تهران، پایتخت ایران، در سالهای اخیر شاهد رشد و رونق گرفتن پدیده ای به نام "فروش گربه " است، به گونه ای که برای خرید هر قلاده از این حیوان، ارقامی بین چندصدهزار تا چندمیلیون تومان مبادله می شود.
کد خبر: ۲۸۰۲۹۸

به گزارش جام جم به نقل ایرنا،‌ دایرشدن مغازه های تازه فروش حیوانات خانگی که به کار فروش گربه نیز می پردازند و انبوهی از آگهی های اینترنتی، موید روشد روزافزون این پدیده در کلانشهرهای ایران به ویژه تهران است.

اگرچه از میزان دقیق فروش گربه در تهران به دلیل فقدان مرجع رسمی در این زمینه خبری در دست نیست اما وجود فروشگاههایی که آشکارا از تامین "گربه دلخواه شما" در کوتاهترین زمان ممکن سخن می گویند و سایتهای ویژه اینترنتی که به کار تبلیغ فروش گربه مشغولند، به روشنی حکایت از رواج پدیده ای تازه در جامعه ایران دارد.

"چرا یک ایرانی باید گربه ایرانی را با قیمت نجومی خریداری کند؟! پرشین های اصیل با بهترین قیمت. تعداد 10 قلاده گربه پرشین اصیل پشمالو آماده فروش است. تصاویر آنها را می توانید همینجا مشاهده فرمایید. واقعاً دوست داشتنی و زیبا، این گربه ها در رنگهای سفید، طوسی و طلایی موجود می باشند."

"... عدد بچه گربه پرشین در نهایت زیبایی و اصالت از پدر و مادر وارداتی در رنگ های سفید، خاکستری و طلایی به فروش می رسد. همه بچه گربه ها واکسینه و دارای شناسنامه بهداشتی هستند."."فروش استثنایی گربه پرشین اصل. پوزه کاملا مسطح.موها کاملا بلند.گوش ها کوچک و با فاصله. وارداتی با پاسپورت و برگه تایید سلامت" و "فروش یک عدد گربه خانگی 5 ماهه واکسینه شده شیطون و بازیگوش چون به خاطر شروع دانشگاه قادر به نگهداری آن نیستم".

اینها نمونه هایی از دههاهزار تبلیغ اینترنتی برای فروش گربه در ایران است و همانطور که نشان می دهد گربه ایرانی یا همان "پرشین کت" مهمترین نوع بازاری آن است که برای هر یک از آنها قیمتی از 300 هزار تومان گرفته تا دو میلیون تومان تعیین می شود.

اما، گربه فروشی تنها از طریق اینترنت نیست. کافی است سری به خیابان بزنید و از اولین مرکز فروش حیوانات خانگی که در مسیرتان قرار دارد، بخواهید شما را برای خرید گربه راهنمایی کند.

خبرنگار ایرنا دوشنبه شب به همین منظور به یکی از مغازه های فروش حیوانات خانگی در خیابان ولی عصر(عج) تهران مراجعه کرد و در آنجا دید آنچه بیش از سایر حیوانات در این فروشگاه جلب توجه می کند، گربه سفید پشمالویی است که در جایگاه خود با حالتی خاصی لم داده و به مشتریان به چشم خریدار هم نگاه می کند!.

"سهیل" فروشنده مغازه، این گربه را متعلق به نژاد پرشین کت یا همان گربه پارسی معرفی کرد و گفت: این گونه، به دلیل پشمالو بودن و زیبایی خاصی که دارد، مورد توجه برخی افراد جامعه است و رفتار اشرافی این نوع گربه خانگی در همان برخوردهای اولیه کاملا جلب نظر می کند.

او که یک گربه شناس نیز به شمار می رود، در باره تاریخچه فروش گربه های ایرانی اظهارداشت: این نوع گربه ها زمانی معروف شدند که تعدادی از آنها را به خارج از کشور بردند. این اتفاق شاید حدود 70 یا 80 سال پیش روی داد اما شهرت گربه های ایرانی نزد مشتریان پر و پا قرص خارجی و اهمیت فوق العاده ای که به آنها دادند باعث شد از چندسال پیش این جانوران وطنی در داخل کشور نیز طرفدار پیدا کنند.

گربه ایرانی یا همان "پرشین کت" که سازنده کارتون "گارفیلد" شخصیت اشرافی آن را به خوبی به نمایش گذاشته است، آنقدر در دنیا طرفدار دارد که گفته می شود بعضی ها برای خرید برخی از انواع آن، میلیونها دلار می پردازند.

در کشورهای غربی که مردم آن اغلب به جای داشتن فرزند به کار نگهداری سگ و گربه در خانه مشغولند، به نظافت و لباس این نوع گربه ها اهمیت زیادی می دهند. این گربه ها غذای مخصوص و بعضا وارداتی دارند اما جوجه و بال مرغ نیز از وعده های غذایی آنها است. گربه ها آرایشگاه مخصوص به خود را دارند و نیز دارای دکتر ویژه، گذرنامه و جای خاص در هواپیما هستند. مسابقاتی هم مختص این گربه ها برگزار می شود که مراسم و تشریفات بخصوصی دارد.

در همین زمینه، نژاد گربه ایرانی سال گذشته به مقام اول نمایشگاه بین المللی گربه ها در بلاروس دست یافت. بنا به گزارشها، در این نمایشگاه که با حضور 25 کشور جهان در مینسک برگزار شد، بیش از150 گربه برگزیده از نژادهای مختلف شرکت کرده بودند.

در نمایشگاهی نیز که اخیرا در بلغارستان با حضور100 قلاده گربه برگزار شده بود، باز هم گربه ایرانی توانست مقام نخست را به خود اختصاص دهد.

گربه نژاد ایرانی امروزه یکی از زیباترین و گرانقیمت ترین نژاد گربه خانگی در اروپا محسوب می شود و قیمت هر قلاده آن در بازارهای اروپا بطور معمول بیش از1500 یورو است.

سهیل درباره انواع گربه ایرانی گفت: گونه های مختلف پرشین کت با انواع رنگهای سفید، مشکی، طوسی و مدل ببری وجود دارد که هر نوع از آنها از رنگ چشم خاصی نیز برخوردارند. خاستگاه این نژاد، مناطق مرکزی ایران است و نوع اصیل آن متعلق به شهریزد می باشد اما گربه اصفهان پشمالوتر است.

وی توضیح داد: این گربه ها کاملا اهلی هستند و از آنها در منازل نگهداری می شود. میانگین سن شان از 13 تا 17 سال است. هم اکنون تعدادشان در ایران خیلی کم است اما در بسیاری از کشورها آنها را پرورش می دهند و از آنجا به مناطق دیگر و حتی به خود ایران صادر می کنند.

خریداران گربه ایرانی

زمانی، اطراف چهارراه مولوی مرکز فروش حیوانات اهلی مختلفی در تهران بود ولی فعلا جای خاصی به عنوان مرکز فروش این حیوانات وجود ندارد و فروشندگان در سطح شهر پراکنده هستند. سهیل با گفتن این مطلب، افزود: در 5- 4 سال اخیر و به دلیل اطلاع رسانی بیشتر از طریق اینترنت و منابع خارجی، اقشار با قدرت خرید بالا در مناطق شمال شهر تهران از پرشین کت استقبال کرده اند و مغازه های خاص فروش حیوانات خانگی در این مناطق بیشتر شده است.

وی در باره تیپ های گوناگون خریداران این حیوان گفت: خانمها به این گربه های زیبا و لوس بیشتر علاقه دارند اما گرایش آقایان اغلب به سوی داشتن سگ است. خریداران از 16 تا 50 ساله هستند اما نوع نگرش آنها به گربه ها فرق می کند.

به عقیده این فروشنده حیوانات خانگی، گربه برای خریداران سنین پایین حکم یک سرگرمی را دارد اما مسن ترها به آنها به چشم یک همدم و مونس نگاه می کنند و وقت بیشتری را با گربه ها می گذرانند.

وی افزود:"حدود نیمی از مشتریان به نوع سفیدرنگ پرشین کت علاقه بیشتری دارند. بعد از آن، نوع مشکی و سپس، طوسی طرفدار دارد. رنگ چشم گربه ها نیز در جلب نظر مشتری موثر است. قیمت گربه ها از 450 هزار تومان به بالاست و برخی از آنها مثلا نوع سفید با چشم آبی آن تا 20 میلیون تومان نیز فروش رفته است."

ریشه های گرایش به خرید گربه

گرایش به نگهداری از حیوانات خانگی در منازل مسکونی بیشتر خاص غربی‌هاست و کارشناسان عقیده دارند از نظر جامعه شناسی، عمده ترین دلیل گرایش به آن در سالهای اخیر در ایران بویژه کلانشهرها ناشی از رواج زندگی به شیوه غربی در میان برخی خانواده هااست.

برخی نیز چشم و هم چشمی جوانان در نمایش تجدد را عامل نگهداری از حیوانات برای بسیاری از افراد می دانند و می گویند اغلب انسان هایی که به نگهداری و مراقبت از حیواناتی نظیر سگ و گربه می پردازند از شرایط روحی و روانی خاصی برخوردارند و می توان گفت خلق و خویی متفاوت از دیگران دارند.

به عقیده برخی کارشناسان، یکی از مهمترین عواملی که باعث می شود برخی افراد گاه حیوانات را از بچه های خود بیشتر دوست بدارند، غلبه حس تنهایی در وجود آنهاست .

علی حشمت روانشناس در این باره اعتقاد دارد: گریز از تنهایی ، شاید اولین و آخرین گزینه ای باشد که در ذهن افراد برای نگهداری حیوان شکل می گیرد.

اگرچه هنوز بسیاری از علل نگهداری حیوانات در خانواده های ایرانی مشخص نیست اما از نگاه کارشناسان، اکثر خانواده ها بخاطر رقابت و چشم و هم چشمی، تقلید از زندگی غربی و یا برای گریز از نوعی تنهایی به نگهداری حیوان رو می آورند.

خانواده هایی که از حیواناتی نظیر سگ یا گربه در خانه مسکونی خود نگهداری می کنند اغلب فرزندی ندارند بطوری که امروزه این روند در کشورهایی که مردم تمایلی به ازدواج کردن ندارند، روبه افزایش است .

گریز از تنهایی ، شاید اولین و آخرین گزینه ای باشد که در ذهن افراد برای نگهداری حیوان شکل می گیرد.

به عقیده کارشناسان، این افراد به این دلیل به نگهداری سگ و گربه روی می آورند تا شاید گوشه ای از تنهایی خود را پر کنند. در واقع این افراد جایی برای ابراز محبت ندارند و به این طریق سعی می کنند مشکل خویش را برطرف سازند.

اما در کشور ما خانواده ها تحت تاثیر اعتقادات فرهنگی و مذهبی جامعه و نگرانی از بروز بیماری و آلوده شدن محیط زندگی، کمتر برای رفع مشکل نداشتن فرزند به چنین کاری روی می آورند.

پس، چرا نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه در ایران رو به افزایش است؟

دکتر حشمت برای پاسخ به این سوال می گوید: اگر دقت کرده باشید اکثر کسانی که حیوان نگهداری می کنند جوانانی هستند که بیشتر از آنچه ماهیت اصلی نگهداری و ارتباط با حیوان است، نمایش دادن حیوان و نشان دادن تجدد و یک کلاس فرهنگی مدنظر آنهاست .

به عقیده وی، بسیاری داشتن سگ و گربه های پشمالو را یک کلاس و تجدد می دانند و برای نشان دادن آنها هر روز دقایقی با حیوانشان به بیرون می آیند. در صورتی که نمی دانند بسیاری از بیماری ها به واسطه همین بیرون آمدن حیوان خانگی به وجود می آید.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند تعداد بسیاری از جوانان جامعه ما بی آنکه حداقل اطلاعاتی از نگهداری یک حیوان، مشکلات و بیماری های آن و شناخت شخصیتی حیوان داشته باشند مبادرت به این کار می کنند.

یک خبرنگار در این باره گفت: این چشم و هم چشمی به وجود آمده در بین جوانان آنقدر پیش رفته است که حتی من چند نفری را می شناسم که گربه های خیابانی را با هدف نگهداری به خانه می آورند و با یک بار شستن آن حیوان و شانه کردن موهایش فکر می کنند دارای کلاس و متجدد شده اند.

این وضعیت اگرچه برای برخی افراد جاذبه دارد اما در عین حال گاه موجبات نارضایتی شهروندان جامعه و یا همسایگان دارای اینگونه حیوانات شده و حتی زمینه بروز اختلافات خانوادگی را فراهم می‌کند.

دکتر فرامرز پایا، جامعه شناس در این باره گفت: تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی انسان از حیوان نکته ای است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. گرچه به ناچار در دنیای کنونی زندگی انسانها تحت تاثیر مصنوعات ساخته دست خویش قرار گرفته است اما تاثیرپذیری از حیوان چندان قابل توجیه نیست زیرا این وابستگی می‌تواند باعث ارضای ظاهری نیاز انسان به همدم و در نهایت جدایی انسان از جمع و جامعه شود.

وی افزود: اخبار و اطلاعات متعددی درخصوص تنهایی افراد و عدم گرایش به جمع در بین افراد جامعه‌ای که این پدیده در آن رواج یافته است، به چشم می‌خورد.

روانشناسان نیز معتقدند تامین احساس نیاز به همدم و برآورده شدن صوری و لحظه ای آن با وجود حیوانات در عین قطع شدن روابط انسانی افراد به خصوص در افراد مسن می‌تواند احساس تنهایی آنان را افزایش و امیدشان را به زندگی کاهش دهد، در حالی که در صورت برآورده نشدن این نیاز از طریق وابستگی به حیوانات می‌توان به سادگی با افزایش ارتباطات اجتماعی و شرکت در اجتماعات مردمی‌ و انجام امور مفید علاوه بر پرکردن اوقات، فوایدی را نصیب جامعه کرد.

ایجاد مزاحمت ناشی از سر و صدای حاصل از وجود حیوان در واحدهای مسکونی آپارتمانی به ویژه سر و صدای ناشی از وجود سگ در منزل و علاوه بر آن ناراحتی افراد جامعه به دلیل اعتقادات مذهبی موجب شده است نگهداری اینگونه حیوانات جزو ناهنجاری‌های اجتماعی در ایران محسوب شده و دردسرهایی را برای فرد نگهدارنده حیوان و دیگر افراد ایجاد کند.

در ایران حتی قانونی مبنی بر ممانعت از به همراه داشتن حیوانات در پارک‌ها و معابر عمومی‌ برای جلوگیری از ایجاد تنش در اجتماع و حمایت از حقوق دیگر شهروندان وضع شده است و بر اساس آن به همراه داشتن حیوان در مجامع عمومی‌ جرم محسوب شده و مجازات دارد.

گربه نگه ندارید

فروش گربه در حالی در تهران در حال رواج یافتن است که هم از نظر پزشکان و هم از دیدگاه اسلامی، نگهداری آن امری خطرناک و مذموم محسوب می شود.

یکی از مهمترین پیامدهای آن از دیدگاه پزشکی، ابتلا به "توکسو پلاسموز" بیان می شود که یک بیماری عفونی انگلی است که در سراسر جهان حتی در کشورهای پیشرفته یافت می ‌شود.

به عقیده پزشکان، تماس با گربه و فضولات آن یکی از مهمترین عوامل ابتلای افراد به این بیماری است و به همین دلیل، افزایش روزافزون گرایش به نگهداری حیوانات خانگی، به‌ خصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال انگل بیماری موجب شده است کارشناسان زنگهای خطر را در این زمینه به صدا درآورند.

دکتر رضا تقوی، پزشک در این باره گفت: سیستم ایمنی بدن در حالت سلامت می ‌تواند با بیماری توکسو پلاسموز مقابله کند اما این بیماری می ‌تواند برای جمعیت ‌های خاصی به‌ شدت خطرناک باشد.

وی افزود: نوزادان مادرانی که در طول بارداری به این بیماری مبتلا شده‌ اند و بیمارانی که سیستم ایمنی‌ شان به هر دلیلی ضعیف شده(مثل مبتلایان به ایدز یا سرطان) در زمره چنین افرادی هستند.

به گفته وی، توکسوپلاسموز در افراد عادی چیزی شبیه به آنفلوانزا است که علائم آن درد عضلانی و تب است اما افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها مشکل دارد، علائم شدیدتری نظیر گیجی و تشنج را تجربه خواهند کرد.

وی هشدار می دهد مادرانی که به انگل توکسوپلاسما آلوده گردند، صاحب نوزادانی می ‌شوند که به‌ تدریج برخی علائم را بروز خواهند داد. این اتفاق اغلب چند ماه تا چند سال بعد از تولد رخ می دهد و علائم آن عبارت از بزرگی سر، کبد یا طحال، تشنج،‌ فونت‌های چشمی، زردی پوست و سفیده چشم و تأخیر در رشد است.

دکتر تقوی تاکید می کند: اگر انگل از طریق مادر به جنین منتقل شود، عوارض بسیار خطرناکی نظیر سقط جنین، مرده ‌زایی و مشکلات شدید زایمان را به دنبال خواهد داشت.

از دیگر بیماریهایی که می تواند از طریق نگهداری گربه رخ دهد، بیماری‌های مشترک حیوان و انسان نظیر سارس است که در سال‌های اخیر شمار آنها در کشورهای مختلف افزایش یافته است.

بیماری‌های انگلی، کرمی، بیماری‌های تک‌یاخته ایی لژمانی و کالا آزار از دیگر بیماری‌هایی است که قابلیت انتقال از حیوان به انسان را دارد.

کیست هیداتیک نیز یک نوع بیماری است که از سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود.

به گفته کارشناسان، بیماری "خراش گربه" هم از بیماریهای شایع در جهان است که همواره در منازل رخ می دهد و شیوع آن در فصلهای پاییز و زمستان در هوای معتدل بیشتر رخ می دهد.

انتقال این بیماری در بیش از 90 درصد موارد در اثر پنجه زدن و گاهی لیس زدن بچه گربه به بدن کودک است اما گاهی توسط سگها و یا خار و تراشه های چوب که با سگ و گربه در ارتباط بوده نیز منتقل می شود .

بروز بیماری نازایی در میان زنان از دیگر پیامدهای منفی نگهداری گربه به شمار می رود.

از نظر فقهی نیز نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه در خانه امری مذموم و ناپسند شمرده می شود.

روایات اسلامی‌ به صورت غیرمستقیم با بیان احکامی‌ چون نجاست عینی سگ و پاک شدن عضوی که با بدن سگ آلوده شده است تنها با خاک و یا ابطال نماز در صورت وجود موی گربه بر لباس، بر عدم اختلاط حیوان در زندگی انسان تاکید دارد.

یک کارشناس امور دینی در این باره می‌گوید: در اسلام گرچه بر خوش رفتاری با حیوانات تاکید شده اما تنها بر نگهداری کبوتر و برخی حیوانات اهلی چون مرغ و خروس در خانه توصیه شده است.

حجت‌الاسلام علی محبی می‌‌افزاید: روایات اسلامی‌ به صورت غیرمستقیم با بیان احکامی‌ چون نجاست عینی سگ و پاک شدن عضوی که با بدن سگ آلوده شده است تنها با خاک و یا ابطال نماز در صورت وجود موی گربه بر لباس، بر عدم اختلاط حیوان در زندگی انسان تاکید دارد.

وی خاطرنشان می سازد: تقریبا همه مراجع تقلید تاکید دارند که اگر آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد چنانچه تر باشد نماز باطل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها