مسافران در تور سفرهای گران نوروزی

اول خیال می‌کنی صفر‌ها را اشتباه شمرده‌ای یا قیمت‌ها به ریال است، اما بعد که با آژانس مسافرتی تماس می‌گیری و از قیمت‌ها می‌پرسی، باور می‌کنی که هیچ اشتباهی رخ نداده است و تو باید میلیونر باشی تا بتوانی برای سفری 3 روزه با خانواده 4 نفری‌ات به مقصد شیراز یا اصفهان، یک میلیون تومان یا بیشتر خرج کنی.
کد خبر: ۲۳۷۷۲۹
هر چند این رسم تازه‌ای نیست که در پایان هر سال قیمت تورهای مسافرتی داخلی و خارجی در کشورمان با توجه به تعداد زیاد متقاضی افزایش می‌یابد، اما امسال این افزایش نسبت به سال‌های پیشین بیشتر بوده تا جایی که بسیاری از خانواده‌های با سطح درآمد متوسط، قید سفرهای نوروزی را زده‌اند و ترجیح داده‌اند در خانه بمانند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم ، هزینه بسیاری از تورهای مسافرتی بیش از 20 درصد افزایش یافته و نکته جالب اینجاست که حتی قیمت تورهای مسافرتی با خدمات مشابه و به مقصدی مشترک نیز با هم متفاوت است که نشان از نبود‌نظارت بر عملکرد آنها دارد.

پیشنهاد نرخ‌های چند صد هزار تومانی برای سفر به استان‌های هدف گردشگری کشورمان از سوی صاحبان تورهای مسافرتی در حالی صورت می‌گیرد که این هزینه‌ها با هزینه سفر به برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس برابری می‌کند.

زیرک، یکی از صاحبان تورهای مسافرتی که امسال قیمت خدمات آژانسش را به میزان قابل توجهی افزایش داده است در توضیح دلایل این اقدام می‌گوید: گران شدن تورها، حاصل افزایش 25 درصدی بلیت هواپیما در تورهای مسافرتی هوایی و بیشتر شدن قیمت اقامتگاه‌ها بویژه هتل‌هاست.

به گفته زیرک، گذشته از همه این دلایل، کسادی کار تورهای مسافرتی در فصل‌های کم‌مسافر، نقش پررنگ‌تری در وادار کردن صاحبان تورها به افزایش قیمت خدماتشان در فصل‌های پرسفر داشته است.

می‌شود که نشود؟

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت تورهای مسافرتی در فصل‌های پرمسافر پدیده‌ای طبیعی است که در پی افزایش تقاضای سفر و عرضه نسبتا محدود خدمات مسافرتی رخ می‌دهد، اما به طور مسلم در شرایط ایده‌آل باید متولیان اصلی صنعت گردشگری به تمهیداتی بیندیشند که هم امکاناتی برای سفرهای ارزان‌قیمت مردمی مهیا گردد و هم سود فعالان گردشگری تامین شود تا صاحبان تورهای مسافرتی مطمئن باشند به واسطه این تمهیدات، قادرند ضررشان را از فصل‌های بی‌رونق گردشگری، بدون افزایش قیمت‌ها و فشار آوردن به اقشار متوسط و ضعیف در فصل‌های پرمسافر جبران کنند.

حمید ضرغام، عضو گروه جهانگردی دانشگاه علامه‌طباطبایی در توضیح چگونگی ارائه چنین تمهیداتی، توضیح می‌دهد: هم‌اکنون درصدی از سود حاصل از فعالیت‌های بخش خصوصی به دولت اختصاص دارد که اگر دولت این میزان را برای فعالان گردشگری کاهش دهد یا در فصل‌های کم‌سفر برای آنان معافیتی قائل شود، در جهت تثبیت هزینه‌های ارائه خدمات گردشگری گام برداشته است.

او معتقد است برای ارائه خدمات از سوی یک تور‌مسافرتی باید استانداردهایی دقیق از سوی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری وجود داشته باشد و انتظار برای یکدست شدن قیمت آژانس‌ها، بدون این تعاریف بی‌معناست.

به گفته این کارشناس گردشگری، یکی از راه‌های کنترل قیمت تورهای مسافرتی در نوروز، سعی بر توزیع صحیح مسافر در سراسر کشور به جای متمرکز کردنشان در یک سری از استان‌های شناخته شده گردشگری است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پاسخ نداد

افزایش قیمت تورهای مسافرتی، چه حاصل افزایش قیمت حمل و نقل باشد که 25 درصد هزینه‌های سفر را به خود اختصاص داده است، چه حاصل گرانی اقامت در مراکز اقامتی و چه جبران دوران کسادی بازار گردشگری یا نوسان‌های اقتصادی، در یک نکته تغییری ایجاد نمی‌کند و آن، این که افزایش بی‌سابقه بهای تورهای مسافرتی اگر به وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کنترل نشود و مرزی برای آن تعیین نگردد، منجر به خانه‌نشین شدن بسیاری از هموطنانمان با سطح درآمد متوسط خواهد شد و آن گاه شعارهایی چون «سفر برای همه» در ذهن مردم رنگ خواهد باخت.

برای آگاهی از اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه، بارها با معاونت این سازمان  تماس گرفتیم که متاسفانه مسوولان، حاضر به گفتگو در این باره نشدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها