فشار وارده به لوئیس سوارز در مسابقات اخیر فوتبال جام ملت‌های آمریکای جنوبی در خاک آرژانتین، آنجا که تیم ملی اروگوئه با همت و 4 بار گلزنی وی برای پانزدهمین بار به مقام قهرمانی رسید و رکورد فتح این پیکارها را شکست، به قدری زیاد بود که لیورپولی‌ها عجله‌ای برای بازگرداندن او به میدان ندارند.
کد خبر: ۴۲۴۰۶۷

کنی دالگلیش، سرمربی اسکاتلندی لیورپول می‌گوید شاید این مهاجم 25 ساله و تند و تیز اروگوئه‌ای برای حضور در همان بازی نخست این تیم در فصل جدید لیگ برتر انگلیس، آماده باشد، اما‌ می‌افزاید عقل حکم می‌کند که وی را فعلا پشت خط نگه دارد تا او خستگی مفرط روحی و جسمانی حاصل از حضور در «کوپا آمریکا 2011» را از تن بزداید و شارژ شده و با جمع‌آوری مجدد انرژی گام به مسابقات فصل تازه اروپا بگذارد. سوارز نه‌تنها در رقابت‌های کوپا با سلاح هوش و سرعت خود حریفان اروگوئه را مستاصل کرد،‌ بلکه بیشترین گل را هم در دوره جدید قدیمی‌ترین جام ملی فوتبال جهان (با 95 سال عمر) به ثمر رساند و زوج او و دیه‌گو فورلان در خط حمله لاسلسته یک بار دیگر دلیل اوجگیری اروگوئه تلقی شدند. زوجی که سال پیش هم تیم ملی اروگوئه را به رتبه شامخ چهارم جام جهانی آفریقای جنوبی رساندند.

تابارز عامل اصلی بود، اما ...

با این که شکی نیست اسکار تابارز، مربی کهنه‌کار اروگوئه همانند توفیق سال پیش در آفریقا حرف اول را در موفقیت جدید این تیم نیز زد، اما این سوارز بود که با حرکات سریع و انفجاری‌اش بسیاری از گره‌ها را برای این کشور گشود و به همین سبب هم بود که به عنوان ستاره رقابت‌‌های امسال کوپا انتخاب شد. دالگلیش که با بازگشتش به لیورپول در فاصله بین 2 نیم‌فصل مسابقات سال گذشته، احیای مردان آنفیلد را پی ریخت و آنها را تا رتبه ششم جدول لیگ برتر انگلیس بالا کشید، اعتقاد دارد اولین نیاز سوارز برای فصل پیش‌رو، ابتدا استراحت کافی و بیرون راندن کوفتگی و خستگی حضور در مسابقات جام ملت‌های آمریکای جنوبی است و در مرحله بعدی نیز باید او را به آرامی به جریان پیکارهای باشگاهی انگلیس برگرداند تا مبادا فشار حاصله وی را به کلی از پای درآورد. اولین بازی لیورپول در فصل تازه لیگ برتر انگلیس شنبه شب 22 مرداد در برابر ساندرلند خواهد بود،ولی دالگلیش حاضر نیست بصراحت بگوید از سوارز در این مسابقه برای دقایقی استفاده خواهد کرد یا نه. او صرفا می‌گوید: «کاری که سوارز در رقابت‌های اخیر کوپا انجام داد، فوق‌العاده بود و همان‌قدر برای اروگوئه موثر نشان داد که برای ما در رقابت‌های نیم‌فصل دوم سال پیش نشان داده بود. او هم به لحاظ فردی خوب کار کرد و هم عضوی بارز از بازی گروهی اروگوئه بود، من از حاصل کار او در لیورپول نیز بسیار راضی هستم.

وی از اواخر ژانویه (اوایل بهمن 89)‌ که نزد ما آمد، تاثیر بسزایی در بهبودی و ارتقای کار ما داشته است و مطمئنم که همین روند را در فصل تازه نیز اجرا خواهد کرد. این خواسته خود اوست که حتما در ترکیب تیم ما از نو بدرخشد و منشأ خیر شود. در عین حال من هرگز برای بازگشت او به میدان و ازسرگیری خدماتش در تیم ما به وی فشار وارد نخواهم آورد. این بسیار مهم است که نفرات مهم و تاثیرگذار تیمتان همیشه شادابی لازم را داشته باشند و به گونه‌ای عمل کنند که در توانشان هست و از آنها انتظار می‌رود. این مربی است که باید با استفاده صحیح و حساب شده از نیروهای تحت امرش، این فرصت را به آن دسته از بازیکنانش ارزانی دارد و از فرسوده شدن آنها و سوختن کامل انرژی‌شان جلوگیری کند و این کاری است که من انجام خواهم داد.»

دائما در مسابقه

دالگلیش در 60 سالگی و بعد از سال‌ها زندگی در عرصه فوتبال خوب می‌داند که مشکل اصلی بازیکنان در بورس و مطرحی مثل لوئیس سوارز چیست. مهاجم سابق آژاکس هلند به این سبب که بلافاصله بعد از اتمام مسابقات باشگاهی اروپا به اردوی تدارکاتی تیم ملی اروگوئه رفت و از آنجا به محل برگزاری چهل و سومین دوره رقابت‌های کوپای آمریکا اعزام شد در عمل هیچ استراحتی را در یک سال اخیر نداشته و پیوسته در تمرین و در صحنه مسابقات بوده است و قدری فشار بیشتر به او ریسک آسیب‌دیدگی وی را نیز در بر دارد. دالگلیش که بعد از فترتی 20 ساله از نو مربی لیورپول شد و توانست روحیات و شجاعت‌های گذشته را به این تیم دل‌مرده بازگرداند، در آستانه شروع فصل تازه مسابقات باشگاهی انگلیس و اروپا می‌افزاید: «من بیش از هر چیز نگران شرایط فکری و جسمانی سوارز هستم وگرنه می‌دانم حتی اگر همین امروز برای ما به میدان برود، باز موثر خواهد بود، اما قدری فشار اضافی به او کافی است تا از درون بشکند و با تن‌دادن به مصدومیتی طولانی، مدت‌ها حاشیه‌نشین شود. در تماس تلفنی‌اش با من بعد از اتمام کوپا، به او گفتم آزادی که بیشتر استراحت کنی و هر موقع خودت خواستی و احساس آمادگی کردی به ملوود (مجتمع تمرینی لیورپول)‌ بیا. وقتی هم که بیاید، سه چهار روزی او را در تمرینات چک خواهم کرد تا ببینم چه کاره است و در کدام شرایط به سر می‌برد و آیا آمادگی گسیل به میدان‌های بسیار سخت لیگ انگلیس را دارد یا خیر. حتی اگر او فقط در ابتدای سپتامبر (10 شهریور)‌ برای این مهم آماده شود گله‌ای نخواهم داشت و آن را طبیعی می‌انگارم. حتما خواهند گفت که امتیازاتی ویژه را برای او در نظر گرفته‌ام، اما اگر برای سوارز هم چنین کاری را نکنید، پس برای چه کسی می‌خواهید بکنید؟»

لیوا معاف نشد

اما دالگلیش همین آسان‌گیری را در مورد دیگر لیورپولی حاضر در پیکارهای اخیر کوپا اعمال نکرده است. کاپیتان و ستاره اسبق لیورپول و سرمربی سال‌های 1985 تا 1991 و سپس ژانویه 2011 به بعد لیورپول به واقع از لوکاس لیوا، هافبک وسط تیم ملی برزیل درخواست کرده است هر چه سریع‌تر به آنفیلد بیاید و تمریناتش را از سر گیرد تا در همان مسابقه نخست فصل تازه در برابر ساندرلند به میدان برود و او نیز چنین کرده است. حذف پرانتقاد تیم ملی برزیل به دست پاراگوئه در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات کوپا، اهدای هر گونه فرصت اضافی را به لیوا برای استراحت و بازیابی، دست‌کم از نظر دالگلیش منتفی ساخته است.

گاردین / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها