خیالتان راحت؛ مردم به گرد و غبار عادت کرده‌اند، به تنگی نفس، به خس‌خس سینه، به خارش چشم، به تورم ریه، به ایست قلبی، به روی تخت بیمارستان افتادن و حتی به مرگ. خیالتان راحت، مسوولان هم به گرد و غبار عادت کرده‌اند، به آلودگی هوا، به خودروهای فرسوده، به بنزین‌ها و خودروهای غیراستاندارد، به آمارهای متناقض، به دور یک میز نشستن و تصمیم گرفتن برای تعطیل کردن ادارات و مدارس و حتی به گفتن این جمله که «هوای تهران تا پایان تابستان ناسالم می‌ماند.» چند روز قبل استاندار تهران سعی کرد خیال همه ما را راحت کند وقتی گفت برای رفع آلودگی هوای پایتخت فقط باید دعا کرد، ولی ما خیالمان راحت نشد وقتی همچنان دیدیم لایه غبار به حلق همشهری‌هایمان می‌رود و شنیدیم که آلودگی هوای ناشی از ریزگردها در ایلام 200 نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده است.
کد خبر: ۴۰۹۸۹۰

حرف استاندار خیالمان را راحت نکرد، ولی لااقل قوت قلبی به ما داد تا مطمئن شویم مسوولانی که در هوایی مشابه ما تنفس می‌کنند، دغدغه آلودگی هوا را دارند برای همین گوش به زنگ نتیجه تصمیم کارگروه مواقع اضطراری آلودگی هوا نشستیم تا ببینیم آیا غیر از تعطیل کردن ادارات و جابه‌جایی ساعات کار چه راه‌حلی ارائه می‌‌دهد. ولی انگار این کارگروه هم چیزی در چنته نداشت چون عصر سه‌شنبه وقتی خبر تشکیل این کارگروه به گوشمان رسید تا نیمه‌های شب منتظر تصمیم این گروه شدیم و وقتی از انتظار کشیدن خسته شدیم در لابه‌لای خبرها خبری را دیدیم که خبر می‌داد چهارشنبه تعطیل نیست.

نه این که تعطیل شدن روزهای هفته را دوست داشته باشیم و به خاطر تعطیل نبودن روز چهارشنبه خاطرمان مکدر شده باشد؛ نه، ما ناراحت شدیم از این که چرا کارگروهی که برای تصمیم‌گیری در مواقع اضطراری هوا شکل گرفته و اعضایش غیر از آلودگی هوا و رفع آن نباید دغدغه دیگری داشته باشند همیشه در دقیقه آخر وارد گود می‌شوند و در حالی که می‌دانند اوضاع از چه قرار است این‌قدر تصمیم‌گیری‌هایشان به درازا می‌کشد؟ حتی دوست داریم بپرسیم چرا این کارگروه قبل از این که وضعیت هوا به مرز بحران برسد با سازمان هواشناسی تماس نمی‌گیرند تا اوضاع آینده هوا را رصد کنند و بتوانند جلوتر از سایرین جلسه تشکیل دهند و تصمیم بگیرند؟ مردم به آلودگی هوا و گرد و غبارهای هر روزه عادت کرده‌اند اما آیا کارگروه مواقع اضطراری آلودگی هوا هم به این نابسامانی خو گرفته‌اند؟ اگر این‌طور نیست لطفا پاسخ تاخیر در تصمیم‌گیری‌ها را آن طور که ما و مردم درک کنیم توضیح دهند یا حداقل جلسات چند هفته یک بار خود را کمی زودتر از ساعت 6 بعدازظهر تشکیل دهند تا مردم زودتر از وضعیت آلودگی هوا و تصمیم‌های آنان مطلع شوند.

مریم خباز ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها