کشت گلخانه‌ای به دلیل محدودیت‌های آب و خاک توصیه می‌شود و به صرفه است، اما گلخانه‌داران قمی از حمایت نکردن جهاد کشاورزی استان و مشکلات متعدد در این بخش گلایه می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۵۳۷۸

عدم ثبات بازار، نبود امکانات و تاسیسات سردخانه‌ای، گرانی بیش از حد بذر و کود، سردسیر بودن استان و بدهکاری به بانک برای راه‌اندازی گلخانه‌ها، از عمده‌ترین مشکلات گلخانه‌داران استان است که موجب شده فعالان این عرصه رغبت چندانی به این نوع کشت نداشته باشند.

مدیر مجتمع‌های گلخانه‌ای نرجس و برکات به حمایت نکردن سازمان جهاد کشاورزی از گلخانه‌داران اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی بزرگ‌ترین گلخانه استان را افتتاح کرده است، ولی هیچ گونه حمایتی از متولیان این گلخانه نمی‌شود.

مهدوی در گفت‌و‌گو با مهر افزود: بیشتر کشاورزان قمی به بانک بدهکار هستند و به دلیل همین بدهی، هیچ گونه وامی به آنان تعلق نمی‌گیرد و باید روز به روز سودهای کلان و سنگین‌تری را پرداخت کنند. وی گفت: وامی که به کشاورزان تعلق می‌گیرد با سود 12 درصد است، ولی وقتی کشاورز نمی‌تواند وام را پرداخت کند، مجبور است برای جبران بدهی خود از بانک‌های دیگر وام‌هایی با سود 25 درصد دریافت کند و این روند، کشاورزی قم را نابود کرده است. مهدوی با اشاره به این که برای تغییر ساختار سوخت و افزایش بهره‌وری نیاز به حمایت مسئولان داریم، تصریح کرد: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها هیچ گونه حمایتی از بخش کشاورزی در زمینه تامین کود صورت نگرفت و قیمت‌ها هم سه برابر شد و در حال حاضر نیز سهمیه کود ما قطع شده است.

مدیر مجتمع‌های گلخانه‌ای نرجس و برکات با اشاره به 20 برابر شدن تعرفه برق گلخانه‌ها اظهار کرد: مسئولان همواره می‌گویند به بخش کشاورزی یارانه داده‌اند، در صورتی که حتی یک ریال یارانه به این بخش پرداخت نکرده‌اند.

به گفته وی، برای تعرفه برق، استان تهران جزو استان‌های سردسیر قرار گرفته، ولی استان قم که در زمستان امسال اولین شهری بوده که برف در آن بارید، جزو استان‌های معتدل حساب می‌شود. به همین خاطر سهمیه سوخت ما از 45 لیتر به 25 لیتر کاهش یافته است.

این در حالی است که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به محدودیت‌های‌آب و خاک در استان، کشت گلخانه‌ای توصیه می‌شود، ولی به دلیل شوربودن آب در بسیاری از مناطق قم امکان کشت گلخانه‌ای وجود ندارد.

سیدمحمدتقی سجادی، طراحی سازه‌های گلخانه به گونه‌ای که مانع هدررفت انرژی باشد را ضروری دانست و تاکید کرد: کشاورزان می‌توانند زمان کاشت را طوری مدیریت کنند که از نظر شرایط اقلیمی کمتر نیاز به مصرف انرژی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها