بجنورد - خبرنگار جام‌جم: سرمای بهاره امسال محصولات پاییزه خراسان شمالی (گردو، بادام، انگور و...) را تا 80 درصد کاهش داد.این استان در سال‌های گذشته رتبه پنجم تولید انگور و رتبه ششم سطح تاکستان‌های کشور را داشت.برداشت انگور، گردو و بادام یعنی محصولات اصلی این استان هم نهایتا به اندازه 20 درصد پارسال خواهد بود.وی سطح تاکستان‌های انگور این استان را 18 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این استان 2 هزار و 300 هکتار باغ گردو دارد که یکهزار و 670 هکتار آن بارور است.
کد خبر: ۲۸۴۵۳۷

امحای 600 تن ماده مخدر

اصفهان - خبرنگار جام‌جم: رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: 600 تن انواع موادمخدر امسال برای نخستین بار در کشور و دنیا در هفته نیروی انتظامی در تهران امحا می‌شود.به گزارش خبرنگار ما، سردار حمیدرضا حسین‌آبادی در جمع خبرنگاران اصفهان با بیان این که طی 6 ماه گذشته بیش از 15 تن انواع موادمخدر در استان اصفهان کشف شد، افزود: این امر نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش داشت.

کشف قند تقلبی

شیروان - خبرنگار جام‌جم: محصولات یک واحد تولید قند در شیروان که از نشان استاندارد به صورت غیرقانونی استفاده کرده بود، جمع‌آوری شد.عادل بیگ، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی گفت: در بازرسی کارشناسان این اداره کل از مراکز تولید و عرضه در راستای اجرای طرح طاها (طرح اجرای هماهنگ استاندارد اجباری)‌ بسته‌های 10 کیلویی قند شکسته در بازار شناسایی و توقیف شد.وی افزود: طبق ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالایی اجباری اعلام شود، تولید، تمرکز، توزیع و فروش این گونه کالا با کیفیت پایین‌تر از استاندارد یا بدون درج علامت استاندارد ایران ممنوع است.

آزمایش برنج های وارداتی در اصفهان

اصفهان - خبرنگار جام‌جم: به دنبال مطرح شدن آلوده بودن برنج‌های وارداتی به ایران، 18 نمونه برنج خارجی مشکوک در اصفهان نمونه‌برداری شد. مدیر کل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به این‌که بحث آلودگی برنج‌های وارداتی به صورت ملی مطرح شده است، نمونه‌برداری از حدود 20 نمونه برنج خارجی در 10 استان بزرگ کشور انجام و نمونه‌های جمع‌آوری شده به صورت متمرکز در موسسه استاندارد بررسی نهایی می‌شود. غلامحسین حسینی با اشاره به این‌که بررسی 18 نمونه از مارک برنج‌های خارجی سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، تصریح کرد: وجود فلزات سنگین و باقی‌‌مانده سموم در زمان دفع آفات نباتی در برنج‌‌های خارجی باعث شد به آلوده بودن این برنج‌‌ها مشکوک شوند و تصمیم جمعی مسوولان کشور برای آزمایش و تایید استاندارد آنها آغاز شود. رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان با تاکید بر این‌که این محصولات به عنوان تولیدات دست بشر عواملی همچون شرایط کشت، کود و مواد شیمیایی در نوع محصول اثرگذار است، خاطرنشان کرد: ممکن است بر اثر استفاده ناصحیح از کودهای شیمیایی، محصولات کشاورزی حتی در کشور ما نیز آلوده شوند. وی افزود: در پی استاندارد برنج‌های خارجی باید اقلام دیگر کشاورزی همچون گوجه،‌ خیار، سیب‌زمینی و پیاز نیز به دلیل احتمال وجود فلزات سنگین و سموم دفع آفات نباتی در این گونه سبزیجات بررسی شوند.

هراس خوزستان از ناگ

اهواز - خبرنگار جام‌جم: رئیس شبکه بهداشت خوزستان با ابراز نگرانی از فراگیری بیماری ناگ (نوعی بیماری شبیه وبا) در شبکه‌های توزیع آب بویژه در شبکه‌های روستایی، گفت: احتمال فراگیری ناگ در سطح استان همزمان با کاهش دما وجود دارد. عبدالرسول نیکخوی اظهار کرد: نتیجه آزمایش‌ها در برخی شبکه‌های توزیع آب شهری و روستایی مثبت بوده، اما نسبت به گزارش‌های رسیده در مدت مشابه سال گذشته افزایشی را نشان نمی‌دهد. وی با اشاره به این که در آزمایشات صورت گرفته در زمینه التور(وبا)، ‌نمونه‌های ناگ انسانی و فاضلاب مثبت گزارش شده است، عنوان کرد: شرق اهواز، خرمشهر و روستاهای شوشتر، امیدیه و اندیمشک تاکنون نسبت به ناگ بیشترین حساسیت را نشان داده‌اند. نیکخویی ادامه داد: بر همین اساس دستگاه‌های متولی توزیع آب شرب مردم باید دقت بیشتری داشته باشند تا استان در زمان کاهش دما و رطوبت با مشکل التور مواجه نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها