موسسه لرزه نگاری و زمین شناسی آمریکا اعلام کرد: بر اثر وقوع زمین لرزه‌ای به قدرت ‌8/7 ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین در جزیره «وانوآتو»، ‌184 نفر جان خود را از دست داده و احتمال وقوع سونامی نیز در این جزیره وجود دارد.
کد خبر: ۲۸۵۷۰۳

به گزارش ایسنا،  موسسه لرزه‌نگاری و زمین شناسی دانشکده ژئوفیزیک جزیره «وانوآتو» نیز اعلام کرد: این زمین لرزه که دو پس‌لرزه ‌7/7 و ‌3/7 ریشتری نیز داشته، روز گذشته این کشور را لرزاند و تاکنون باعث کشته شدن ‌184 نفر شده است. همچنین بر اساس گزارش رسمی ستاد بحران ملی هزاران نفر از سکنه سواحل مجبور به تخلیه اجباری خانه‌های خود شده و مدارس و اداره‌ها به طور کامل تخلیه شدند.

رییس ستاد بحران در «پورت ویلا» پایتخت وانوآتو نیز گفت: مردم به شدت ترسیده‌اند، اما تلاش می‌کنیم اوضاع را آرام کنیم. با این حال، خطوط تلفن، آب، برق، گاز منهدم شده و ساکنان زلزله‌زده به شدت به آب آشامیدنی و غذا احتیاج دارند. دولت‌های همسایه مانند استرالیا برای کمک به ما نیرو اعزام کرده‌اند.

 پس لرزه‌های این زمین لرزه قدرتمند در نواحی توریستی «فیجی»، «تو والو» و «نیو کال دونیا» نیز احساس شده است.

براساس این گزارش، به دلیل پرقدرت بودن این زمین لرزه امکان وقوع سونامی با امواج بسیار بلند وجود دارد. به همین دلیل ستاد بحران جزیره «وانوآتو» از مردم در نواحی ساحلی و نزدیک به سواحل درخواست کرده است حتما از این مناطق فاصله بگیرند.

«کوین مک کو» رییس موسسه ژئوفیزیک مرکزی استرالیا نیز گفت: وقوع زمین‌لرزه‌ها در کشورهای واقع در اقیانوسیه و قاره آسیا امری طبیعی است، اما زمین لرزه‌هایی که در غرب اقیانوس آرام و اکثرا در «حلقه آتش اقیانوس آرام» صورت می‌گیرد، به مراتب خطرناک‌تر و ویران‌گر‌تر هستند. به گونه‌ای که در سال ‌2004 میلادی وقوع زمین لرزه و سونامی در کشورهای واقع در حوزه اقیانوس آرام باعث کشته شدن ‌220 هزار نفر و بی خانمان شدن میلیون‌ها نفر دیگر شد،‌ پیامدهای آن همچنان گریبان‌گیر ساکنان این نواحی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها