اختلافات درونی، حیات طالبان را تهدید می‌کند

شکاف در صفوف رهبری طالبان

گروه بین‌الملل: شورای امنیت ملی افغانستان روز گذشته با انتشار گزارشی از تشدید اختلافات میان طالبان از سطح رهبری این گروه تا رده‌های میانی خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدای افغانستان، جمیل بهرامی، رئیس بخش راهبردی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز طی نشستی خبری اعلام کرد اقدام اخیرا ملا برادر (فرد شماره دوم طالبان پس از ملاعمر) با انجام سلسله تغییراتی در سطوح فرماندهان محلی با مخالفت سایر فرماندهان محلی روبه‌رو شده و به شکل‌گیری تنش در این گروه منجر شده است.
کد خبر: ۳۰۲۴۳۵

ملا برادر که بیشتر اوقات را در شهر کراچی به سر می‌برد به ظاهر به دنبال تغییر ترکیب شورای رهبری طالبان و سازماندهی این شورا مطابق نظر خود است تا از افزایش نفوذ دیگر افراد شورا مانند حافظ مجید و ملا ذاکر قیوم جلوگیری کند.

این گونه اقدامات باعث شده نوعی حس بدبینی و برتری‌طلبی در بین رده‌های مختلف طالبان شکل بگیرد و اعضای شورای رهبری به موضع‌گیری‌های خصمانه علیه یکدیگر روی آورند.

افزایش حملات نیروهای امنیتی افغان و نیروهای فراملیتی مستقر در افغانستان، گسترش حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا در مناطق تحت سیطره طالبان که امنیت سران این گروه را به شدت کاهش داده به علاوه تنش داخلی در کادر رهبری موجب شده است آینده این گروه در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

آنچه فشار بر طالبان را دوچندان کرده روش‌های این گروه در مقابله با مردم است. آتش زدن مدارس و سایر اقدامات این گروه موجب شده حمایت مردمی از این گروه به شکل قابل‌توجهی کاهش یابد و فاصله واحدهای محلی طالبان و مردم عادی روز به روز بیشتر شود.

شکاف غیر قابل‌انکار

وحید مژده، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با یادآوری این که این اواخر یک سلسله تحولات درونی میان گروه طالبان مشهود بود تاکید کرد نباید این تحولات منفی ارزیابی شود چرا که با پایان اختلافات ممکن است این گروه به سمت آغاز جنگی فرسایشی با واحدهای امنیتی افغان و نیروهای خارجی برود.

مژده گفت: در پایان این تحولات چهره‌های قدیمی طالبان به‌تدریج کنار می‌روند. وی افزود: در عوض چهره‌های جدید، تحصیلکرده و جوان به رده‌های بالا می‌رسند که این چهره‌ها با دنیای مدرن آشناتر هستند ومی توانند رهبری موثرتری داشته باشند که در این خصوص می‌توان به سیدمحمد حقانی اشاره کرد.

وضعیت مالی

آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر در تلاش بوده‌اند با نابود کردن مزارع خشخاش،‌ تشدید مبارزه با قاچاق مواد مخدر و نظارت دقیق‌تر بر جابه‌جایی مالی در عرصه بین‌المللی راه را بر خشکاندن منابع تغذیه مالی طالبان هموار کنند.

مژده، ضعیف شدن بنیه مالی این گروه را به کلی رد کرده و برعکس معتقد است منابع مالی طالبان غنی ترشده است. قاری یوسف احمدی و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگویان طالبان هم این ادعاها را عاری از حقیقت می‌دانند. احمدی چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری پژواک افغانستان گفته بود طالبان تحت امر و رهبری ملا محمدعمر فعالیت می‌کند و با هیچ مشکلی روبه‌رو نیست.

مذاکره با طالبان

رسانه‌ها در حالی از افول قدرت طالبان و بروز شکاف در صفوف داخلی این گروه خبر می‌دهند که در همین حین ‌خبرهایی پیرامون تلاش آلمان برای مذاکره با این گروه منتشر شده است.

دولت آلمان با هدف کمک به حل معضل افغانستان که روز به روز شدیدتر می‌َشود طرحی برای مذاکره با این گروه تدوین کرده که اعطای عفو به رهبران این گروه و ترغیب آنان به مشارکت در پروسه سیاسی افغانستان را در برمی‌گیرد.

غربی‌ها با هدف دامن زدن به تنش‌های داخلی طالبان با طرح پیشنهادات اغواکننده‌ای چون اعطای پناهندگی و حمایت مالی از آن دسته از اعضای بلندپایه طالبان که حاضر به تقبیح این گروه و زمین گذاشتن سلاح شوند سعی دارد فشارها بر این گروه را به نقطه اوج برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها