شهرزاد باباعلی‌پور / جام جم اصفهان

امدادگران اصفهان در انتظار یک بالگرد

وقتی فاجعه از راه می‌رسد، دیگر برای نجات جان حادثه‌دیدگان، یک لحظه هم معنا پیدا می‌کند و شاید فرصت نجات به اندازه دقایقی باشد که قرار است یک آمبولانس از راه برسد یا امدادگری با به‌کارگیری مهارتش از بروز مرگ یا صدمات جبران‌ناپذیر به حادثه‌دیده جلوگیری کند. به طور حتم در چنین شرایطی به موقع رسیدن می‌تواند به معنای نجات، مرگ یا صدمات جدی به یک مصدوم در شرایط اورژانسی باشد.
کد خبر: ۴۳۳۴۵۷

در برخی از سوانح جاده‌ای و حوادث غیرمترقبه طبیعی همانند زلزله یا آتش‌سوزی، وجود بالگردهای امدادی نقش مهمی در مهار حادثه و نجات جان مصدومان ایفا می‌کند، اما متاسفانه تحقق این مهم در کلانشهرهای کشور با مشکلات بزرگی همراه است و این شهرها از نداشتن بالگرد به میزان کافی برای امدادرسانی در مواقع ضروری در مضیقه هستند.

اصفهان یکی از همین استان‌های کشور است که جمعیت هلال احمر آن به‌رغم این که به دلیل برخورداری از 97 تیم در آماده‌باش دائمی به عنوان یکی از آماده‌ترین گروه‌های امدادی در کشور محسوب می‌شود ولی از نبود بالگرد به میزان لازم رنج می‌برد.

محسن مومنی، مدیرعامل سازمان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در این باره می‌گوید: براساس آمار و پژوهش‌های انجام‌شده، 75 درصد فعالیت‌های امدادی توسط نیروهای موثر بازمانده از حوادث ارائه می‌شود و این در حالی است که هرچه امکانات امدادی بیشتری در اختیار هلال احمر و جمعیت‌های امدادرسان منطقه‌ای باشد، بالطبع امکان امدادرسانی بیشتر خواهد بود.

مومنی با اشاره به این که استان اصفهان از 23 شعبه، 4پایگاه امداد و نجات شهری، 14 پایگاه بین‌شهری و 6 پایگاه بین‌شهری سیار در سطح استان برخوردار است، می‌افزاید: واقعیت آن است که هر تیم امدادی با 33 نفر عضو تحت بهترین آموزش‌های کمک‌های امدادی قرار گرفته‌اند و عملکرد آنها بارها در جریان بروز حوادث استانی یا کشوری مورد ارزیابی قرار گرفته و مطلوب توصیف شده است، اما نکته مهمی که باید درباره نحوه امدادرسانی مورد توجه قرار داد نوع تجهیزات در اختیار امدادگران است. در حالی که استان اصفهان از نظر تجهیز پایگاه‌ها به خودروی نجات سبک مشکلی ندارد ولی متاسفانه در زمینه امدادهوایی تاکنون نتوانسته به اهداف و برنامه‌های خود برسد.

وی درخصوص اهمیت برخورداری جمعیت هلال احمر استان اصفهان به بالگرد امداد و نجات می‌گوید: واقعیت آن است که در زمینه امدادهوایی تاکنون به موفقیتی نرسیده‌ایم و تنها در انتظار تحقق قول‌های مسوولان هستیم. از سوی دیگر، براساس قوانین مدیریت بحران، یک درصد از جمعیت هر شهر باید دوره‌های آموزش کمک‌های امدادی را دیده باشند، اما در حال حاضر این میزان در بسیاری از شهرهای استان به حدنصاب مورد نظر نرسیده و این در حالی است که با وجود مشکلات دسترسی به بسیاری از روستاهای منطقه، در صورت بروز حوادث، آمار تعداد افراد آموزش‌دیده در این مناطق نیز در سطح پایین قرار دارد و در شرایطی که امداد و نجات اصفهان حتی یک بالگرد ندارد باید چشم انتظار کمک سایر نهاد‌ها باشد در نتیجه با این کمبود امکانات، زمان برای نجات مصدومان با آسیب‌دیدگی بالا از دست می‌رود.

مومنی تاکید می‌کند: نخستین گام برای اجرایی‌شدن این برنامه ساخت آشیانه جهت استقرار بالگرد امداد است به طوری که پس از برگزاری چندین جلسه، موضوع توسط استانداری در دستور کار قرار گرفته، اما با وجود پیگیری‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

مشکلی وجود ندارد

سیدجمال‌الدین صمصام شریعت، معاون عمرانی استاندار بر این باور است که در مقایسه با گذشته، تغییر شرایط و قوانین به نحوی است که مدیران استانی برای برنامه‌ریزی جهت انجام بسیاری از پروژه های دارای اولویت باید در انتظار بودجه بمانند. از آنجا که استانداری اصفهان مسوول تهیه مقدمات لازم برای ساخت آشیانه بالگرد امداد و نجات استان اصفهان است، اما این کار همچنان در مرحله تملک زمین قرار دارد و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است. البته شیشه‌فروش، مدیر حوادث غیرمترقبه استان اصفهان نیز به طور مستقیم موضوع ساخت آشیانه در اصفهان را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر این که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه اصفهان هیچ گونه مشکلی در جهت تامین بالگرد برای امدادرسانی ندارد، می‌گوید: به دنبال هماهنگی‌های به عمل آمده با هوانیروز ارتش در اصفهان، امکان تامین بالگرد در مواقع ضروری مهیاست. وی همچنین در رابطه با مشکلات اجرایی‌کردن ساخت آشیانه برای هلال احمر استان می‌افزاید: اقدامات لازم برای تملک زمینی در شمال اصفهان در نزدیکی شاهین‌شهر صورت گرفته و بودجه مورد نیاز نیز تخصیص داده شده است.

مدیر شورای بحران استانداری خاطرنشان می‌کند: تقویت ناوگان امداد هوایی در دستور کار استانداری قرار دارد و در همین راستا تا پایان امسال زمین آشیانه احداث می‌شود. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید آیا مسوولان می‌توانند این بار قبل از آن که کمبود امکانات به مرگ هموطنی منجر شود، نیازهای امدادی را منطبق با استانداردها تهیه کنند. یکی دیگر از مشکلات امداد هوایی به غیر از وجود بالگرد، نبود پد پروازی است.

پد پروازی جای مناسبی است که بالگرد می‌تواند روی زمین بنشیند و بلند شود که در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، امکان فرود و پرواز بالگرد در بسیاری از مناطقی که حادثه رخ داده است به سختی انجام می‌شود. البته نبود نیروهای متخصص امدادی نیز از دیگر عواملی است که امدادرسانی هنگام بروز حوادث را دچار مشکل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها