برگشت به زندگی طبیعی، نقشی مهم در کاهش استرس کودکان سرطانی دارد

کودک سرطانی را از بیماری‌اش آگاه کنید

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک در خصوص ضرورت مطلع کردن کودکان سرطانی نسبت به بیماریشان گفت: حتما باید کودک نسبت به شرایط جدیدی که برای او اتفاق افتاده و بیماریش مطلع شود، با این حال این آگاهی باید متناسب با سطح درک کودک و خواسته او صورت گیرد.
کد خبر: ۴۱۹۲۸۸

دکترجواد محمودی قرایی در گفت‌و‌گو با ایسنا، آگاهی‌داشتن نسبت به بیماری را حق کودکان مبتلا به سرطان دانست و افزود: با توجه به این‌که بیماری سرطان، فرایند و مدت درمانی طولانی را در پی دارد، کودکان باید همکاری لازم را با والدین و کادر درمانی داشته باشند، با این منظور کودکان باید از بیماری خود مطلع باشند.

این روانپزشک تصریح کرد: آگاهی بخشی به کودکان، باید بر حسب درک، فهم و میزان کنجکاوی آنها صورت گیرد به طوری که نحوه برداشت کودک 6 ساله با 11ساله نسبت به مفاهیم پیرامون آنها بسیار متفاوت است. دکتر محمودی قرایی گفت:در این خصوص والدین که بهترین گزینه برای مطرح‌کردن این مساله محسوب می‌شوند، باید از تکنیک‌های خاص گفتاری استفاده کرده و در یک محیط سرشار از آرامش و با استفاده از مقدمه‌های مناسب، بیماری کودک را به او بگویند.

وی توضیح داد: زمانی که کودکی مبتلا به سرطان می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها و به ویژه والدین واکنش‌هایی از جمله انکار مساله، استرس و اضطراب و نا امیدی را از خود بروز می‌دهند با این حال این عمل از سوی والدین، عکس‌العملی نیز از سوی کودک به دنبال دارد بنابراین در اوایل مطرح کردن موضوع بیماری با کودک، او ابتدا عصبانی و غمگین شده و واکنش‌های رفتاری از خود نشان می‌دهد که با گذشت زمان از شدت واکنش‌ها کاسته می‌شود.

دکتر قرایی، آماده سازی کودک برای درمان را نکته‌ای مهم بیان کرد و افزود: برای پاسخگویی و همکاری هرچه بیشتر کودک با روند درمانی باید قبل از هر فرایند درمانی، توضیحات لازم به کودک داده شود تا هنگام رویارویی با شرایط و محیط بیمارستانی، کودک شوکه نشده و بتواند سازگاری مناسب را با نحوه درمان داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود نسبت به بیماری سرطان، این بیماری برای والدین یک نوع انگ اجتماعی تعریف شده است با این وجود والدین نباید به هیچ وجه نگران شده و روحیه خود را ازدست بدهند، چراکه بر خلاف باور موجود بسیاری از انواع سرطان درکودکان، قابل درمان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فراهم کردن یک زندگی طبیعی را امری مهم در کاهش استرس کودکان مبتلا به سرطان دانست و تصریح کرد: برای سازگاری بیشتر کودک با شرایط جدید و کاهش استرس در کودکان، والدین باید محیط و شرایط زندگی عادی را فراهم کنند بنابراین به جز محدودیت‌های پزشکی کودک مبتلا به سرطان می‌تواند به مدرسه رفته یا حتی با همسالان خود بازی کنند.

دکتر قرایی اضافه کرد: محیط‌های بیمارستانی علاوه بر امکانات طبی و پزشکی باید از امکانات روحی و روانی برخوردار باشند تا بتوانند با ارائه مناسب آنها به بیماران و خانواده‌های آنها به روند درمانی بیماری کمک کنند. بااین وجود سیستم‌های حمایت‌های روانی در نظام سلامت کشور بسیار کم است بنابراین در کنار پیگیری‌های پزشکی، حضور یک روانشناس در کادر درمانی منجر به تسریع روند درمانی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها