حاشیه‌های رای اعتماد به صالحی

جلسه رای اعتماد به علی اکبر صالحی که امروز به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد و به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه طول کشید با حاشیه هایی همراه بود.
کد خبر: ۳۸۲۷۳۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور که در طول دوره ریاست جمهوری خود امروز برای دومین بار به جهت دفاع از برنامه های وزیر امور خارجه در صحن مجلس حاضر می شد در ساعت 8:30 دقیقه به همراه برخی از وزرای خود از جمله صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتمای ، مجید نامجو وزیر نیرو، حمید بهبهانی وزیرراه و ترابری و علی اکبر محرابیان وزیر صنایع در مجلس حضور یافت.

***

اولین وزیر خارجه دولت احمدی نژاد منوچهر متکی بود که علاوه برآنکه در دولت نهم این مسئولیت را بر عهده داشت به مدت یکسال و 5 ماه در دولت دهم نیز این مسئولیت را بر عهده داشت.

***

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور، محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه و برخی دیگر از اعضای هیأت دولت و مسئولین وزارتخانه ها در جلسه رای اعتماد به علی اکبر صالحی در صحن مجلس حضور داشتند.

***

حضور حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در جلسه امروز مجلس،که استیضاح وی در دستور کار جلسه روز سه شنبه مجلس قرار دارد حاشیه هایی را به بار آورد. از جمله اینکه تلاش برخی از مسئولین وزارت راه جهت پس گرفتن امضاهای این طرح استیضاح و منتفی شدن استیضاح تا روز سه شنبه موجب اعتراض برخی از نمایندگان و حتی ارائه تذکر شفاهی در صحن مجلس شد.

***

مطابق آیین نامه داخلی مجلس ، دو نماینده به عنوان مخالف و دو نماینده به عنوان موافق می‌توانستند نظرات خود را پیرامون برنامه های صالحی بیان کنند که در همین راستا مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان به عنوان مخالف و اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد  و حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور به عنوان موافق برای طرح دیدگاه های خود انتخاب شدند البته این مخالفان و موافقان می توانستند بخشی از وقت خود را به دیگر نمایندگان واگذار کنند که کواکبیان به علی مطهری نماینده تهران، عثمانی به داریوش قنبری نماینده ایلام، رنجبرزاده به بروجردی نماینده بروجرد و سبحانی نیا به الهیان نماینده تهران فرصت دادند تا به عنوان مخالف و موافق دیدگاه های خود را بیان کنند.

***

احوالپرسی و دیده بوسی نمایندگان با اعضای هیأت دولت به خصوص با اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور حاشیه هایی را در مجلس ایجاد کرده بود و همین امر باعث شد تا لاریجانی چندین بار از نمایندگان بخواهد که برای برقراری نظم نمایندگان بر سرجاهای خود بنشینند.اطراف صندلی مشایی شلوغترین نقطه مجلس در جلسه رای اعتماد به صالحی در صحن مجلس بود.

***

در جلسه رای اعتماد به صالحی ، رئیس جمهور به مدت نیم ساعت ، نمایندگان موافق و مخالف به مدت یکساعت و وزیر خارجه به مدت نیم ساعت به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

***

پس از پایان سخنان نمایندگان و اظهارات وزیر و رئیس جمهور ، هیأت رئیسه مجلس از محمد کریم عابدی نماینده فردوس و طبس ، جواد صبور نماینده اردبیل، حاجی اصغری نماینده میانه، عبدالله کعبی نماینده آبادان، محمدرضا شعبانی نماینده کرمانشاه درخواست کرد تا برای شمارش آرا در جایگاه هیأت رئیسه حضور یابند.

***

رای گیری برای صالحی به صورت مخفی و با ورقه انجام شد که از 243 نماینده حاضر، 241 نماینده در رای گیری شرکت کردند و صالحی با 146 رای به عنوان وزیر انتخاب شد. همچنین 60 نماینده رای مخالف و 35 نماینده رای ممتنع داند.

***

پس از پایان جلسه یکی از نمایندگان به خبرنگار ما گفت: از آنجا که صالحی برنامه درستی جهت جلوگیری از موازی کاری در سیاست خارجی ارائه نکرد نمایندگان تمایلی برای دادن رای اعتماد به وی نداشته و همین عامل باعث شد تا آرای صالحی از 146 رای فراتر نرود.

یوسف اسدی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها