در حالی بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می دهد که مردم کاهش قیمتها را لمس نمی‌کنند و با آغاز سال جدید نیز رقابت در افزایش قیمتها در بازار تشدید شده است.
کد خبر: ۳۱۹۰۶۱

به گزارش مهر، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به اسفندماه سال 88 به 10.8 درصد رسید. براساس این آمار نرخ تورم طی سال 88 با کاهشی حدود 15 درصدی نسبت به ابتدای سال یاد شده مواجه شده است.

تورم بانک مرکزی و رقابت افزایش قیمتها

بانک مرکزی در حالی از کاهش نرخ تورم خبر می دهد که روند قیمت کالاها و خدمات مختلف در بازار روندی صعودی را طی می کند و مردم در زندگی روزمره خود افزایش قیمتها به جای کاهش آن را به راحتی لمس می کنند. متاسفانه با شروع سال جدید افزایش قیمتها در بسیاری از بخشهای زندگی مردم جاری شده است.

همچنین بررسی وضعیت نرخ تورم طی ماههای اخیر نیز نشان می دهد که گرچه نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی (به گزارش این بانک) مدام در حال کاهش است، اما قیمتها در بازار برای افزایش با یکدیگر رقابت می کنند و مردم در زمان خرید کالاها و خدمات، کاهش قیمتها را مشاهده نمی کنند.

بهمنی: نرخ تورم متاثر از اجاره بهای مسکن

بانک مرکزی در محاسبه نرخ تورم، قیمت 359 قلم کالا و خدمت را بر اساس سال پایه 1383بررسی می کند که به گفته محمد بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، قیمت اجاره بهای مسکن یکی از عمده ترین کالاهایی است که نقش تعیین کننده ای در تعیین نرخ تورم دارد.

البته در بررسی شاخصهای مربوط به نرخ تورم، شاخص اجاره بها و مواد خوراکی تاثیرات بیشتری بر نوسانات مربوطه دارند به نحوی که شاخص اجاره بها با ضریب اهمیت 28.60 درصد و شاخص مواد خوراکی با ضریب اهمیت 28.49 درصد به ترتیب اثرات تعیین کننده ای در نرخ تورم دارند.

پاسخ بانک مرکزی به انتقاد از کاهش نرخ تورم

اهمیت شاخص اجاره بها تا حدی است که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مردم در زندگی روزمره خود با افزایش قیمتها مواجه هستند، این در حالی است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبرمی دهد، چه ملاکهایی برای محاسبه نرخ تورم دارید؟ گفت: ممکن است که مردم تنها قیمت چند کالا را مد نظر قرار دهند، اما بانک مرکزی شاخص کل کالاها و خدمات یعنی 359 قلم کالا را در نظر می گیرد.

وی ادامه داد: نرخ اجاره بهای مسکن یک قلم کالای اساسی در محاسبات نرخ تورم است، بر اساس آمارهای آمارگرهای بانک مرکزی نرخ اجاره بهای مسکن در اجاره نامه هایی که تجدید می شود، بعضا با کاهش همراه بوده است و حتی اگر کاهش نیافته باشد، با افزایش نیز همراه نبوده است.

تجملات و کالای لوکس؛ مانع جدید کاهش نرخ تورم

بهمنی عدم افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به معنای صفر بودن رشد آن عنوان کرد و افزود: اگر قیمت چند قلم کالای اساسی همچون مسکن یا کالاهای لوکس و تجملات کاهش یابد، تاثیرات بسیاری بر محاسبات نرخ تورم دارد و کاهش رشد آن دارد.
 
با توجه به اینکه ضریب تاثیرگذاری اجاره بهای مسکن و مواد خوراکی جمعا 57 درصد بر تعیین نرخ تورم تاثیرگذار است، هرگونه تغییری در این شاخصها می تواند منجر به افزایش یا کاهش نرخ تورم شود.
 
گرچه نرخ اجاره بهای مسکن بر اساس گفته مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک با کاهش 15 درصدی مواجه بوده است، اما نرخ اقلام مواد خوراکی با افزایش زیادی مواجه بوده که گواه این مطلب آمارهای هفتگی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است.

تایید مصرف کنندگان - انکار  وزارت بازرگانی

بانک مرکزی در یکی از آخرین گزارشات خود در روزهای پایانی سال 88 آخرین وضعیت قیمت خرده فروشی 42 قلم کالای مصرفی خانوار را در 11 گروه اعلام کرد که بر اساس آن قیمت 34 قلم بررسی شده نسبت به هفته مشابه سال قبل رشد یافته است.
 
در این زمینه توسط نمایندگان کارگران برای تعیین حداقل دستمزد سالجاری، در بهمن ماه سال گذشته نیز بررسی هایی کارشناسی توسط 30 کمیته استانی انجام شد که نتیجه این بررسیها نشان داد علاوه بر افزایش قیمتها در بسیاری از اقلام مصرفی در سبد هزینه های خانوار، رشد قیمتها در سال 88 نسبت به سال 87، حدود 33.7 درصد بوده است که البته علیرغم قابل استناد بودن این گزارش، وزارت بازرگانی آن را رد کرده بود.
 
همچنین قیمت گوشت، مرغ، سبزیجات، میوه جات، روغن، قند، شکر، حبوبات، پوشاک، هزینه های آب، برق، گاز و سایر اقلام مصرفی خانوار که مهمترین اقلام سبد خانوار را تشکیل می دهند، طی سالهای گذشته همواره با افزایش مواجه بوده اند. 

رشد 14.2 درصدی نقدینگی

علاوه بر موارد مذکور، عامل مهم تاثیر گذار دیگر بر نرخ تورم شاخص نقدینگی است که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نقدینگی کشور به 217 هزار میلیارد تومان با رشدی معادل 14.2 درصد رسیده است.
 
در همین حال، دولت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را نیز به عنوان یکی از برنامه های مهم خود در دستور کار دارد که به گفته مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی اجرای این طرح به نوبه خود افزایش نرخ تورم را به دنبال دارد.
 
برخی مسئولان اقتصادی کشور تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه ها را 9 تا 12 درصد برآورد کرده اند، این در حالی است که در این زمینه مرکز پژوهشهای مجلس نیز نسبت به افزایش چشمگیر نرخ تورم در صورت اجرای نادرست هدفمندی یارانه ها، هشدار داده است.
 
گفتنی است، براساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به فروردین امسال 24.5 درصد، اردیبهشت ماه 23.6 درصد، خردادماه 22.5 درصد، تیرماه 21.5 درصد ، مردادماه امسال 20.2 درصد، شهریورماه 18.5 درصد، مهرماه 16.7 درصد، آبان ماه 15 درصد، در آذر ماه 13.7 درصد، در دی ماه 12.2 درصد و بهمن ماه 11.3 درصد بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها