تاکنون شرکت پتروشیمی ارزی را به مرکز مبادلات نیاورده است

نهاوندیان: دولت ارزخود را در مرکز مبادلات عرضه کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: بانک‌ها باید برای بازگشت اعتماد به مشتریان تلاش کرده و ابهامات ایجاد شده را در خصوص تعهدات ارزی مرتفع کنند.
کد خبر: ۵۲۵۸۷۰

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان، در نشست خبری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق ایران عنوان کرد: درنشست شورا در باره ابهامات روابط مردم با بانک‌ها و همچنین بانک‌ها با بانک مرکزی و رفع این مسائل درخصوص تعهدات ارزی، گفت‌وگو شد.

به گفته وی، در شرایطی که بخشی از تعهدات ارزی، صورت گرفته و کالا نیز وارد کشور شده است، هم‌اکنون بانک‌ها درخواست مابه‌التفاوت دارند که این درخواست، کار را برای مشتریان غیرممکن ساخته است.

وی درباره این‌که آیا نرخ فعلی ارز مبادله‌ای ملاک عمل تعیین نرخ ارز در بودجه سال 92 کل کشور است، گفت: از نظر منطق اقتصادی، اگر در کشور حرکت‌های مختلفی در نحوه قیمتگذاری، بخشنامه‌های گمرکی و رویکرد سازمان امور مالیاتی بر مبنای نرخ ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد، این به معنای آن است که آرام آرام نرخ مرکز مبادله به عنوان مبنا در محاسبات قرار می‌گیرد.

نهاوندیان افزود: این‌که دولت به عنوان عمده‌‌ترین عرضه‌کننده ارز در اقتصاد کشور، از ارائه و عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی اجتناب کند، قابل توجیه نیست.

نهاوندیان گفت: هم‌اکنون 80 درصد درخواست‌های ارزی کشور از بازار آزاد یا مرکز مبادلات صورت می‌گیرد اما عرضه آن مانند گذشته از سوی دولت صورت نمی‌گیرد، بنابراین اگر قرار است مبنا، مرکز مبادلات ارزی باشد، در بودجه‌گذاری نیز می‌توان بخشی از کسری درآمد را از طریق همین منابع حاصل کرد.

وی اظهار کرد: مجلس نیز باید نظارت کند که تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله‌ای چگونه هزینه می‌شود.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ایجاد برخی محدودیت‌‌ها یا تلقی نسبت به محدود شدن در حوزه صادرات باعث شده در برخی موارد، پیله‌‎وری رشد پیدا کند که اگر صادرات رسمی تسهیل شود، بهتر می‌توان از منابع صادراتی استفاده کرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پنج برابر شدن یارانه‌ها در حد حرف است و بدون مصوبه مجلس نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کارشناسی کرد.

وی درخصوص عرضه ارز صادرکنندگان افزود: برای حضور صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی باید تشویق صورت گیرد و نباید به صورت دستوری با آنها برخورد شود.

بانک مرکزی:‌ پتروشیمی‌ها هنوز ارز خود را به مرکز مبادلات نیاورده‌اند

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان این‌که منابع مالی این مرکز باید 5‌/‌14 درصد از بخش نفت، 20 درصد از منابع قابل تبدیل صندوق توسعه ملی و بخشی از درآمدهای پتروشیمی تامین شود، گفت: تاکنون شرکت پتروشیمی ارزی را به مرکز مبادلات نیاورده است.

براساس قانون تشکیل این مرکز، موجودی ارز آن از منابع غیردولتی نظیر ارز صادرکنندگان، ارز سهم شرکت ملی نفت و ارز شرکت‌های پتروشیمی تامین و آنها موظف هستند ارز خود را در این مرکز و به نرخ اعلامی آن بفروشند.

به گزارش ایرنا، صمد کریمی در نشست خبری شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، در واکنش به اظهارات برخی مسئولان و واردکنندگان دارو مبنی براین‌که ارزی برای واردات دارو پرداخت نشده است، گفت: اسامی شرکت‌ها و میزان ارز تخصیص داده‌شده نزد بانک مرکزی موجود است.

وی گفت: عملکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاکنون یکصد میلیون دلار بیشتر از سال 1390 برای واردات دارو پرداخت شده است.به گفته وی، عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی در سال 1390، 4‌/‌2 میلیارد دلار بوده و از ابتدای سال جاری تا پایان آذر 6‌/‌1 میلیارد دلار ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص یافته است.

وی همچنین گفت که از پانزدهم آبان تا سی‌ام آذر امسال 618 میلیون دلار ارز مرجع برای واردات دارو به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است.

وی در ادامه میانگین نرخ دلار در صرافی‌های مجاز را در سه ماه گذشته 31 هزار و 133 ریال اعلام کرد و گفت: انحراف معیار این نرخ 3098 ریال و ضریب تغییرات آن نیز حدود 10 درصد بوده است.به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی، وضع نوسانات نرخ ارز نشان می‌دهد که نوسانات مرکز مبادله‌ای یک سوم شبکه صرافی‌ها بوده است.

وی گفت: بیشترین ارز پرداختی مرکز مبادله به گروه‌های کالایی پنج (تجهیزات تولید) به میزان 37 درصد و کمترین آن به گروه دو (کالاهای اساسی) بوده است.

کریمی می‌گوید که متوسط نرخ رشد ثبت سفارش‌ها 11 درصد و در پایان آذر نسبت به ابتدای مهر امسال به طور متوسط 10 درصد بوده است.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تصریح این‌که در مورد تامین نیاز ارز دانشجویان غیر بورسیه همچون بورسیه نیز مشکلی وجود ندارد، افزود: تاکنون افزون بر 116 میلیون دلار ارز برای تامین نیازهای ارزی دانشجویان غیربورسیه درمقاطع کارشناسی ارشد به بالا تخصیص یافته است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی مدت زمان تامین ارز دانشجویان بورسیه را کمتر از یک هفته و غیربورسیه را کمتر از 15 روز اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها