رادیو معارف با تولید و پخش برنامه «سهم شما» مساله حجاب را بررسی می کند

مسوولان، زیر ذره‌بین سهم شما

یکی از مسائلی که سلامت فرد و جامعه را تهدید می‌کند بدحجابی است. پوشش نامناسب، پیامدها و آثار جبران‌ناپذیری بر فرهنگ، اخلاق، اعتقاد و امنیت روانی دارد که گاه مسیر انحرافی در جامعه ایجاد می‌کند. این روزها همه جا بحث حجاب است. در آستانه تابستان این دغدغه‌ها بیشتر می‌شود. برنامه «سهم شما» در شبکه رادیویی معارف تلاش می‌کند تا عملکرد تمامی دستگاه‌های مجری قانون عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار دهد. این برنامه از 18اردیبهشت سال‌جاری از شنبه تا پنجشنبه ساعت 40‌/‌8 به مدت 20 دقیقه روی آنتن رفته و توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، به همین جهت به استودیوی برنامه «سهم شما» رفتیم تا گزارشی از روند پخش این برنامه تهیه کنیم.
کد خبر: ۴۰۷۲۲۵

مردم همراه اصلی برنامه هستند

برای این ‌که یک ارگان پاسخ نامه شما را بدهد چه مدت زمان نیاز است؟ یک ماه؟ 2 ماه؟ 3 ماه؟ دست‌اندرکاران برنامه «سهم شما» 4 ماه است که با ارسال نامه‌ای از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته‌اند کارشناسانی برای حضور در برنامه معرفی کند، اما تاکنون این شورا به این نامه جوابی نداده است. این جملات آغازین برنامه «سهم شما» است که پخش می‌شود. مجری، کارشناس برنامه با گفتن این جملات قصد دارد گلایه دست‌اندرکاران برنامه را از پاسخگو نبودن مسوولان شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کند.

سیدمهدی رکنی‌حسینی، تهیه‌کنندگی این برنامه را به عهده دارد؛ جوان پرانرژی و پویایی که با تولید برنامه‌های دیگری همچون «نشانی»، «مجله روز» و «پرسمان سیاسی» توانسته موفقیت‌هایی از جمله گزارشگر منتخب در برنامه شور و شعور در جشنواره هفتم و رتبه نخست بخش پادکست جشنواره نهم رادیو کسب کند.

وی محور اصلی این برنامه را بررسی سهم دستگاه‌های مختلف کشور در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان می‌کند؛ قانونی که بیش از 20 اداره، وزارتخانه و سازمان را موظف کرده برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اقداماتی اعم از فرهنگی و انتظامی انجام بدهند.

رکنی می‌افزاید: برخی از دستگاه‌ها با این ‌که ماه‌هاست دعوتنامه برنامه را دریافت کرده‌اند تاکنون هیچ پاسخی نداده‌اند. شاید می‌دانند که آنقدر ضعیف عمل کرده‌اند که جایی برای صحبت نمانده است. مسوول یعنی کسی که از او سوال می‌شود و او باید در برابر مردم پاسخگو باشد. حقیقتی که البته بعضی مواقع کمرنگ است و ما باید آنقدر پیگیری کنیم تا آن مقام مسوول لطف کند و برای توضیحی درباره آنچه کرده و یا احتمالا نکرده به برنامه بیاید. تهیه‌کننده برنامه «سهم شما» ادامه می‌دهد: ما نمی‌خواهیم کسی را محکوم یا توبیخ کنیم بلکه به عنوان یک رسانه مطالبات مردم را منتقل می‌کنیم تا مسوولان بشنوند و پاسخ بگویند.

وی خاطرنشان می‌کند: برای این ‌که دستگاه‌های اجرایی نگویند چرا از ما شروع می‌کنید و سراغ دیگران نمی‌روید ابتدا عملکرد سازمان صداوسیما در حوزه عفاف و حجاب را بررسی کردیم و این یعنی همان مثال سوزن و جوالدوز!

رکنی حسینی: مردم تاکنون خیلی خوب با ما همراه بودند به‌طور مثال روزی که خانم نوروزی رئیس اداره عفاف و حجاب وزارت کشور گفت وضع حجاب در کشور بهتر شده است، سیل پیامک‌ها و انبوه تلفن‌ها ما را بر آن داشت تا خیلی جدی‌تر به این موضوع بپردازیم

وی با اشاره به این ‌که برخی از مهمانان در قم یا تهران حضور دارند، می‌گوید: فرآیند تولید برنامه را براساس حضور مهمان قرار دادیم تا مهمان در تهران یا هر شهری که باشد ما به آنجا برویم و برنامه را تولید کنیم. رکنی در پاسخ به این سوال که آیا زمان برنامه کافی است یا خیر، می‌گوید: برنامه 20 دقیقه است البته زمان کمی است و هنگامی که بحث حالت جدی و چالشی به خود می‌گیرد باید خداحافظی کنیم، اما خوبی کار این است که کارشناسان و مهمانان سعی می‌کنند سخن خود را مختصر و مفید بیان کنند. وی با بیان این‌ که مردم همراه اصلی برنامه هستند، می‌افزاید: مردم تاکنون خیلی خوب با ما همراه بودند به طور مثال روزی که خانم نوروزی رئیس اداره عفاف و حجاب وزارت کشور گفت وضع حجاب در کشور بهتر شده است، سیل پیامک‌ها و انبوه تلفن‌ها ما را بر آن داشت تا خیلی جدی‌تر به این موضوع بپردازیم. مردم در صحبت‌هایشان از ما می‌خواهند به‌راحتی کوتاه نیاییم و پیگیر صحبت‌های مسوولان باشیم.

بخشنامه کافی نیست!

سیدعبدالمجید رکنی‌حسینی، گوینده برنامه معتقد است: مردم می‌خواهند عفاف و حجاب در سطح جامعه گسترش یابد و نگران هستند اگر به این موضوع توجه نشود در آینده‌ای نزدیک با مشکلات عدیده‌ای مواجه گردند. شاید مهم‌ترین موضوع بسترسازی اجتماعی در جهت گسترش عفاف و حجاب است که نهادهای مختلف باید با طرح‌هایی سریع‌تر این موضوع را کاربردی و عملیاتی کنند.

وی با اشاره به این‌ که ما بارها شاهد برخوردهای مقطعی یا صوری با این موضوع بودیم، می‌گوید: برای حل این مشکل باید به ریشه‌ها و علل اصلی آن توجه و زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی کردن حل مشکل را فراهم کرد. در دوره‌های مختلف به صورت مقطعی برخوردهایی شده اما یا تاثیری نداشته یا اگر داشته مقطعی بوده است. به هر حال مقوله عفاف و حجاب اسلامی باید در اولویت اصلی دستگاه‌های اجرایی کشور قرار بگیرد تا در برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم با آن بتوان مقابله کرد.‌رکنی با بیان این‌ که ما سعی می‌کنیم علاوه بر بررسی عملکرد نهادهای موثر در ترویج عفاف و حجاب، تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی را در برنامه انجام دهیم، می‌افزاید: فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی از سوی نهادهای الگودهنده باید در برنامه‌ریزی قرار بگیرد و رسانه‌ها به عنوان اصلی‌ترین نهاد در این حوزه می‌توانند موثر باشند. وی خاطرنشان می‌کند: این‌ که شبکه رادیوی معارف برنامه‌ای را برای بررسی عملکرد این موضوع قرار داده، قابل تقدیر است و رویکرد انتقادی درباره عملکرد نهادهای تاثیرگذار می‌تواند باعث شود مسوولان بیش از گذشته به مساله عفاف و حجاب توجه کنند و تنها به ارسال بخشنامه یا دستورالعمل اکتفا نکنند.

ارتباط با مخاطب به شکل آنلاین

نظرخواهی از عموم مردم یکی از ارکان مهم این برنامه به شمار می‌آید. البته تجربه برنامه‌های مختلفی که تاکنون از رسانه ملی پخش شده است نشان می‌دهد، مردم ما به موضوع عفاف و حجاب بسیار علاقه‌مند و حساس هستند و در کنار برنامه‌سازان این موضوع را پیگیری می‌کنند. این برنامه فرصتی را فراهم کرده تا کسانی که نمی‌توانند در زمان پخش، برنامه را گوش کنند با مراجعه به آدرس اینترنتی sahmeshoma.radioftp.ir آخرین اظهارنظرهای مسوولان و مردم را از این پایگاه مشاهده و اگر خواستند برنامه مورد نظرشان را دانلود کنند.البته مردم می‌توانند با شماره پیامک 30000553 نیز با این برنامه ارتباط داشته باشند و سوالات یا موضوعات مدنظرشان را با مسوولان برنامه در میان بگذارند.

فرشید قره‌لی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها