نخست‌وزیر لبنان سهم لبنان از دادگاه رفیق حریری را پرداخت و آن را خواست اکثریت لبنانی‌ها خواند

انتقاد شدید نصرالله از دولت میقاتی

با تصویب بودجه مالی دادگاه ویژه ترور رفیق حریری توسط دولت نجیب میقاتی، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن انتقاد شدید از این تصمیم اعلام کرد حزب‌الله از آن حمایت نمی‌کند. به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پنجمین شب ماه محرم گفت: دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان یک دادگاه غیرعادلانه و توطئه‌آمیز است و از سوی آمریکا و اسرائیل طراحی شده که مقاومت را مورد هدف قرار دهد.
کد خبر: ۴۴۴۰۲۶

وی افزود: ما در ابتدای تشکیل دولت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان هیچ شرطی را برای دولت نگذاشتیم، اما وی زمانی که خود را ملزم کرد بودجه مالی دادگاه را تامین کند در واقع خود را به چالش‌های زیادی انداخت. زیرا این امر از سوی اعضای کابینه لبنان مورد قبول نبود، پس ما حق داریم که میقاتی را به این دلیل سرزنش کنیم. به گفته نصرالله، میقاتی هنگام تهدید به کناره‌گیری از دولت، مساله را بسیار بحرانی‌تر کرد. روز چهارشنبه گذشته در نهایت پس از رایزنی‌های بسیار، دولت نجیب میقاتی طرح تامین بودجه دادگاه ویژه ترور رفیق حریری را تصویب کرد.

دادگاه غیرقانونی

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت: دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری غیرقانونی و یک دادگاه ظالمانه است و ما همواره آن را رد کرده و می‌کنیم و به هیچ وجه با تامین بودجه آن موافق نیستیم و اگر در پارلمان هم این مساله مطرح شود ما به آن رای مخالف خواهیم داد. وی تصریح کرد : ما با پرداخت بودجه این دادگاه از جیب ملت لبنان مخالفیم. سیدحسن نصرالله با اشاره به اظهارات میقاتی مبنی بر این‌که تامین بودجه دادگاه از اختیارات نخست‌وزیر است و می‌تواند بودجه آن را از کمیته عالی کمک‌رسانی تامین کند، گفت: آنها به ما اطمینان دادند که تامین بودجه دادگاه از این منبع خواهد بود و من تاکنون قانونی بودن این تصمیم را رد نکرده‌ام.

نصرالله در ادامه ضمن درخواست از میقاتی جهت انجام وظایفش در خصوص پرونده شاهدان دروغین در دادگاه لبنان عنوان کرد که میقاتی درخصوص این پرونده در معرض آزمایش قرار گرفته است.سیدحسن نصرالله در ادامه بر لبنانی بودن حزب‌الله لبنان تاکید کرد و گفت: ما همواره در سخنرانی‌های سیاسی خود این مساله را مورد توجه قرار داده ایم و هیچ‌گاه به عنوان شیعه سخن نگفته‌ایم، چرا که حزب‌الله بخشی از ملت لبنان است. دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: ما نمی‌خواهیم در لبنان با هیچ گروهی درگیر شویم. اما اگر کسی بخواهد با ما درگیر شود، مطمئنا نتیجه آن را هم خواهد دید.

دیدگاه‌های متفاوت

از سوی دیگر‌، نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان عصر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی که از دفتر کار خود در السرایا قرائت کرد، گفت که صبح دیروز سهم لبنان از تامین مالی بودجه دادگاه بین‌المللی حریری را به این دادگاه تحویل داده است. وی مدعی شد که این اقدام به عنوان پیروزی گروهی بر گروه دیگر نیست، بلکه یک تصمیم ملی است که فتنه را در ریشه می‌خشکاند و لبنان را از طرح‌هایی که در راستای منافع دشمن صهیونیستی است، محافظت می‌کند. نخست‌وزیر لبنان افزود: اقدام من براساس تصمیمی ملی صورت گرفت، من این کار را در جهت خواست لبنانی‌ها انجام دادم، بسیاری از رهبران سیاسی با من تماس گرفته و اعلام کرده‌اند که اکثریت مردم لبنان از این اقدام خشنود هستند.

در همین حال ، نبیه بری، رئیس مجلس لبنان هم گفت: پرداخت اعتبار مالی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، لبنان را از صحنه درگیری‌های سیاسی داخلی پیروز بیـــرون آورد. به گزارش ایرنا، نبیه بری در گفت‌وگو با روزنامه السفیر افزود: اینک باید مرحله جدیدی با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای ملی به منظور رسیدگی به مسائل اصلی کشور و مردم آغاز شود. یک منبع نزدیک به نبیه بری گفت: نحوه پرداخت اعتبار مالی دادگاه بین‌المللی، دستاوردی بود که در نتیجه مشورت‌های نبیه بری با میقاتی و گروه هشت مارس تحقق یافت.

رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان در بهمن ماه سال 1383 به همراه 21 نفراز همراهانش در انفجاری در بیروت کشته شد و به دنبال آن شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب و در آن کمیته‌ای را مامور شناسایی عوامل و جزئیات این ترور کرد و به همین منظور مقرر شد دادگاهی ویژه به آن رسیدگی کند. سهمیه لبنان از دادگاه بین‌المللی حریری، بیش از 63 میلیون دلار است.

هفته گذشته پس از آن‌که دولت نجیب میقاتی برسر موضوع تصویب این بودجه از اکثریت افتاد، میقاتی تهدید به استعفا کرد. نمایندگان نزدیک به وی گفتند تصمیم او جدی است و اگر بودجه مذکور تصویب نشود دولت او سقوط خواهد کرد. ترکیب دولت میقاتی به این صورت است که از اعضای 30 نفره آن 19 نفر به هشت مارس (حزب‌الله و متحدان آن) و 11وزیر نزدیک به رئیس جمهور، نخست‌وزیر و «جبهه مبارزه ملی» و رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان به رهبری ولید جنبلاط تعلق دارند. در این دولت حـزب‌الله لبنان تنها 4 عضو دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها