گفت‌وگو با رونالدینیو، ستاره تیم فلامینگو

دوست دارم در جام جهانی بازی کنم

فعالیت حرفه‌ای رونالدینیو سال 1997 در باشگاه گرمیو در لیگ دسته اول برزیل آغاز شد. وی در سال 2001 به تیم پاری سن ژرمن فرانسه پیوست. رونالدینیو 26 ژوئن 1999اولین بازی ملی خود در تیم بزرگسالان را در مقابل لتونی انجام داد. اولین گل ملی‌اش را در دومین بازی‌ در 30 ژوئن 1999 مقابل ونزوئلا زد. او در ژوئیه 1999 با برزیل، قهرمان جام ملت‌های آمریکای جنوبی موسوم به کوپا آمریکا شد و در آگوست همان سال در جام کنفدراسیون‌ها به مقام نایب قهرمانی رسید.
کد خبر: ۴۱۴۰۴۵

رونالدینیو در جام جهانی 2002 تبدیل به فوق ستاره شد. او با تیم ملی برزیل در فینال جام جهانی در مقابل تیم آلمان به برتری رسید و قهرمان جهان شد. سال 2003 با 32 میلیون یورو راهی تیم نامدار بارسلونا در اسپانیا شد. بارسا در فصل 05‌/‌2004 با نمایش درخشان رونالدینیو قهرمانی لالیگا را به دست آورد.

2 سال بعد، اوج بازی او در بارسا وجهان بود.رونالدینیو در 28 نوامبر سال 2005 به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد. او این عنوان را با پشت سر گذاشتن 2هافبک انگلیسی، فرانک لمپارد و استیون جرارد به دست آورد. رونالدینیو در 19 دسامبر سال 2005 برای دومین بار پیاپی به عنوان برترین فوتبالیست جهان برگزیده شد. پیش از او، تنها 2 بازیکن موفق شده بودند که این مقام را بیش از یک بار به دست آورند: زین‌الدین زیدان و رونالدو.

رونالدینیو با پیراهن بارسلونا 250 بازی رسمی انجام داد و 110 گل نیز به ثمر رساند. اما پس از ضعیف شدن عملکردش، رهبران باشگاه اعلام کردند که حاضرند او را به تیم دیگری واگذار کنند و او با 25 میلیون یورو به میلان ایتالیا رفت اما اضافه وزن و حاشیه‌های فراوان اجازه حضور در ترکیب ثابت تیم را به او نمی‌داد و او با قراردادی جدید به تیم فلامینگوی برزیل منتقل شد تا بتواند شانس حضورش را در جام جهانی افزایش دهد.

از زمان بازگشت به برزیل شما را با انگیزه‌تر در میدان می‌بینیم!

بله، آن لذتی که مدت‌ها قبل از فوتبال بازی کردن می‌بردم و در 2 سال اخر بازی‌ام در اروپا از بین رفته بود، باز هم برگشته و من شرایط فیزیکی مناسب و انگیزه لازم را پیدا کرده‌ام. من در اروپا کمی بی‌تفاوت شده بودم و نمی‌خواهم این موضوع را کتمان کنم. البته واندرلی لوکزامبورگو در این مساله نقش مهمی داشت.

شما گاهی به عنوان هافبک یا مهاجم بازی می‌کنید.کدام پست را بیشتر ترجیح می‌دهید؟

در تیم لوکزامبورگو معمولا به عنوان مهاجم بازی می‌کنم و سال 2000 هم که در تیم المپیک با او کار می‌‌کردم، همین نقش را داشتم. من در خدمت تیم هستم و هر کجا که مربی صلاح بداند، بازی می‌کنم. من بدون در نظر گرفتن پست بازی، همیشه از بازی فوتبال لذت می‌برم.

پس از هر بازی برای مدتی در ورزشگاه می‌مانید و با هواداران عکس می‌گیرید و به آنها امضا می‌دهید. در اروپا کمتر شاهد این صحنه‌ها بودیم!

میزان علاقه مردم به من زیاد است و من دوست دارم همان‌طور که در زمین در خدمت تیم هستم، در بیرون از زمین هم بتوانم کاری کنم تا هواداران راضی به خانه‌هایشان بروند. من برای آنها و بویژه هواداران نوجوان تیم، ارزش زیادی قائل هستم.

اما این هواداران درعین حال سختگیر هم هستند و حتی گاهی شما را هو کرده‌اند!

همه بازیکنان دوست دارند در باشگاه‌های بزرگ بازی کنند و فلامینگو هم بدون شک بهترین باشگاه برزیل است. طبیعی است خواسته‌های هوادارانش با سایر تیم‌ها متفاوت باشد، پوشیدن پیراهن قرمز و مشکی باشگاه وظیفه سنگینی بر دوش بازیکن می‌گذارد و میلیون‌ها نفر خواسته‌هایی دارند که باید انجام شود.

این فشار سبب می‌شود تا هر روز شما با چالشی جدید در تمرینات یا مسابقه مواجه شوید. امیدوارم بتوانم آنچه در زمین از من انتظار دارند، ارائه کنم و با فلامینگو به عناوین متعددی برسیم. ما در این فصل، جام حذفی را بردیم و در منطقه ریو هم توانستیم قهرمان منطقه‌ای شویم. از این موضوع خوشحال هستم اما تیم‌ها در طول یک فصل افت و خیز زیادی دارند و نمی‌توان انتظار داشت تیم در کل ماه‌های سال در اوج باشد. بویژه با توجه به برنامه بازی‌ها در برزیل که در کل سال تداوم دارد.

یک روز پس از بازی حساس با کورینتیانس که با تساوی یک بر یک تمام شد، شما را دیدیم که در ویلای شخصی‌تان در باراداتیخوا مشغول والیبال و فوتبال ساحلی بودید. در اروپا چنین چیزهایی را از شما ندیده بودیم.

بله، چون شیوه زندگی در اروپا متفاوت است ولی در برزیل روز بعد از بازی اجازه داریم به تفریح و ورزش مشغول باشیم .

کوپای آمریکا تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و شما در تیم ملی برزیل جایی ندارید. در زمان برگزاری جام جهانی 2014 در کشورتان 34 ساله هستید. تصور می‌کنید برای تیم ملی انتخاب شوید؟

تمام هدف من همین است و اصلا برای رسیدن به تیم ملی بود که به برزیل برگشتم. من سال 2002 با تیم قهرمان جام جهانی شدم و می‌خواهم آن خاطره شیرین را تکرار کنم.تیم ملی هنوز برای من تمام نشده است.

با وجود این، مانو منس، مربی جدید تیم ملی روی نسل جوان تکیه زیادی دارد و دوست دارد با نیمار و پاتو تیم را ببندد و چندان اهمیتی به شما نداده است و برای کوپاآمریکا هم شما را در لیست قرار نداد.

این موضوع برایم خیلی ناراحت‌کننده بود اما شاید شرایط تا سال 2014 تغییر کند، همه چیز به خودم بستگی دارد.

روزنامه اکیپ ‌/‌ مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها