جنگ سرد خیلی هم سرد نیست!

مرور خاطرات جنگ

توسعه دهنده: Treyarch ناشر: Activision ژانر: تیراندازی اکشن اول شخص بستر: Xbox 360، PS3، DS، Wii، PC
کد خبر: ۳۶۸۷۵۶

وقتی بازی‌های دنباله‌دار یکی پس از دیگری با موفقیت روبه‌رو می‌شوند و سطح بازی تا حد فوق‌العاده‌ای بالا می‌رود، هر یک از آنها با موجی از انتظارات همراه است.

عملیات سیاه (Call of Duty: Black Ops) نیز از این قاعده مستثنی نیست و توانسته تا حد بسیار زیادی انتظارات را برآورده کند.

کمپین بازی پر است از گیم پلی هیجان‌انگیز و متفاوت که خوب توانسته‌اند خط اصلی بازی را حفظ کنند. بازی چند نفره آن نیز با چند قابلیت جدید عرضه شده است. بازی آموزشی اولیه آن نیز طوری طراحی شده که تازه‌کارها هم بتوانند در کنار حرفه‌ای‌ها به خوبی از بازی لذت ببرند. عملیات سیاه را می‌توان یکی از پرقابلیت‌ترین بازی‌های عرضه‌شده در تاریخ بازی‌های کامپیوتری دانست که بدون شک یکی از بهترین بازی‌های اکشن تیراندازی امسال هم خواهد بود.

کمپین تک‌نفره بازی در دهه 60 میلادی می‌گذرد و فضا، فضای جنگ سرد در نواحی‌ای چون کوبا، روسیه و ویتنام است. شما در نقش اصلی بازی یک عامل نهانی و موثر هستید که قرار است ماجراهای شما در بازی تکه‌های پازلی باشد که به پیشبرد داستان کمک می‌کند. داستانی که توسط بازداشت‌کنندگان شما روایت می‌شود و قرار است از همین طریق از شما بازجویی کنند. هر مرحله از بازی در یک خاطره می‌گذرد و این ماموریت‌ها به آرامی لحظاتی را خلق می‌کنند که داستان را کاملا اریجینال می‌کند. نگاه و دید گنگ شما از ماجرا که باید آنها را به یاد بیاورید و همچنین جلوه‌های ویژه و صداگذاری فوق‌العاده این لحظات، گاهی اوقات حتی در وسط ماموریت نیز پیش می‌آید و حس عجیبی از عدم قطعیت در روایت را منتقل می‌کند که هم غافلگیرکننده است و هم لذت‌بخش.

جریان بازجویی‌ها، خطی نیست و ماموریت‌ها در بخش‌های مختلف جغرافیایی اتفاق می‌افتد. فرار دراماتیک از زندان روسیه یکی از مراحل است که درست پس از آن، باید در خط مقدم بجنگید و بعد جنگ چریکی داخل شهری و در نهایت، نبردهای مخفی کوهستان. محیط بازی با جزئیات کامل طراحی شده و به جز یکی دو سکته فنی (مثل نقاط چک‌پوینت عجیب و غریب) باقی لحظات به لذت‌بردن از بازی می‌افزاید. علاوه بر مراحل پیاده، یکی دو مرحله هم روی نفربر و تانک می‌گذرد که در برخی از آنها تفنگدار و در برخی دیگر مواظب پشت سر هستید.

در کمپین بازی، همه چیز به جز گذر زمان مناسب است. کمپین بازی کمی بیشتر از 6 ساعت است و این مقدار بسیار کمی است. از طرف دیگر بازی چند نفره آن، با حفظ هسته اصلی شیوه بازی کردن، جذابیت خود را حفظ کرده است. در این بازی با حضور مناسب در نبردها امتیاز می‌گیرید و با بالا بردن سطح خود، به روش‌های بهتر و مناسب‌تری برای مجهز کردن خود دست پیدا می‌کنید. سلاح‌ها و نقشه‌ها به روز می‌شوند و جایزه‌های زیادی در نبردهای آنلاین به دست می‌آورید. عنصر جدید و کلیدی بازی آنلاین، امتیازهایی به جز تجربه (Experience) هستند که Call of Duty Points نامیده می‌شوند.

با به دست آوردن این امتیازها و جمع‌کردن آنها می‌توانید افزونه‌های مناسبی برای تفنگ‌ها تهیه کرده و به چاشنی لذت‌تان بیفزایید.

امتیازهای کال آو دوتی می‌توانند در 2 مکانیک جالب دیگر نیز مصرف شوند. یکی از این بخش‌های جالب، کرکری خواندن است. مثلا شما 50 امتیاز می‌دهید تا یک هدف جدید در بازی برایتان باز شود و یک کار خاص را در زمانی محدود انجام دهید که اگر چنین کنید، 100 امتیاز به دست خواهید آورد، در غیر این صورت 50 امتیازتان را داده‌اید. بخش قراردادهای بازی هم امتیازهای زیادی دارد و مثلا برای 5 هدشات پشت هم بدون مردن، 250 امتیاز می‌دهید و در صورتی که این کار دشوار را با موفقیت به پایان برسانید، 3500 امتیاز می‌گیرید و 3500 امتیاز تجربه نیز به حسابتان اضافه می‌شود. می‌توان در یک زمان تا 3 قرارداد را فعال نگه داشت. این قراردادها مدام در حال تغییر هستند و هیچ وقت گرفتار قراردادهای تکراری نخواهید شد.

همان‌طور که این قراردادها در ماموریت‌های غیرانسانی کاربرد دارند، مراحلی از بازی هستند که برای ورود به یک تورنمنت، باید از امتیاز خود ورودی بدهید تا جایزه بزرگی کسب کنید. در یک تورنمنت شاید تنها سلاح شما تفنگ سبک باشد و در تورنمنتی دیگر، تمام تجهیزات را با خود حمل کنید. جایزه بین 3 نفر اول تقسیم می‌شود و باقی بازنده به شمار می‌روند. این یعنی در بازی چندنفره کال آو دوتی، هر کسی که بهتر بازی کند برنده است و سلاح‌های بهتری برای خودش دست و پا می‌کند و طبیعتا لذت بیشتری هم از بازی می‌برد.

در بازی قبل کال آو دوتی، جهان در جنگ، حالت زامبی‌ها اضافه شده بود که در این بازی دوباره شاهد آن هستید و باید علیه موج حملات دشمن نامرده مقاومت کنید. نقشه‌ها و کاراکترهایی که در این حالت می‌توان انتخاب کرد، حس و حال دیگری به فضای بازی می‌دهد. با این وجود، بیشتر بخش‌های این حالت مشابه با حالت قبلی است و این تنها حالت بازی کال آو دوتی است که می‌توان علیه کامپیوتر و تا 4 نفر بازی کرد. تنها حالت همکاری دیگر آن، سیستم تقسیم تصویر و بازی 4 نفره آفلاین است که تعداد ماموریت‌های اندکی دارد.

همچنین دو حالت جدید در این سری بازی وجود دارد که در آن از بیشتر قابلیت‌های هسته اصلی بازی استفاده شده است. بخش آموزش نبرد، محیط آنلاینی را شبیه‌سازی می‌کند که دشمنان شما کامپیوتر هستند و می‌توان در آن سختی بازی را تعیین کرد، به این ترتیب دست خالی به سراغ رقبای انسانی نخواهید رفت. در همین مرحله نیز می‌توان امتیاز جمع کرد و تفنگ بیشتری گرفت. حالت دیگر، تئاتر است و می‌توانید در آن بازی‌های قبلی خود را ببینید، از آنها عکس بگیرید و با جامعه هواداران این بازی به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توان بخش‌های مختلف بازی را به هم چسباند و یک کلیپ 30 ثانیه‌ای درست کرد و به دیگران نشان داد. گفتنی است این بازی را می‌توان به شیوه استریوسکوپیک 3بعدی نیز بازی کرد و اگر کابل، عینک و تلویزیون مناسب داشته باشید، لذت دوچندانی نصیبتان خواهد شد.

هر چند این بازی نتوانسته استانداردهای خودش را خیلی بالاتر از سری موجود ببرد، اما به نوبه خودش فوق‌العاده است. حالت‌های جدید و مکانیک بازی انرژی خوبی تزریق می‌کنند و کمپین جدید آن یکی از بهترین کمپین‌هایی است که تاکنون در بازی‌ها عرضه شده است. در این بازی تقریبا تلاش شده همه جور سلیقه را راضی نگه دارند و البته به خوبی هم از عهده این کار برآمدند. شاید تنها نکته بد بازی، کوتاه‌بودن کمپین آن باشد که در مقایسه با لذتی که در بازی آنلاین انتظار آدم را می‌کشد، کاملا قابل اغماض است.

محمدرضا قربانی

منبع: گیم‌اسپات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها