روزنامه جام‌جم بررسی کرد

اتحادیه اروپا خود را تحریم نفتی کرد

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پیروی از سیاست‌های خصمانه و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در نشست بروکسل در باره تحریم خرید نفت ایران از تیر سال آینده توافق کردند اما همزمان چین و هند از خرید بیشتر نفت از ایران خبر داده و روسیه نیز بشدت با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.
کد خبر: ۴۵۳۵۱۰

این وقایع در حالی رخ می‌دهد که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد تا به‌حال تنها 18 درصد از نفت ایران به اروپا صادر می‌شده و تمام تمهیدات برای جبران این بخش کوچک از صادرات نفت اندیشیده شده است.

از سوی دیگر، شمار بسیاری از دست‌اندرکاران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی در غرب به این نکته مهم اذعان کرده‌اند که اتحادیه اروپا با وجود مشکلات فراوان ناشی از بحران اقتصادی تصمیمی سیاسی و غیرواقع‌بینانه اتخاذ کرده که موجب ضرر و زیان بیشتر برای خود شرکت‌ها و کشورهای اروپایی خواهد شد.

از این رو و با وجود چنین واقعیاتی است که وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا زمان اجرای تصمیم خود را به شش ماه دیگر موکول کرده و امید دارند در این فاصله بتوانند برای اجرا نکردن این مصوبه نمایشی چاره‌اندیشی کنند.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در خلال سخنان متناقض خود درباره تحریم‌ها ابراز امیدواری کرده است موضوع در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نحوی حل و فصل شود.

طی روزهای گذشته رسانه‌ها و شبکه‌های خارجی پیرامون احتمال ایجاد محدودیت در شش ماه آینده برای تنها 18‌درصد از صادرات نفت ایران که به اروپا صادر می‌شود، آن هم با وجود بازار گسترده و جهانی این کالای مهم فضاسازی و جنجال زیادی به پا کرده‌اند اما خود این رسانه‌ها نیز در لابه‌لای اظهارات کارشناسان خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که ماجرا آنقدر هم که می‌گویند جدی نیست و نفت کالایی نیست که در جهان امروز بی‌مشتری بماند و چنین تصمیمی در اراده ایرانیان برای صیانت و اعمال حقوق قانونی خود در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای خللی ایجاد نخواهد کرد.

از این رو به زعم کارشناسان آنچه اتحادیه اروپا تصویب کرده، تحریم خود از نفت ایران است ولاغیر.

پیامدهای ناگوار تصمیمات غیر منطقی

در همین خصوص، وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام روز دوشنبه اتحادیه اروپا، تاکید کرد این تصمیمات آثار و پیامدهای ناگواری برای اروپا خواهد داشت.

این بیانیه تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این حرکت غیراصولی و با تاکید مجدد بر سیاست‌های مسوولانه خود مبنی بر تنظیم روابط با کشورهای جهان بر اساس حقوق و مقررات بین‌المللی و اصول احترام متقابل معتقد است که این تصمیمات آثار و پیامدهای ناگواری برای مردم اروپا و دیگران خواهد داشت.

در ادامه بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده و همواره همکاری در چارچوب تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه داده و از هرگونه تلاشی برای شفاف‌تر نمودن برنامه هسته‌ای‌اش دریغ نکرده است.

وزارت خارجه معتقد است به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در دنباله‌روی غیرمنطقی از سیاست‌های آمریکا به منظور فرافکنی مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود در صدد انحراف افکار عمومی از بیداری عدالتخواهانه مردمی و جنبش ضدتبعیض و سرمایه‌داری توسط فضاسازی‌های غیرواقعی است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: ملت ایران بارها اثبات کرده که هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست کشیدن از حقوق مشروع و قانونی خود نبوده و مسلما با ایستادگی در چارچوب اصول عدالتخواهی و اعتقاد به صلح و ثبات بین‌المللی در آینده نیز تسلیم چنین روش‌هایی نخواهد شد و این مساله را به رهبران کشورهای غربی گوشزد می‌نماید که حرکت تقابلی با استقلال و پیشرفت کشورهای مستقل به مشکلات پیچیده دنیای کنونی خواهد افزود و مسوولیت پیامد این گونه تصمیمات نسنجیده و تلاش برای ایجاد تنش و بحران‌آفرینی بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود.

بیانیه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال تصمیم عجولانه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران، در بیانیه‌ای تاکید کرد: اتحادیه اروپا با تحریم نفت ایران عملا نفت، این ابزار غیرسیاسی را وارد بازی‌ها و مطامع سیاسی کرده و قطعا تبعات این تصمیم عجولانه به ‌غیر از اروپا، کشورهای دیگر جهان را نیز متاثر خواهد ساخت.

بیانیه یادآوری کرد: تنها 18 درصد از نفت صادراتی ایران به کشورهای اروپایی صادر شده و مابقی نفت صادراتی ایران به سایر بازارهای جهانی عرضه می‌شود و با عنایت به بازار عرضه و تقاضا و مشتریان بالقوه نفت ایران، هیچ گونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد.

در ادامه این بیانیه آمده است: مردم ایران اسلامی مطمئن باشند که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌دور از تنش‌ها و حواشی سیاسی، تمهیدات لازم را از مدت‌ها قبل اندیشیده و راهکارهای لازم برای مواجهه با هرگونه چالش در موضوع انرژی را تدبیر کرده است.

رقبای جدید جایگزین اروپا می‌شوند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز تحریم اقتصادی کشور به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را غیرمنطقی و ناعادلانه و روشی شکست خورده خواند و به اروپایی‌ها توصیه کرد که به منافع ملی خود بیندیشند و خود را از بازار انرژی ایران محروم نکنند.

رامین مهمان‌پرست به واحد مرکزی خبر گفت: تحریم اقتصادی به بهانه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه است، اما تاثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد.

وی افزود: اصولا شیوه تهدید، فشار و تحریم در مقابل ملتی که برای رویکرد خود منطق و استدلال قوی دارد، روشی شکست‌خورده است.

مهمان‌پرست با اشاره با تصویب توقف خرید نفت از ایران در اتحادیه اروپا اظهار کرد: همان‌طور که در اظهارات مقامات اروپایی و اخبار منتشره در این‌باره مشخص است، برخی کشورها تعویق این کار را تحت پوشش تحریم‌های تدریجی مطرح کرده‌اند که این موضوع حاکی از رویکردی سیاسی است.

وی گفت: نیاز بلندمدت و پایدار کشورهای مختلف جهان به انرژی به‌نحوی است که نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را که دارای دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیاست تحریم کرد.

مهمان‌پرست گفت: هر کشوری که خود را از بازارهای انرژی ایران محروم کند، بلافاصله شاهد جایگزین شدن رقبای دیگری در این زمینه خواهد بود.

روسیه تحریم‌ اروپا علیه ایران را محکوم کرد

در همین حال، وزیر امور خارجه روسیه دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را بشدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، سرگئی لاوروف در نخستین واکنش به تصمیم وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم خرید نفت ایران، تحریم‌های یکجانبه بروکسل علیه کشورمان را بشدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: تحریم‌های یکجانبه هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و به پیشرفت امور کمک نمی‌کند.

وی افزود: اگر تحریم‌ها علیه ایران در صحن شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح شوند و کشورهای عضو به‌طور یکپارچه با آن موافقت کنند، تمام کشورها ملزم به رعایت و تبعیت از آن هستند، اما هر تحریم یکجانبه‌ای در خارج از این چارچوب پذیرفتنی نیست.

لاوروف یادآور شد: مسکو به‌گونه‌ای عمل می‌کند که تمام طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران از اتخاذ تصمیم‌های غیرمنتظره خودداری کنند و به میز مذاکره بازگردند.

او با تاکید بر این‌که هنوز امکان گفت‌وگو با ایران وجود دارد، افزود: برخلاف برخی تدابیر اتخاذ شده علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران، هنوز راهی برای گفت‌وگو و مذاکره وجود دارد.

تحریم‌ کارایی ندارد، به مذاکره با ایران بازگردید

در همین حال بسیاری از دیپلمات‌ها در مقر اروپایی سازمان محلل متحد در وین معتقدند تحریم‌ها علیه ایران کارایی ندارد و به اتحادیه اروپا و گروه 1+5 توصیه می‌شود که به میز مذاکره با ایران بازگردند.

تعدادی از این دیپلمات‌ها در گفت‌وگو با ایرنا در وین تاکید کردند: تجربه نشان داده است سیاست قدیمی «چماق و هویج» غربی‌ها در قبال ایران جوابگو نیست و بهتر است که آنها به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران روی آورند.

دیپلمات‌ها در وین با اشاره به سفر آتی هیات عالیرتبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، این امر را نشان‌دهنده شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانستند و تاکید کردند که اتحادیه اروپا نباید با اتخاذ تحریم‌های جدید به این همکاری صدمه بزند.

آنها همچنین با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه تصریح کردند: تحولات این منطقه مهم جهان همچون صفحه شطرنجی است که ایران برنده آن است و غرب راهی جز این ندارد که به مذاکره با ایران روی آورد.

این دیپلمات‌ها با اشاره به اعلام آمادگی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بازگشت به میز مذاکره با ایران تاکید کردند: وضعیت ژئوپلتیک در منطقه عوض شده و ایران از این امکان برخوردار است که به یک قدرت در منطقه تبدیل شود.

هشدار به اروپا

همزمان رئیس سابق اوپک به اروپا هشدار داد که عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نمی‌توانند نفت شما را تامین کنند.

شکیب خلیل تاکید کرد: بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران ازجمله ژاپن و اتحادیه اروپا مجبور خواهند بود در صورت تحریم نفت ایران، نیاز نفتی خود را بیشتر از طریق عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی تامین کنند، ولی این کشورها نبود 2میلیون و 200 هزار بشکه نفت ایران در بازار را فقط برای مدت خیلی کمی می‌توانند جایگزین کنند.

جهان فقط اروپا نیست

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این ‌که ایران کشور قدرتمندی است که تحریم نفتی نمی‌تواند در آن خللی ایجاد کند، این اقدام اتحادیه اروپا را شتابزده، غیرمنطقی و بی‌اثر دانسته و اظهار داشتند: با توجه به بحران اقتصادی حاکم بر غرب، این تصمیم در واقع تحریم‌کنندگان را هدف قرار می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌ که جهان محدود به یک‌سری کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیست، تصریح کرد: این تصمیم نتیجه‌ای را برای آنها در بر نخواهد داشت. ایران کشور ضعیفی نیست که آنها بتوانند با چنین تحریم‌هایی خللی در آن ایجاد کنند.

کاظم جلالی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این اقدام اتحادیه اروپا، اقدامی بسیار شتابزده و مغایر با شعارهایی مبنی بر حل و فصل مسائل از طریق مذاکره است که آنان مطرح می‌کنند.

جلالی اقدام اتحادیه اروپا را در راستای ایجاد جنگ و فضای روانی علیه کشور ارزیابی و اظهار کرد: اروپایی‌ها بدانند این اقدام نتیجه‌ای برای آنها در بر نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بخوبی می‌دانند که بسیاری از تحریم‌ها و مجازات‌هایی که آنها تصویب می‌کنند قابل اعمال نبوده و نخواهد بود چون دنیا محدود به آنها نبوده و نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان آن‌که دولت‌های اروپایی به فکر فرافکنی مشکلات درونی خود به بیرون هستند، گفت: این کشورها با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، گور خود را خواهند کند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی افزود: وقتی به تاریخ اعمال تحریم‌ها یعنی تیرماه سال آینده نگاه می‌کنیم، بخوبی متوجه می‌شویم که حتی کشورهای اروپایی نیز در اجرایی کردن این امر دچار تردیدی جدی هستند؛ چراکه با اجرا شدن تحریم‌ها علیه ایران در حقیقت خود تحریم‌کنندگان دچار بیشترین ضرر و زیان می‌شوند.

وی ادامه داد: اکثر تحلیلگران اقتصادی اروپا معتقدند که با تحریم نفت ایران، مشکلات اقتصادی اتحادیه اروپا به بالاترین حد خود افزایش پیدا خواهد کرد و دل بستن این قدرت‌ها به تامین نفت مورد نیاز خود از طرف کشورهای عربی به صورت مقطعی خواهد بود.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، نفت را تحریم‌ناپذیر خواند و افزود: این ماده در نگاه کلان اقتصاد غیرقابل تحریم است و وقتی از کالایی به نام نفت حرف می‌زنیم، با توجه به این‌که تمام جهان به این ماده نیاز دارند، با قدرت بیشتری می‌توانیم ادعا کنیم که تحریم این کالا به هیچ وجه نمی‌تواند سیاستی راهبردی برای کشورهای مستبد باشد.

احضار سفیر دانمارک به وزارت امور خارجه

همچنین به دنبال تصویب تحریم‌های جدید شورای وزیران اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر دانمارک در تهران به عنوان نماینده اتحادیه اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش ایرنا، به نقل از اداره کل اطلاعات و اخبار وزارت امور خارجه، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به دنبال این اقدام اتحادیه اروپا دیروز سفیر دانمارک در تهران را به عنوان نماینده ریاست دوره‌ای این اتحادیه به وزارت امور خارجه فراخواند و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به این تصمیم غیرمنطقی اعلام کرد.

علی‌اصغر خاجی وضع چنین تحریم‌هایی را اقدامی نامعقول و فاقد توجیه منطقی دانست و اظهار کرد: نیروهایی در داخل اتحادیه اروپا به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و با اتخاذ رویکردی خصمانه درصدد تنش‌آفرینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تاکید بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای و همکاری‌های گسترده و کم‌سابقه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشگامی ایران اسلامی در پیگیری اصول عدالتخواهی و تحکیم صلح و ثبات بین‌المللی را یادآوری کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ملت ایران بارها ثابت کرده است که هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست کشیدن از حقوق مشروع و قانونی خود نیست و مسلما در آینده نیز تسلیم چنین روش‌هایی نخواهد شد.

خاجی همچنین تاکید کرد که مسوولیت عواقب این تصمیمات نسنجیده و بحران‌آفرینی‌ها به‌عهده اتحادیه اروپایی خواهد بود.

آندرس کریستین هوگارت، سفیر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا در تهران نیز متعهد شد مراتب اعتراض ایران نسبت به این تصمیم را به مقامات اتحادیه اروپا منتقل کند.

تحریم نفتی ایران بر دایره مشکلات اروپا می‌افزاید

نتایج نظرسنجی شبکه راشاتودی نیز نشان می‌دهد تحریم‌ نفتی ایران، اقتصاد‌های بحران‌زده اروپا را با بن‌بست مواجه می‌کند و در مقابل چین واردات نفتی ایران را افزایش خواهد داد.

24 درصد از سوال‌شوندگان اعلام کردند تحریم نفتی ایران در شرایط اقتصادی وخیم اروپا تنها بر دایره مشکلات کشور‌های عضو این اتحادیه خواهد افزود و اقتصاد آنها را با بن‌بست مواجه می‌کند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 18درصد از شهروندان اروپایی معتقدند که ممنوعیت خرید نفت ایران توسط شرکت‌های نفتی اروپا موجب می‌شود روسیه به عنوان تامین‌کننده اول انرژی برای اروپا محسوب ‌شود که این امر می‌تواند وابستگی آنها به روسیه را بیش از پیش کند.

هند خواستار افزایش واردات نفت ایران شد

همزمان با این رویدادها، وزیر نفت هند گفت کشورش می‌خواهد تا آنجایی که می تواند از ایران نفت وارد کند.

این سخن یک روز پس از آن مطرح می‌شود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا با دنباله‌روی از سیاست‌های ضدایرانی آمریکا تحریم نفتی ایران را تصویب کردند.

ایران روزانه 450 هزار بشکه در روز نفت به اروپا صادر می‌کند که به عقیده تحلیلگران می تواند در بازارهای دیگر جایگزین کند.

بر اساس گزارش رویترز، جایپال ردی که در جریان یک کنفراس نفتی سخن می‌گفت، افزود: تلاش ما این است که در آینده از منابع ایران بهره‌برداری کامل را داشته باشیم، زیرا شرایط آنها نسبتا مطلوب ماست.

وی گفت: دهلی‌نو از همه گزینه‌ها برای پرداخت پول نفت ایران استفاده خواهد کرد. هند ۱۲ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند و به‌رغم فشارهای آمریکا تاکنون توانسته است راهی را برای پرداخت پول نفت ایران بازنگه دارد.

راشاتودی این خبر را نیز به نقل از دبکا فایل گزارش داده که هند با هدف ادامه روابط تجاری خود با ایران و همچنین مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا در این رابطه، موافقت کرده که بهای نفت وارداتی از جمهوری اسلامی را با طلا بپردازد و در ادامه می‌نویسد: چین دیگر واردکننده نفت از ایران نیز ممکن است از همین روش برای ادامه روابط تجاری خود با ایران استفاده کند.

راشاتودی در ادامه می‌نویسد: البته این فقط هند و چین نیستند که بر ادامه خرید نفت از ایران تاکید کرده و با تحریم ها مخالفت کرده‌اند بلکه ممکن است در روزهای آینده کره‌جنوبی و ژاپن نیز به این کشورها بپیوندند. بر همین اساس هم اکنون توکیو و سئول در حال مذاکره با واشنگتن هستند تا بتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

تمایل انگلیس، آلمان و فرانسه برای گفت‌وگو با ایران

همزمان با تصویب تحریم‌ها، سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه از سردمداران اتخاذ این تصمیم علیه ایران با انتشار بیانیه‌ای مشترک برای گفت‌وگو با ایران درباره برنامه هسته‌ای ابراز تمایل کردند.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس روز گذشته اعلام کردند که تمایل دارند تا با ایران وارد مذاکره شوند.

اظهارات متناقض اشتون

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی متناقض از یک سو از تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران سخن گفت و از سوی دیگر مدعی شد هدف اتحادیه اروپا اعمال فشار بر مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی هدف از اعمال تحریم‌ها را انجام مذاکرات و گفت‌وگوی دوباره عنوان کرد و افزود:‌ همیشه اعلام کرده‌ایم که برای افزایش فشار، تحریم‌ها سخت‌تر خواهد بود. البته به این موضوع واقفیم که این تحریم‌ها می‌تواند بر زندگی مردم کشور نیز تأثیر بگذارد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ذکر این نکته که سعی کردیم تأثیر این تحریم‌ها بر زندگی مردم کم باشد و از سوی دیگر افزایش فشار نیز وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این بار تصمیم گرفتیم تا فشار را افزایش دهیم تا شاید ایران قانع شود که به مذاکرات برگردد، ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم.

اشتون افزود: آنچه ما انجام می‌دهیم برای تغییر رژیم در ایران نیست. ما به دنبال این کار نیستیم. اشتون در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر افزایش قیمت نفت و این‌که چگونه به شهروندان اروپایی این اطمینان داده می‌شود که قیمت بنزین در این کشورها به خاطر تحریم افزایش نیابد؟‌ گفت: ما همیشه میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم برای این‌که مطمئن شویم آنهایی که تحریم می‌شوند از زیر آن در نمی‌روند و اطمینان حاصل کنیم تحریم‌ها تأثیر مورد نظر را می‌گذارد. البته تأثیرات آن را بر اقتصاد کشور تحریم‌کننده نیز در نظر می‌گیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها