ضعف بسکتبال ایران در پست یک

تیم بسکتبال a.s شیراز با وجود قرار گرفتن در رده هشتم جدول رده‌بندی لیگ، عملکرد خوبی در مصاف با تیم‌های مدعی از خود به نمایش گذاشته است و اجازه نداده که به زنگ تفریح حریفان تبدیل شود.
کد خبر: ۴۵۰۶۹۴

این تیم همراه با مسعود قاسمی ‌تلاش کرده در مقابل مدعیانی همچون مهرام، ذوب‌آهن و ماهان و سایر مدعیان در قامت یک تیم مدعی ظاهر شود و اگر چه در دقایق آخر مغلوب تجربه و دقت آنان شده، اما بازی پایاپای و سرسختانه‌ای را از خود نشان داده است.

a.s از ابتدای فصل تاکنون تنها چهار برد را در کارنامه خود ثبت کرده است، اما سرمربی این تیم اعتقاد دارد با همین روند تیمش در جمع تیم‌های راه یافته به play off است.

قاسمی‌تیم‌های حاضر در جدول را به دو گروه تقسیم می‌کند و تیمش را برای رقابت با گروه دوم که شامل تیم‌های همسطح است آماده می‌کند.

قاسمی ‌معتقد است پنج تیم لیگ از لحاظ فنی با سایر تیم‌ها تفاوت دارند، اما هفت تیم باقی مانده برای گرفتن جواز حضور در پلی‌آف رقابت‌های نزدیکی باهم دارند.

تا پایان هفته پانزدهم عملکرد تیم a.s راضی‌کننده است؟

با توجه به بضاعت و جوانی تیم، جایگاه کنونی تیم ما تا حدودی قابل قبول است. به غیر از یکی،دو بازی که از قبل پیش‌بینی برد داشتیم، درنهایت به خاطر کمبود تجربه، بی‌دقتی و عدم هماهنگی بازی را واگذار کردیم، در سایر دیدارها و در مصاف با مدعیان بازی‌های پایاپایی را ارائه کردیم. بازیکنان ما همواره در دقایق آخر مغلوب تجربه و دقت بازیکنان حریف می‌شوند. من معتقدم در لیگ امسال پنج تیم از لحاظ کیفی و شرایط با سایرین فرق دارند، بنابراین رقابت تیم ما با هفت تیم دیگر است. اما مطمئن باشید که ما به‌رغم جوانی اگر با بدشانسی مواجه نشویم در جمع هشت تیم راه یافته به بازی‌های حذفی هستیم.

به عدم هماهنگی و جوانی تیم اشاره کردید، تیم شما هم از آن دسته تیم‌هایی است که برای حضور در لیگ برتر دیر بسته شد.

تیم ما با وجودی که 21 روز قبل از آغاز بازی‌ها تمرینات خود را شروع کرد، اما دو نفر از بازیکنان 48ساعت قبل از آغاز بازی‌ها به تیم اضافه شدند یا تا حل شدن مشکل سربازی علی جمشیدی دو هفته از بازی‌های لیگ گذشته بود. بازیکن خارجی هم از هفته سوم به ما پیوست بنابراین به آمادگی و هماهنگی مورد نظر قبل از آغاز فصل نرسیدیم، اما با همه اینها تیم ما یک تیم قابل احترام است. ما مقابل قهرمان آسیا بازی خوبی ارائه می‌کنیم، اما انگیزه اصلی تیم را در مصاف با حریفان اصلی استفاده می‌کنیم. در واقع ما با برنامه‌ریزی و استفاده از همه ظرفیت‌ها زمینه را برای قرار گرفتن در جمع هشت تیم فراهم می‌کنیم.

شما هم معتقدید پایین آمدن کیفیت لیگ به کم شدن تعداد بازیکنان خارجی تیم‌ها برمی‌گردد؟

بله، باید این واقعیت را پذیرفت که کم شدن تعداد بازیکنان خارجی در تیم‌ها کیفیت بازی‌های لیگ را پایین می‌آورد. تیم‌های ایرانی معمولا در پست یک و پنج ضعف دارند. تیم مهرام البته در پست 5، بازیکن ملی پوش خوبی را در اختیار دارد، اما سایر تیم‌ها از این ناحیه مشکل دارند. ضمن این‌که بازیکنان ایرانی در پست یک ضعیف هستند و بازیکن این پست به زمان نیاز دارد تا بتواند به تیم کمک کند. بنابراین بازیکنی که هنوز آبدیده نشده در شرایط حساس نمی‌تواند به تیم کمک کند و همین موضوع کیفیت لیگ را پایین می‌آورد.

خب این اتفاق در جهت تشویق تیم‌ها برای بهادادن به بازیکنان جوان اتخاذ شده است.

من جزو کسانی هستم که با جوانگرایی موافقند، اما این جوانگرایی به این شکل باعث شده کیفیت لیگ کاهش یابد. این اتفاق باعث شده رقابت‌ها چندان چنگی به دل نزند و تماشاچیان را دور کرده است.

در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟

فدراسیون به دلیل سنگینی و فشردگی لیگ در بازی‌های حذفی قانون اضافه شدن یک بازیکن خارجی دیگر به تیم‌ها را نیز مصوب کرده است. همین موضوع باعث می‌شود مثلا تیمی ‌که گارد راس خوبی ندارد از این فرصت استفاده کرده و ضعف تیمش را برطرف کند تا با این کار فشار روی کادرفنی و بازیکنان پیرامونی کمتر شود، اما امیدوارم که فدراسیون با جمع‌بندی نظرات مربیان و کارشناسان، چشم‌انداز آینده لیگ را بهتر ترسیم کند و نسبت به تعداد بازیکن خارجی در تیم‌ها تجدید نظر کند.

به نظر شما عدم هماهنگی و کم شدن سهمیه استفاده از بازیکن خارجی تنها عوامل کاهش کیفیت لیگ بوده است؟

نه، کاهش کیفیت بازی‌ها تنها به این موضوع برنمی‌گردد، خیلی از تیم‌ها شرایط مالی مشخصی ندارند، خیلی از تیم‌ها به سبب همین مشکلات دوره بدنسازی و دوره آماده‌سازی تیم را از دست داده‌اند، نمونه این اتفاق تیم ذوب‌آهن است. تیم‌هایی که از لحاظ مالی دغدغه مالی دارند، نمی‌توانند فصل را با آرامش شروع کنند و تا رسیدن به مرز آمادگی شش، هفت هفته از بازی‌های لیگ را از دست داده‌اند و شاید باخت‌هایی داشته باشند که جبرانش سخت و غیرممکن باشد.

تا این جای کار از عملکرد بازیکنان خود راضی هستید؟

اگر بازیکن خارجی تیمم را با بازیکنان رقبا مقایسه کنم شاید عملکرد چشمگیری نداشته باشد. چون مقایسه بازیکن خارجی تیم من با لورن وودز بازیکن خارجی ذوب‌آهن کار اشتباهی است. به هر حال هر تیمی‌که بیشتر هزینه کند بازیکن بهتری را هم جذب می‌کند و عملکرد متفاوت‌تری نسبت به همتایان خود دارد. سایر بازیکنان تیم هم بازیکنان فنی و بااخلاقی هستند و اگر شانس با ما یار باشد امسال در مرحله پلی‌آف حضور داریم.

محمد رضاپور‌ -‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها