شبکه‌ جهانی الکوثر شش ساله شد و همزمان با سالگرد راه‌اندازی این شبکه، برترین‌های آن هم معرفی شدند.
کد خبر: ۴۴۳۸۹۶

شبکه جهانی الکوثر که در عید غدیر سال 1384 به عنوان یک شبکه مستقل شروع به کار کرد، دارای پیشینه‌ای بیشتر از این است. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی این شبکه با نام سیمای عربی با دو ساعت پخش در روز آغاز به کار کرد.

با گذشت زمان و افزایش مخاطبان و بیشتر شدن نیازهای مخاطبان به ساعات پخش این شبکه افزوده شد. تا جایی که در سال 84 تصمیم گرفته شد این شبکه به صورت یک شبکه مستقل ماهواره‌ای کار خود را ادامه دهد.

روابط عمومی شبکه الکوثر در مطلبی که به مناسبت سالگرد تاسیس این شبکه ارسال کرده، نوشته است: مجموعه برنامه‌های این شبکه متنوع بوده و به گفته مدیر شبکه الکوثر وظایف هر هشت شبکه داخلی را یک تنه به عهده دارد. الکوثر در این سال‌ها توانسته چند استودیو در تهران، قم، بیروت و نجف اشرف برپا کند.

مسابقات سالانه‌ای چون مسابقات تلویزیونی قرائت قرآن "‌ان للمتقین مفازا"، مسابقات شاعر الکوثر، عکس عاشورا و... همه و همه از ابداعات شبکه جهانی الکوثر است که اکنون برخی شبکه‌ها به تقلید از الکوثر مسابقات مشابهی را اجرا می کنند.

اکنون الکوثر برای تمام گروه های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال برنامه دارد. برنامه‌های دینی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و نیز فیلم و سریال‌های دوبله و زیرنویس الکوثر را تقریبا همه می‌شناسند. این کار الکوثر علاوه بر آشنا کردن مخاطبان عرب زبان با سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی، جوی امن را برای خانوده‌ها ایجاد کرده و تمام افراد خانواده بدون دغدغه می‌توانند برنامه های سالم و اخلاقی را در کنار هم تماشا کنند.

فعالیت های اسلامی، ضد استکباری و نیز ترویج اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت ( ع ) این شبکه باعث شد تا برخی ماهواره‌ها پخش الکوثر را قطع کنند. در زمستان 1383 شورای عالی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فرانسه (سی اس آی) ممنوعیت پخش ماهواره‌ای شبکه سحر عربی در اروپا را به دلیل پخش سریال «چشمان آبی زهرا» که محتوای آن بر گرفته از جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه بوده است، خواستار شد. شورای مذکور این شبکه را به هجو سیستماتیک یهودیان متهم کرد و شرکت یوتل ‌ست را موظف به قطع برنامه‌های این شبکه کرد.

در زمان رژیم حسنی مبارک و به دستور وی شبکه جهانی الکوثر به خاطر انتشار معارف اهل بیت (ع) از روی ماهواره نایل ست مصر حذف شد.

در حال حاضر الکوثر از چهار ماهواره بدر، عرب ست، هات برد و آتلانتیک برد پخش می شود.

با تمام این مشکلات الکوثر توانسته رسالت خود را پیش ببرد و امسال همزمان با عید غدیر خم ششمین سالگرد تاسیس خود را در ویژه برنامه ای با نام "الغدیر عید الکوثر" همزمان در استودیوهای تهران، نجف، بیروت و قم با دعوت از مجریان، کارشناسان و بازیگران محبوب الکوثر این دو مناسبت را جشن گرفت.

یک ماه قبل از سالگرد شبکه، روابط عمومی و سایت الکوثر، یک نظرسنجی در مورد بهترین برنامه ها و مجریان الکوثر برگزار کرده بود که در آن برنامه ها و مجریان منتخب معرفی شدند. بازیگرانی همچون امید زندگانی و الهام حمیدی و خواننده ایرانی، میثم ابراهیمی نیز در این برنامه حضور یافتند.

علی خندق آبادی، مدیر شبکه جهانی الکوثر با حضور در ابتدای این برنامه و با تبریک این دو مناسب گفت: در حال حاضر اکثر شبکه‌ها به شبکه‌های تجاری و یا توطئه‌گر تبدیل شده‌اند، در حقیقت جو حاکم، یک جو رقابتی است، بعضی از شبکه‌ها به دنبال جذب زیبایی‌های بصری و سمعی هستند، اما الکوثر علاوه براین ویژگی هنری، به دنبال نشر معارف و تعالیم اسلامی است و با تمام توان این رسالت را انجام می دهد.

وی در پاسخ به سوال مجری که پرسید شما جایگاه الکوثر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این را باید مخاطبان الکوثر پاسخ دهند اما من با توجه به بازخورد برنامه‌ها، نظرات ارسالی و ایمیل‌هایی که به دست ما می‌رسد می توانم بگویم که الکوثر توانسته جایگاه مناسبی را در بین مردم و مخاطبان عرب زبان پیدا کند و بین رقبای خود بدرخشد. هر چند مشکلاتی وجود دارد. ما هم ادعا نمی کنیم که در مرتبه اول هستیم اما این را می دانیم که سخن ما بسیار تاثیرگذار است.

در نظرسنجی که به مناسب سالگرد شبکه الکوثر انجام شد، برنامه "الاطروحه المهدویه" که به بررسی مهدویت و شخصیت امام زمان و عصر ظهور می پردازد به عنوان بهترین برنامه دینی انتخاب شد.

برنامه "مع المشاهدین" به عنوان بهترین برنامه اجتماعی انتخاب شد. این برنامه که در آن به درخواست مخاطبان هنرمندان، بازیگران ایرانی دعوت می شوند تاکنون بیش از 120 بازیگر ایرانی دعوت شده اند.

برنامه "قضیه ساخنه" یا موضوع داغ روز، به عنوان بهترین برنامه سیاسی انتخاب شد این برنامه موضوع مهم سیاسی روز را طرح کرده و با دعوت از کارشناسان موافق و مخالف به بحث در مورد این موضوع می پردازد.

در این نظرسنجی احمد نجف بهترین مجری مرد و زهرا موسوی به عنوان بهترین مجری زن و خانم اسماء باستی به عنوان بهترین گوینده اخبار انتخاب شد و دکور برنامه صباح الکوثر به عنوان بهترین دکور انتخاب شد.

شبکه جهانی الکوثر، تولیدات مختلفی دارد و در جشنواره های مختلف جوایز را از آن خود می کند. الکوثر در دو ماه گذشته در سه جشنواره بین المللی جوایزی را از آن خود کرده است.

در جشنواره غدیر که از طرف شبکه الغدیر در کشور عراق برگزار شد، برنامه " فرار از کوفه" به عنوان بهترین اثر نمایشی انتخاب شد. قبل از این نیز در جشنواره اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی برنامه "پارسیان زنگبار" به عنوان بهترین فیلم مستند انتخاب شد.

مستند "وقتی ابرها پایین می‌آیند" نیز که تولید شبکه جهانی الکوثراست، تندیس بهترین کارگردانی بخش آیینی پنجمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت را از آن خود کرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها