توسط محقق ایرانی ساخته شد

ساخت دستگاه کمک‌یار نابینایان

ایجاد شرایط برابر میان نابینایان و دیگر گروه‌های جامعه به منظور رسیدن به موقعیت‌های همسان تحصیلی، شغلی و اجتماعی ممکن نیست مگر این‌که از نظر ابزاری و دسترسی به امکانات، شرایط تقریبا یکسانی فراهم شود تا نابینایان نیز بتوانند کمابیش از امکانات و ابزار مورد نیاز، مانند دیگران بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۳۰۲۶۶۷

مصطفی سوختانلو محقق جوان کشورمان موفق به ساخت دستگاه کمک‌یار نابینایان شده تا به عنوان یک ابزار مفید‌ برای انجام امور روزمره در اختیار آنها قرار دهد.

دستگاه کمک‌یار نابینایان چه نوع دستگاهی است؟

این دستگاه برای انتقال مفاهیم تصویری و خواندن سریع متون بریل، مانیتوری طراحی و تعبیه شده است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا با روشی جدید و منحصر به فرد در هر مکان و زمانی بتواند بخواند و تصاویر را درک کند.

شیوه کار دستگاه چگونه است؟

برای این‌ کار از تحریک الکتریکی و تحریک مستقیم حس لامسه، استفاده شده است. اساس کار این دستگاه خواندن یا دیدن از راه پوست است، اما بجای استفاده از تحریکات مکانیکی، از تحریکات الکتریکی یا تحریک مستقیم حس لامسه استفاده شده است.

چه اهدافی باعث طرح این ایده شد؟

از مهمترین اهداف طرح،استفاده از امکانات موجود و بهینه‌سازی آن برای نابینایان به منظور ایجاد شرایط برابرمیان نابینایان و دیگر گروه‌های جامعه و تجمع و ترکیب امکانات و ابزارها در قالب یک دستگاه کوچک و قابل حمل برای رفع نیازهای اولیه و روزمره نابینایان بدون کمک دیگران است. همچنین ارتباط نابینایان با دنیای بیرون و دنیای کامپیوتر، ارتباط آسان و سریع نابینایان با یکدیگر، عدم نیاز به حمل و نقل کتاب‌های حجیم و سنگین، امکان ساخت کتاب‌های بریل توسط خود نابینایان و انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان از سایر اهداف ساخت دستگاه است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد دستگاه چیست؟

نمایش خطوط بریل، برخورداری از نمایش گرافیکی برای نشان دادن اشکال هندسی، اشکال ساده و زاویه‌دار، امکان اتصال به کامپیوتر و نشان دادن بخش‌هایی از مانیتور، اعلام ساعت، تاریخ شمسی، تاریخ میلادی و ایام هفته، مجهز به کیبورد پرکینز و امکانات آن، تایپ بریل و مورس، حافظه، امکان ذخیره‌ مطالب، امکان اتصال به کیبورد کامپیوتر برای تایپ فارسی و انگلیسی، گویا بودن دستگاه و خواندن متن فارسی و انگلیسی حرف به حرف، قابل حمل بودن، مجهز به باتری پشتیبان ظرفیت بالا و شارژر اتوماتیک، تنظیم شدت پالس‌های الکتریکی توسط کاربر، امکان اتصال به گوشی تلفن همراه برای ارسال و خواندن پیام کوتاه، مجهز به قطب‌نما برای تشخیص جهت‌یابی مغناطیسی و قابلیت استفاده از ماشین حساب گویا از ویژگی‌های این دستگاه به شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها