این محصولات در حضور سفرای خارجی در اراک معرفی خواهند شد

2 محصول جدید هسته‌ای ایران امروز رونمایی می‌شود

امروز سفرای خارجی در حالی به بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پردازند که همزمان شاهد رونمایی از 2محصول جدید هسته‌ای خواهند بود. این دو دستاورد جدید در تاسیسات آب سنگین اراک رونمایی می‌شود. مقامات هسته‌ای کشورمان اشاره‌ای به جزئیات این محصولات نکردند. امروز سفرا و کارشناسان کشورهای خارجی شامل مصر، الجزایر، سوریه و ونزوئلا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به همراه نماینده اتحادیه عرب نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو، برای سفری دو روزه به‌منظور بازدید از تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی وارد تهران می‌شوند. علی‌اکبر صالحی، سرپرست وزارت خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این بازدید حضور دارد و مهمانان خارجی تا روز دوشنبه در ایران اقامت خواهند داشت.
کد خبر: ۳۸۰۱۳۱

مهمانان خارجی علاوه بر تاسیسات اراک، از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز نیز بازدید می‌کنند. این بازدید به دعوت ایران ترتیب داده شده است، علاوه بر کشورهای مذکور، تعدادی از کشورهای اروپایی نیز دعوتنامه‌های ایران را دریافت کردند. اما با ادعای این‌که چون مسوولیت نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و نه هیچ کس دیگر ، از پذیرش آن خودداری ورزیده‌اند.

مقامات آلمان، روسیه و چین به همراه کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جزو آنهایی بودند که ضمن تایید چنین برنامه‌ای، ترجیح دادند تا غایب این تور 2 روزه باشند. با این حال، تور مورد اشاره با حضور اعضای تروئیکای عدم تعهد، رئیس گروه 77، سفیر و نماینده اتحادیه عرب در سازمان‌های بین‌المللی، ونزوئلا و سوریه، از امروز شروع می‌شود.

اهمیت بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران

این اقدام که در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با گروه 5+1 ترتیب داده شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هرچند کشورهای غربی در واکنش به این اقدام اعتمادساز ایران، موضع انفعالی اتخاذ کرده و نسبت به این دعوت، بی‌توجهی از خود نشان دادند.

به عنوان نمونه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در توضیح دیدگاه کشورش درباره این دعوت گفت هر اشاره‌ای که نشان دهنده گشایشی بزرگ‌تر از سوی تهران باشد، باید مورد استقبال قرار گیرد اما باید محتاط بود که چنین اقداماتی، جایگزین بازرسی‌های معمول آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران یا گفت‌وگوهای این کشور با 6 قدرت جهانی نشود.

این دیدگاه روسیه همزمان با آن است که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تأکید دوباره بر «اعتمادساز بودن» دعوت جمهوری اسلامی اعلام کرده است که از دید ایران، «همراه آوردن کارشناسان هسته‌ای در این بازدید مشکلی ندارد.»

علاوه بر روسیه، چین نیز موضعی مشابه در قبال این دعوت داشت و روز پنجشنبه اعلام کرد که به این دلیل که نماینده‌اش در آژانس هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد، دشوار است که بتواند در چنین بازدیدی حضور داشته باشد.

این در حالی است که علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای تبادل نظر بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پکن به سر می‌برد و سرگرم گفت‌وگو با مقام‌های چینی بود.

با تمام این احوال، این اتفاق‌ها باعث نشد تا اعضای گروه‌نم (‌غیرمتعهدها) که چهارشنبه گذشته با بررسی جلسه‌ای به بررسی دعوت ایران پرداختند، ‌از اقدام ایران حمایت نکرده و برای این بازدیدها اعلام آمادگی نکنند.

آن طور که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران طبق برنامه انجام خواهد شد و دیروز مهمانانی که دعوت ایران را پذیرفتند، وارد ایران شدند.

به گفته وی، دعوت برای این بازدید، اثبات کننده سیاست شفاف انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال قدردانی از حمایت بی‌دریغ این کشورها در طول 8 سال گذشته از صدور بیانیه در تمام جلسات شورای حکام در حمایت از کشورمان محسوب می‌شود.

توصیه‌های ایران به غرب در آستانه بازدید

در آستانه بازدید گروه‌های خارجی از تاسیسات هسته‌ای ایران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو با بیان این‌که ایران در سالیان گذشته اقدامات زیادی برای اعتمادسازی انجام داد، اظهار کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است که غرب برای رفع بی‌اعتمادی و جلب اعتماد ملت ایران تلاش کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی در خصوص موضوع گفت‌وگوهای استانبول که قرار است اوایل بهمن در ترکیه انجام شود، افزود: ما در ژنو در این باره به‌صراحت و روشنی توافق کردیم که گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک خواهد بود و نقاط مشترک می‌تواند طیفی از موضوعات را در بر گیرد.

جلیلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها جدی است و با نگاهی راهبردی، گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک را دنبال می‌کند و چنانچه کشورهای 5+1 هم با این نگاه در گفت‌وگوها حاضر شوند می‌توان امیدوار بود که مذاکرات به نتایج خوبی برسد.

مسوول گروه مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: بعضی از قدرت‌ها که در این سال‌ها رویکرد تقابلی را دنبال کرده‌اند، دیده‌اند که سرانجام این رویکرد بن‌بست است.

وی یادآورشد: رویکرد تقابل هیچ وقت جواب نداده و برای آنها هم بی‌فایده و هم پرهزینه است، ما فکر می‌کنیم رویکرد تعاملی است که می‌تواند عرصه‌های خوبی را برای همکاری ایجاد کند.

جلیلی همچنین با تاکید بر این‌که «امروز ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف قابل انکار نیست»، تصریح کرد: گفت‌وگو برای همکاری و به دنبال آن همکاری حول نقاط مشترک می‌تواند برای همه مفید باشد.

وی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص پذیرش حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تاکید کرد: حقوق ملت‌ها را خانم کلینتون تعیین نمی‌کند بلکه حقوق ملت‌ها در ان.پی.تی تعیین شده و در اساسنامه آژانس آمده است.

دفاع از حقوق هسته‌ای ایران با تمام توان

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی نیز روند مذاکرات هسته‌ای را موفقیت‌آمیز ذکر کرد و گفت: تیم مذاکره‌کننده ایرانی با تمام توان از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی دیروز در هشتمین نشست سالانه موسسه فرهنگی ولاء منتظر در سالن اجتماعات موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) قم با بیان این مطلب افزود: مساله هسته‌ای یکی از نقاط قوت و از مزیت‌های جمهوری اسلامی است و به همین دلیل دشمنان با اتهاماتی از قیبل انحراف برنامه هسته‌ای ایران، می‌خواهند ما را در موضع ضعف قرار دهند.

باقری گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانمندی‌های علمی و پیشرفت‌های تکنولوژی خود به جهانیان اثبات کرده که می‌تواند بدون تکیه بر نظام سلطه و با عزت و استقلال، به پیشرفت و توانمندی دست پیدا کند.

معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: دشمنان پیشرفت‌های هسته‌ای را به عنوان نقطه قوت در جمهوری اسلامی، مورد هدف قرار داده‌اند و در هر عرصه‌ای که وارد مرزهای دانش می‌شویم در مقابل ما می‌ایستند.

باقری با اشاره به اظهارات چندی پیش یک روزنامه رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که باید دانشمندان هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار داد، خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس آنها از هر روشی برای ممانعت از توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: تفکرهای قبلی با نگاه منفعلانه به قضیه هسته‌ای نگاه می‌کردند و بر این باور بودند که باید واقعیت‌ها را بپذیریم، ولی در دور جدید، تاکید بر این است که باید واقعیت‌ها را بشناسیم.

وی با اشاره به خطاهای محاسباتی دشمنان گفت: دشمنان در مورد جمهوری اسلامی دچار خطای محاسباتی می‌شوند به همین دلیل به تحلیل‌های اشتباه روی آورده و در نتیجه تصمیم‌های غلط می‌گیرند.

باقری افزود: برخی شرایط آنها در مذاکرات هسته‌ای غیرمنطقی است و خواسته‌های نامعقول و بی‌اساسی دارند.

وی همچنین به زوایای حقوقی مسائل هسته‌ای اشاره کرد و گفت: آنها از نظر حقوقی می‌گفتند ابهام داریم و ما نیز اعلام آمادگی کردیم که به صورت مسالمت‌آمیز و منطقی ابهامات آنان را برطرف خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها