چراغ قرمز روسیه به آمریکا برای تحریم ایران

گروه سیاسی: هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا اگر چه با پرونده‌ای قطور از موارد اختلافی این کشور با روسیه به مسکو رفت، اما مهم‌ترین پرونده‌ای که او به دنبال طرح و توافق بر سر آن با مقامات روس بود پرونده هسته‌ای ایران بود، ولی آیا او توانست در این سفر به نتیجه دلخواه برسد؟ منابع خبری روسیه با اشاره به هدف اصلی سفر وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه برای جلب حمایت مسکو از تحریم واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ‌ایران، اعلام کردند: هیلاری کلینتون در مذاکراتش با وزیر امور خارجه روسیه از دستیابی به این هدف ناکام ماند. روزنامه ودوموستی روسیه در این باره نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه سفر کلینتون به مسکو، هدف وی در مسکو را بحث درباره راه‌های فشار بر ایران و جلب حمایت روسیه از آن عنوان کرده بود؛ اما وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود در مسکو با یادآوری اظهارات دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه درباره تحریم‌ها گفت: در نقطه‌ای که تحریم ایران اجتناب‌ناپذیر و حتمی با‌شد، قرار نداریم.
کد خبر: ۲۸۷۳۸۵

کلینتون درباره حتمی ‌بودن تحریم ایران، گفت: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در مسکو با تکرار مخالفت کشورش با اعمال تحریم علیه ایران، گفت: تهدید به زور و تحریم، رویکردی غیر سازنده و غیر ثمربخش است و باید مشارکت ایران در امور بین المللی جلب شود.

مسکو پست نیز با اشاره به ماموریت کلینتون برای جلب حمایت روسیه از تحریم ایران نوشت: مسکو مخالف تحریم ایران بوده و به همین دلیل آمریکا به سوی موضع روسیه در قبال مساله ایران گرایش یافته است. این روزنامه با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مسکو به نقل از وی نوشت: می‌خواهیم پیام دهیم که همکاری ایران با جامعه جهانی و گروه 1+5 را ترجیح می‌دهیم.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی پیش از این گفتگوها اظهار کرده بود، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد بداند روسیه با چه شکل‌های خاصی از فشار، حاضر به پیوستن به ما و دیگر متحدانمان علیه ایران است.

کلینتون در این سفر از رفتار فوق‌العاده همکارانه مسکو در مساله‌ هسته‌ای ایران تقدیر کرد اما هیچ تعهد علنی روشنی از مسکو درباره این که از گام‌های سخت‌تر نظیر تحریم در صورت شکست مذاکرات حمایت خواهد کرد، به‌دست نیاورد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش کرد: اظهارات لاوروف نشان‌دهنده‌ اختلاف تاکتیکی آمریکا و روسیه است که در آن واشنگتن برای تعامل دیپلماتیک که با تهدید به تحریم‌های سازمان ملل حمایت شود تلاش می‌کند در حالی که مسکو می‌خواهد فقط از مذاکرات حرف بزند.

لاوروف گفت: اظهارات مدودف درباره‌ تحریم که ماه گذشته مطرح شد به معنای آن است که مجازات فقط در صورتی دنبال خواهد شد که همه‌ تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک صورت گرفته باشد. همچنین سرگئی ریابکوف، معاون امور امنیتی و خلع سلاح وزیر امور خارجه روسیه با اعلام مخالفت کشورش با تحریم ایران گفت: نمی‌دانم چرا الان باید توجه خود را به تحریم ایران متمرکز کنیم.

ریابکوف که در دیدار هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه در مسکو حضور داشت، در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: مسکو مخالف تحریم‌ جدید علیه ایران است. معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعمال تحریم جدید علیه ایران را غیرعادلانه دانست و گفت: در مسیر مذاکره با ایران نتایج اولیه به دست آمده و باید به سطح توافقات ژنو دست یابیم و صحبت از تحریم ایران در حال حاضر زودهنگام است.

با این حال هیلاری کلینتون مدعی شده مواضع کشورش در قبال ایران با دیدگاه‌های روسیه و چین در این زمینه نسبت به 6 ماه پیش نزدیک‌تر شده است.

کلینتون در مصاحبه با رادیو «اکو مسکو» با بیان این‌که شواهدی برای اثبات این ادعای خود دارد، به دیدارش با وزیران امور خارجه روسیه و چین در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی ‌سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در بیانیه‌ای اعلام کردیم که جامعه جهانی از ایران انتظار دارد به تعهدات و وظایف خود عمل کند.

آنچه مشخص است آمریکایی‌ها اعتقاد دارند پس از برچیدن سپر موشکی در لهستان و چک به تفاهم تدریجی با روسیه درخصوص ایران دست پیدا کرده‌اند، براساس همین تفکر، جلب حمایت روس‌ها را تمام شده تلقی کرده‌اند و از هم اکنون به دنبال جلب همکاری دیگر متحد روسیه و حامی ‌ایران یعنی چین هستند. برهمین اساس، دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته است: آمریکا برای پیشرفت در مساله هسته‌ای ایران به همکاری و حمایت چین نیازمند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها