یک تالاب بین‌المللی در آذربایجان شرقی

«قوری‌گل» معرفی می‌شود تا به چشم بیاید

تبریز - خبرنگار جام‌جم: دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از تدوین اطلاعات مربوط به تالاب زیبای قوری گل برای معرفی به گردشگران خبر داد. تراب محمدی افزود: این تالاب به لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیبایی دارای جاذبه‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به طبیعت است.
کد خبر: ۲۸۰۴۶۷

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ویژگی‌های این تالاب و دریاچه آن گفت: این دریاچه در 18 کیلومتری شمال‌غرب بستان‌آباد تبریز قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر است. آب این دریاچه بیشتر از رودها و آبراهه‌های فصلی و سیلابی و به مقدار کمتر از طریق چشمه‌های زیردریاچه تأمین می‌شود و شیرین است. دریاچه و آب راکد قوری‌گل، در کنار جاده ترانزیتی تبریز- بستان آباد در فاصله 45 کیلومتری شرق تبریز و 15 کیلومتری غرب بستان آباد، در میان کوه‌ها و ارتفاعات شرقی گردنه شبلی در یک گودی واقع شده است.

به گفته محمدی، دریاچه قوری‌گل، 4 کیلومتر درازا و مساحتی معادل 16 کیلومتر مربع دارد و عمق این دریاچه در عمیق‌ترین نقطه به 13 متر می‌رسد.

آب این دریاچه شیرین و در صورت تصفیه قابل شرب است، اما در حال حاضر این آب برای آبیاری کشتزارهای روستاهای پیرامون دریاچه یعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف‌آباد، به مصرف می‌رسد.

وی افزود: منطقه دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است و برای ایجاد کمپ‌های اقامتی، هتل، متل، دهکده توریستی و دهکده‌های ورزشی از همه لحاظ مساعد است.

به گفته محمدی، تالاب قوری‌گل جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که برای شماری از پرندگان مهاجرآبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است و در حال حاضر پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمورسنگی در آن زندگی می‌کنند علاوه بر این حدود 92گونه پرنده نیز در تالاب بین‌المللی قوری‌گل شناسایی شده که از آن میان اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی در این تالاب زندگی می‌کنند.وی تصریح کرد: بیش از280گونه گیاهی در تالاب بین‌المللی قوری‌گل تشخیص داده شده که 89 درصد آن در حوزه تالاب روییده و بقیه را گیاهان آبزی و نیمه آبزی تالاب تشکیل می‌دهند.

این تنوع و گستردگی نشانه اهمیت این تالاب است رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی امیدوار است، با اقدامات انجام شده برای حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری لازم، این نگین بی‌بدیل بیش از پیش شناخته شده و از ظرفیت‌های آن به بهترین شکل استفاده شود.

راه‌اندازی موزه صفویه در بناهای صفوی

از سوی دیگر، مساجد و بناهای دوران صفوی مکان مناسبی برای ایجاد موزه تخصصی دوران صفوی در آذربایجان شرقی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: شهرستان بناب به دلیل موقعیت فرهنگی و اجتماعی خود در دوره صفویه بسیار مورد توجه بوده و ابنیه صفوی بخصوص مساجد چوبی منحصر به فرد این شهرستان موید این مطلب هستند.

تراب محمدی با اشاره به مساجد و ابنیه متعلق به دوره صفویه در شهرستان بناب گفت: تاریخ این شهرستان نشان از اثرگذاری در دوره‌های مختلف دارد و باید در این مورد کاوش و بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

به گفته وی، اشیا و آثار قابل توجهی از دوران صفویه در استان موجود است و این امر کار تجهیز موزه دوران صفویه را بسیار آسان و هموار می‌کند.

دبیر کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، در مورد سایر موزه‌ها در شهرهای کوچک‌تر اظهار کرد: موزه‌هایی مانند موزه مهرآباد بناب که موزه مردم‌شناسی است، با همکاری دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری اداره می‌شوند و در این حالت علاوه بر افزایش همکاری سایر نهادها در اداره موزه‌ها، می‌توان به گسترش آنها نیز امیدوارتر بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها