رابرت فیسک روزنامه نگار مشهور انگلیسی و نویسنده نشریه ایندیپندنت تاکید کرد: طرحی در دست است تا سال 2018 میلادی دلار با ارزی بین المللی جایگزین شود.
کد خبر: ۲۸۵۲۱۱

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، رابرت فیسک درباره بحثها به منظور جایگزینی دلار در عرصه معاملات جهانی گفت: این بحث از دو سال پیش آغاز شده است و دستکم چهار دیدار نسبتا پنهانی در این خصوص برگزار شده است.

فیسک افزود: هدف از این گفتگوها اجرای طرحی به منظور جایگزین کردن دلار در معاملات جهانی تا سال 2018 است البته در ماههای اخیر رهبران کشورهایی نظیر فرانسه ، چین و روسیه علنا نگرانی خود را درباره آینده دلار و لزوم ایجاد نظام مالی بین المللی جدیدی بروز داده اند. هم اکنون کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان در این طرح مشارکت دارند.

رابرت فیسک درباره احتمال جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین بر سر نفت گفت: پیش از هر چیزی باید بگویم که هم اکنون چین حدود 2300 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که 75 درصد آن به دلار است به همین علت هم چین تلاش می کند تا به نحوی از گیر دلار آمریکا رهایی پیدا کند.

فیسک افزود: اما مشکل اصلی اینجاست که اگر قرار باشد جنگی اقتصادی بر سر خاورمیانه رخ دهد البته نه جنگی بر سر بی عدالتی‌ها بلکه جنگی بر سر نفت رخ دهد ، در آن صورت دیگر نمی توان حرف از حل مشکلات خاورمیانه زد و خاورمیانه یک بار دیگر به ابزاری برای رقابت ابرقدرت‌ها تبدیل خواهد شد و یک بار دیگر جهان از سیاست دور شده و دیگر توجهی به مشکلات سیاسی نظیر اسرائیل و فلسطینیان و کشمیر و عراق و افغانستان نخواهد داشت و رقابت قدیمی میان شوروی سابق و آمریکا جای خود را به رقابت میان چین و آمریکا خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها