خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه 30000706 سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند. امروز دکتر مریم کاشانیان، جراح زنان و زایمان به پرسش ما پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۷۲۷۰۴

آیا چندقلو شدن نوزاد از طریق دارو ممکن است؟

بعضی از مادران پیش از بارداری به پزشک مراجعه می‌کنند و برای دوقلو شدن فرزندشان دارو می‌خواهند. به نظر می‌رسد آنها خبر ندارند که بارداری دوقلو یا چندقلو از بارداری‌های پرخطر برای مادران است و آنها نباید به طور شخصی، متقاضی این نوع حاملگی‌ها باشند.

عوارض حاملگی در چندقلوزایی به مراتب افزایش می‌یابد، عوارضی مانند فشار خون بالا، ناهنجاری و مرگ جنین، خطر سقط، پارگی کیسه آب، زایمان زودرس و خونریزی بعد از زایمان که همگی می‌تواند سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

از سوی دیگر، خطر مرده‌زایی، مرگ پس از تولد و به دنیا آمدن نوزادانی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی هستند نیز از عوارض زایمان‌های زودرس در این نوع حاملگی‌ها به شمار می‌رود.

توصیه می‌شود مادران به چندقلو شدن اختیاری فکر نکنند. مادران نباید فراموش کنند تخمدانی که به صورت طبیعی تخمک‌گذاری را انجام می‌دهد، برای آزاد کردن همزمان چند تخمک به داروهای بسیار قوی نیاز دارد که این داروها خطرناکند.

از طرفی به مادرانی که چندقلو جنین را در رحم دارند نیز توصیه می‌شود که فعالیت شدید در دوران بارداری نداشته باشند، به طور مکرر به پزشک مراجعه کنند و کوچک‌ترین عارضه را به پزشک اطلاع بدهند تا از حوادث بارداری‌های چندقلویی جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها