نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران

نخستین جشنواره‌ی ملی نژادهای اسب اصیل ایران با رویکرد حفظ این میراث تاریخی کشور از سوم تا پنجم آبان‌ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۹۵۳۵۸

"کیومرث عظیمی" دبیر این جشنواره در یک نشست خبری در این‌باره توضیح داد: هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای آشنایی یا آشتی دوباره‌ی مردم با نژادهای اصیل اسب ایرانی است و ما می‌خواهیم با این کار این حیوان را از حالت دور از دسترس خارج کنیم.

به گفته‌ی او، این جشنواره در سه شاخه‌ی علمی‌، نمایش اسب‌ها و فرهنگ قوم مربوطه و کاربرد اسب‌های اصیل کشور برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: اسب جایگاه ویژه‌ای از هر نظر دارد و ما تلاش کرده‌ایم در برپایی چنین همایشی، سازمان‌های مختلفی را مانند میراث فرهنگی و گردشگری‌، دانشگاه علمی ـ کاربردی، کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی، جهاد کشاورزی‌، مرکز اصلاح نژاد دام، انجمن علوم دامی، انجمن صنفی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان اسب کشور دخیل کنیم.

او اضافه کرد: ما تعدادی از اسب‌دارها بودیم که اسب‌های اصیل کشور را به‌عنوان میراث تاریخی نگهداری می‌کردیم و حالا احساس کرده‌ایم حرکت منسجم‌تری را دنبال کنیم. برای همین نخستین تشکل مردمی را برای هفت نژاد اسب اصیل ایران در وزارت کشور تشکیل دادیم و متعاقب آن، در سال 1390 انجمن صنفی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان اسب‌های کشور را تشکیل دادیم.

در ادامه‌ی این نشست، "حمید کهرام" دبیر علمی همایش نژادهای اسب اصیل ایرانی  درباره‌ی بخش علمی آن توضیح داد و گفت: تا کنون سمینارهای مخصوص اسب در کشور کمتر برگزار شده است و ما امیدواریم نخستین و بزرگ‌ترین آن را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: در بخش علمی قرار است مقالاتی با محورهایی مانند علوم مرتبط با صنعت اسب، تغذیه، ژنتیک و بیماری‌ها؛، گردشگری در صنعت اسب، محیط زیست در صنعت اسب،‌ تاریخ و فرهنگ در صنعت اسب‌‌، اقتصاد‌، مدیریت و برنامه‌ریزی در صنعت اسب و ارتباطات با صنعت اسب تا 15 شهریور از اعضای هیأت علمی دامپزشکان و دامپروران گرفته شود و به همین منظور، سایتی راه‌اندازی خواهد شد.

او اظهار کرد:‌ در بخش علمی از افراد برجسته‌ای که قبلا مقالاتی در زمینه‌ی تاریخ و فرهنگ اسب، تبارنامه‌ی اسب‌های ایران،‌ محیط زیست و اسب‌، بیماری‌های تولید مثل‌ و بیماری‌های اندام‌های حرکتی‌ داشته‌اند، دعوت می‌شود تا سخنرانی کنند.

کهرام یادآوری کرد: تا کنون در کشور کمتر به موضوع اسب به‌شکل علمی نگاه شده و کنفرانس‌ها معمولا در امور دام بوده است؛ ولی در این بخش، تأکید صرف ما روی اسب است. در کنار این بخش علمی، کارگاه‌های کمک‌های اولیه‌ی تولید مثل در اسب‌، بیماری‌های اندام‌های حرکتی و میزگردهایی با موضوع قرنطینه در کشور برگزار می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها