور شدند. در نهایت مقرر شد کشورهای آمریکا، آلمان و هلند هرکدام دو سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه بفرستند.
کد خبر: ۵۲۸۴۴۵

به گزارش بی‌بی‌سی، ستاد نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا ضمن اعلام خبر آغاز ارسال موشک‌های پاتریوت اظهار کرد که ارسال این تجهیزات طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. کشورهای آلمان و هلند نیز آماده می‌شوند تا سامانه‌های پدافندی موشک‌های پاتریوت خود را در اوایل هفته آینده به ترکیه ارسال کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار است این سامانه‌ها تا پایان ماه ژانویه آماده استفاده باشد.

این موشک‌ها در حالی در مسیر انتقال به ترکیه هستند که روز جمعه گروهی متشکل از 27 سرباز آمریکایی وارد پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه شدند تا سامانه دفاع موشکی پاتریوت ناتو را عملیاتی کنند. سامانه‌های دفاع موشکی هلند نیز دو روز دیگر راهی ترکیه می‌شوند. بنا به اعلام ستاد نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا، ۴۰۰ پرسنل دیگر و ادوات نظامی بیشتر در روزهای آینده وارد این پایگاه خواهند شد.

همزمان روزنامه تلگراف هلند گزارش کرد، سامانه‌های پدافندی موشک‌های پاتریوت متعلق به این کشور همراه ۳۰۰ نیروی نظامی تا چند روز دیگر به مقصد ترکیه فرستاده خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا بیست‌ودوم ژانویه (سوم بهمن) به آنجا برسد.

سامانه‌ای دفاعی یا تهاجمی؟

با تصویب طرح ارسال این سامانه به ترکیه، مردم این کشور و دیگر کشورها نسبت به آن انتقاد کرده و آن را عامل تنش در منطقه معرفی کردند. در این میان برخی تحلیلگران می‌گویند، ناتو پس از استقرار کامل این سامانه‌ها، منطقه پرواز ممنوع یا تهاجم به سوریه را در دستور کار خود قرار خواهد داد. برخی نیز بر این باورند که دلیل استقرار آنها هدف قراردادن سوریه در وهله نخست و مهم‌تر از آن، هدف قراردادن ایران است.

البته نیروهای ناتو نسبت به این موارد واکنش نشان دادند؛ آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند، ارسال این نیروها و سامانه‌ها به ترکیه «تنها هدف دفاعی داشته و ماموریت ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع یا ماموریت تهاجمی را نخواهد داشت.»

اردوغان: ترکیه آماده جنگ است

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که طی 22 ماه درگیری‌های داخلی سوریه بارها اظهارات مداخله‌جویانه داشته است، بتازگی و همزمان با ارسال این سامانه‌ها به ترکیه، بار دیگر این‌گونه اظهارات خود را تکرار کرد. به گزارش ایسنا، اردوغان در اظهارات خود که در میان جمعی از سفیران ترکیه در آنکارا ایراد کرد، گفت: ترکیه آماده جنگ است و هیچ تردیدی نیست که در صورت لزوم برای حمایت از اراضی خود وارد جنگ خواهد شد، اما تا زمانی که امکانش وجود داشته باشد از گزینه صلح و اقدامات مسالمت‌آمیز استفاده خواهد کرد.

وی همچنین با ابراز تاسف از ادامه درگیری‌ها در سوریه، اظهار کرد: تاکنون شمار زیادی از مردم سوریه کشته و میلیون‌ها نفر نیز به کشورهای همجوار گریخته‌اند؛ ترکیه همچنان حامی مردم سوریه است و حدود 500 میلیون دلار نیز جهت میزبانی از آوارگان سوری اختصاص داده است. اردوغان همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه ضمن ابراز تاسف نسبت به اوضاع سوریه، بار دیگر مدعی پایان دوران قدرت بشار اسد در سوریه شد.

ویژگی‌های پاتریوت

سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت که توسط شرکت تسلیحات‌سازی رایتون آمریکا ساخته شده است، اولین بار در سال 1981 مورد استفاده نیروهای آمریکایی قرار گرفت. قیمت انواع مختلف این سامانه که تاکنون حدود 8600 مورد از آن ساخته شده، بین یک تا شش میلیون دلار است.

ایالات متحده طی این سال‌ها بیش از یکصد نمونه از این موشک‌ها را به کشورهای مختلف صادر کرده که نام کشورهایی همچون کویت، عربستان، مصر، امارات، اردن، هلند، اسپانیا، آلمان و تایوان به چشم می‌خورد. وزن این موشک حدود 700 کیلوگرم بوده و قادر به حمل 90 کیلوگرم مواد منفجره است. برد انواع مختلف این موشک‌ها بین 70 تا 160 کیلومتر است. هجدهم ژانویه 1991 اولین باری بود که یک نمونه از این موشک‌ها در جریان جنگ نخست خلیج‌فارس مورد استفاده قرار گرفت؛ هدف استفاده از آنها، سرنگونی موشک‌های اسکاد رژیم بعث عراق بود.

رزمایش دریایی روسیه

در تحولی دیگر، یک روزنامه‌ آمریکایی در گزارشی اعلام کرد: ارتش روسیه به منظور اجرای رزمایش دریایی در شرق دریای مدیترانه 12 کشتی جنگی را به نزدیکی آب‌های سوریه اعزام خواهد کرد. به گزارش ایسنا، دولت روسیه قصد دارد مانور دریایی بزرگی را در شرق دریای مدیترانه برگزار کند. مسئولان روسیه همچنین تاکید کردند که رزمایش مذکور شامل تمرینات در خصوص عملیات ضدزیردریایی و دفاع هوایی در نزدیکی آب‌های سوریه خواهد بود. همچنین وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌اش تاکید کرد که کشتی‌های جنگی این کشور به مناطق دریای مدیترانه و دریای سیاه اعزام خواهند شد و این تمرینات به منظور تقویت مهارت‌های پیاده کردن نیرو در سواحل و برخی مهارت‌های جنگی دیگر است.

قرار است اخضر ابراهیمی بزودی گزارش جدید خود را درباره سوریه به شورای امنیت ارائه دهد. این درحالی است که گفته می‌شود این هفته قرار است نشست سه‌جانبه‌ای بین اخضر ابراهیمی و نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو برگزار شود.

در این نشست قرار است آخرین راهکارهای برون‌رفت از بحران سوریه ازجمله طرح تشکیل یک دولت انتقالی مورد بررسی قرار گیرد. در یک خبر دیگر خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الاخبار لبنان نوشت: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بزودی با ایراد سخنرانی راه‌حل خود را برای بحران این کشور اعلام می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها