اردوغان ضمن دفاع از اقدام قوه قضاییه این کار را پیشرفتی در امور دموکراسی دانست

ابراز نگرانی آمریکا از سرنوشت کودتاگران در ترکیه

بازداشت رئیس پیشین ستاد ارتش ترکیه، علاوه براین‌که در داخل انتقاد گروههای سکولار را درپی داشت،‌ موجب شد تا آمریکا نیز به حمایت از کودتاگران برخاسته و خواستار محاکمه شفاف آنها شود. این درحالی است که دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان از چندسال پیش درگیر طرح‌ها و توطئه‌های ژنرال‌هایی است که به بهانه دفاع از میراث سکولاریسم در ترکیه علیه دولت او دسیسه‌چینی می‌کنند.
کد خبر: ۴۵۱۱۷۵

به گزارش ایرنا، روز جمعه گذشته ایلکر باش بوغ به اتهام تبلیغ علیه دولت ترکیه و اقدام علیه سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی بازداشت شد. رسانه‌های خبری ترکیه می‌گویند پس از بازداشت باش‌بوغ و انتقال او به زندان سیلوری، موجی از انتقادات احزاب و نهادهای مختلف مدنی علیه دولت و قوه قضاییه آغاز شده است. درهمین رابطه رهبران احزاب مخالف دولت، بازداشت رئیس سابق ستاد ارتش ترکیه را اقدامی از سوی دولت این کشور برای انحراف افکار عمومی از حادثه اولودره که منجر به کشته شدن 35 روستایی کرد شد، عنوان می‌کنند. به گزارش ایرنا، کمال قلیچ داراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق و از رقیبان سرسخت اردوغان با بیان این مطلب گفته است اطمینان ندارد که قضات این پرونده اختیارات لازم را برای حفظ عدالت داشته باشند.

همچنین ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی از دولت ترکیه خواست رئیس سابق ستاد مشترک این کشور را که به اتهام کودتا علیه دولت دستگیر و زندانی شده، به طور شفاف و مطابق با استانداردهای بین‌المللی محاکمه کند. نولاند در پاسخ به یک سوال مبنی بر این‌که آیا تاکنون این درخواست را به دولت آنکارا منتقل کرده‌اید یا نه، اظهار کرد: دولت آمریکا از اوایل آغاز رسیدگی به این پرونده درخواست خود را اعلام کرده، کما این‌که وی اطمینان دارد سفیر آمریکا در آنکارا اقدامات لازم را در این خصوص نزد مقامات آنکارا صورت داده است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان با دفاع از اقدام قوه قضاییه گفت: مسائلی که امروز در جریان است در واقع بازگرداندن امور به روال طبیعی خود و پیشرفتی در مسیر دموکراسی است. وی تاکید کرد کسانی که در خفا به دنبال پایمال کردن خواست واراده مردم هستند باید بدانند که از هم‌اکنون دیگر با عدالت روبه‌رو خواهند شد. هیچ‌کس فراتر از قانون نیست و کسی نمی‌تواند از مجازات فرار کند.

139 ژنرال در زندان

حکم بازداشت باش بوغ پس از آن صادر شد که وی در مورد نقش خود در راه‌اندازی بیش از 40 وبسایت برای تبلیغ علیه حکومت ترکیه در سال 2009 شهادت داد. این برای نخستین بار در تاریخ ترکیه است که یک مقام عالی‌رتبه ارتش روانه زندان می‌شود. البته به غیر از باش بوغ تعداد دیگری از فرماندهان ارتش و نیروی دریایی ترکیه نیز در این زمینه بازداشت شده‌اند که در اعترافات خود اقرار کرده‌اند به صورت سلسله مراتبی عمل کرده‌اند. با دستگیری رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه تعداد ژنرال‌هایی که برای محاکمه در زندان بسر می‌برند به 139 نفر رسید. از این تعداد، 81 ژنرال در نیروی زمینی، هوایی و ژاندارمری و مابقی در نیروی دریایی خدمت می‌کرده‌اند. در میان ژنرال‌های زندانی تحت محاکمه علاوه بر ایلکر باش بوغ، فرمانده سابق نیروی دریایی و فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه نیز به چشم می‌خورد. ژنرال‌های ترکیه عمدتا در قالب 3 پرونده مهم و مجزا تحت عناوین طرح کودتای موسوم به «پتک‌، پرونده تبلیغات اینترنتی علیه دولت و پرونده»‌ باند ارگنه کن محاکمه می‌شوند. ایلکر باش بوغ رئیس ستاد مشترک نیز به رهبری باند کودتاگر در قالب پرونده تبلیغات اینترنتی متهم شده است.

رسانه‌های خبری ترکیه نوشتند با آن‌که باش‌بوغ خواستار محاکمه در دادگاه عالی این کشور شده، ولی هنوز معلوم نیست وی در این دادگاه یا در یک دادگاه غیرنظامی محاکمه شود. حکم بازداشت باش‌بوغ پس از آن صادر شد که وی در مورد نقش خود در راه‌انـدازی بیش از 40 وب‌سایت برای تبلیغ علیه حکومت ترکیه در سال 2009 شهادت داد. به غیر از باش‌بوغ تعداد دیگری از فرماندهان ارتش و نیروی دریایی ترکیه نیز در این زمینه بازداشت شده‌اند که در اعترافات خود اقرار کرده‌اند به صورت سلسله مراتبی عمل کرده‌اند. در آن زمان باش‌بوغ رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه بود و در آگوست 2010 بازنشسته شد.

ارتش ترکیه به طور سنتی از قدرت زیادی برخوردار است اما طی سالهای گذشته دولت اسلام‌گرای رجب طیب اردوغان موفق شده است با برکناری شماری از افسران ارشد و انتصاب‌های جدید از قدرت همیشگی ارتش بکاهد. ارتش ترکیه از سال 1960 تاکنون چهار دولت غیر نظامی را در این کشور سرنگون کرده است. از 8 سال پیش تاکنون تنش‌ها بین ژنرال‌های ترکیه و دولتمردان طرفدار حزب عدالت و توسعه ادامه داشته و تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها