تا یک ماه دیگر نامزدها معرفی می‌شوند

20 کارگردان در انتظار اسکار

دنی بویل ، دیوید فینچر ، ران هوارد و استفن دالدری از فیلمسازانی هستند که بخت حضور در بخش بهترین کارگردان هشتاد و یکمین دوره اسکار را دارند.
کد خبر: ۲۲۴۹۹۰

در فاصله دقیقا یکماه به اعلام نامزدهای اسکار 2009 نشریه اسکرین دیلی اسامی 20 فیلمساز شایسته نامزدی در بخش بهترین کارگردان را اعلام کرد که در میان آنها 10 نفر بیشتر بخت دارند.

1- دنی بویل برای «میلیونر اسلامداگ:
تسلط خیره‌کننده بویل بر رسانه خود هیچگاه به اندازه "اسلامداگ" آشکار نبوده است.

او با استفاده از سبک غریزی خاص و شناخته‌شده خود در فیلم‌هایی مانند «قطار بازی» و «28 روز بعد»، در یک رومانس بسیار نامعقول که در بمبئی روی می‌دهد ، تماشاگران در همه جای دنیا را به هیجان می‌آورد و باید به آسانی برای اولین بار نامزد اسکار شود.

2- دیوید فینچر برای  «مورد عجیب بنجامین باتن:
فینچر با تکیه به درام‌های بسیار خوب مانند «زودیاک»، «اتاق وحشت» و «باشگاه مشت‌زنی» یکی از بزرگترین نام‌های هالیوود است، اما زمان لازم بود تا او فیلمی درخور توجه در فصل جوایز بسازد.

«مورد عجیب بنجامین باتن» فیلمی سرشار از جزئیات موثر و پیچ و تاب‌های کارگردانی است که فینچر به خاطر آن شهرت دارد.

این شاهکار فیلمسازی می‌تواند برای او یک اسکار به همراه داشته باشد.

3- کریستوفر نولان برای «شوالیه تاریکی:
اگر تشکیلات هالیوود نتواند خود را برای نامزد کردن فیلمی برگرفته از یک قصه‌ مصور در بخش بهترین فیلم قانع کند، نباید از قرار دادن نولان در بخش بهترین کارگردان طفره برود.

او یک درام جنایی دهه هفتادی که در گاتام روی می‌دهد ساخته و در این روند نمونه‌ای از فیلمسازی در حوزه بلاک باسترها ارایه داده که پیچیدگی، تعلیق یا سبک در آن قربانی نشده است.

4- ران هوارد  برای «فراست / نیکسن:
هوارد با «فراست / نیکسن» پیچیده‌ترین فیلم خود تا به امروز را ساخته و باظرافت نمایشنامه پیتر مورگان را بی‌آنکه کمترین نشانه‌ای از منشا تئاتری آن به چشم بخورد، به پرده بزرگ سینما آورده است.

توجه هوارد به جزئیات تاریخی، همکاری فوق‌العاده او با بازیگرانش و ضرب‌آهنگ به دقت تنظیم‌شده این فیلم باید دومین اسکار را برایش به همراه داشته باشد.

5- گاس ون سنت برای «میلک:
دامنه کاری ون سنت شناخته‌شده است. او می‌تواند فیلم‌های قراردادی هالیوودی مانند «ویل هانتینگ خوب»، «پیدا کردن فورستر» و بعد «جری» و «فیل» بسازد، اما «میلک» تجسم دوران کاری اوست و با قصه‌گویی بی‌کم‌ و ‌کاست و پرداخت بسیار متفکرانه شخصیت‌ها، موضوع، وقایع تاریخی و دوربین، دوران سیاسی هاروی میلک را پوشش می‌دهد.

6- کلینت ایستوود برای «بچه عوض شده:
ایستوود امسال با دو فیلم از راه رسیده و در پی چهارمین نامزدی اسکار در یک دهه اخیر است. رای‌دهنده‌ها شاید برای بازی در «گران تورینو» و کارگردانی «بچه عوض شده» او را نامزد کنند.

او در «بچه عوض شده» با همان سبک کارگردانی دست‌کم گرفته‌شده خود به شکل باوقار داستان تکان دهنده ناپدید شدن یک پسربچه در سال 1928 را بدون جنون و ملودرام به تصویر می‌کشد.

7- استفن دالدری  برای «کتاب خوان:
دالدری تنها با سومین فیلمش خود را به عنوان یکی از فیلمسازان بزرگ اروپا مطرح کرده است. برداشت خشک و ویرانگر او از رمان برنارد شلینک در یک زمان داستانی درباره گناه یک ملت و داستانی شخصی از عشق یک مرد جوان به زنی بزرگتر از خودش است.

دالدری هوشمندانه مسائل شخصی و سیاسی را درون یک داستان پیچیده تلفیق می‌کند.

8- باز لورمن  برای «استرالیا:
این روزها کمتر کارگردانی در دنیا هست که زیبایی‌شناختی کاری او مانند لورمن باشد.

«استرالیا» از آن جهت که تلفیقی از کمدی و تراژدی و مضامین اجتماعی و رومانس است، با واکنش متفاوت تماشاگران روبرو شده، اما جسارت بصری لورمن باید برای او نامزدی اسکار همراه داشته باشد، هر چند وقتی «مولن روژ» سال 2001 نامزد بهترین فیلم شد، لورمن از فهرست جا ماند.

9- سام مندس  برای «مسیر انقلابی:
مندس از سال 2000 که «زیبایی آمریکایی» برای او اسکار بهترین کارگردان را به ارمغان آورد نتوانسته به فهرست نهایی نامزدهای بخش بهترین کارگردان راه پیدا کند، اما «مسیر انقلابی» می‌تواند این روند را تغییر بدهد، بخصوص که او به شکلی غیرمنتظره نامزد جایزه گلدن گلوب شده است.

10- دارن آرونوفسکی  برای «کشتی‌گیر:
عجیب است پس از دو تجربه جسورانه و هیجان‌انگیز که با فیلم‌های «مرثیه‌ای بر یک رویا» و «چشمه» به دست آمد، بزرگترین موفقیت آرونوفسکی با فیلمی متکی بر شخصیت و واقعگرایانه درباره کشتی‌گیری از پا‌درآمده حاصل شد.

او با این فیلم شیر طلایی ونیز را برد، اما باید دید رای‌دهنده‌ها می‌توانند جدا از بازی میکی رورک، مهارت آرونوفسکی را نیز ببینند یا نه.

سایر رقبا

11- جان پاتریک شنلی، «تردید»
12- کلینت ایستوود، «گران تورینو»
13- برایان سینگر، «ولکری»
14- جاناتان دمی، «ریچل ازدواج می‌کند»
15- اندرو استنتن، «وال – ای»
16- مایک لی، «بی‌غم»
17- تام مکارتی، «مهمان»
18- اد زوئیک، «مقاومت»
19- ایتن و جوئل کوئن، «پس از خواندن بسوزان»
20- گابریله موچینو، «هفت پوند»

نامزدهای هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار 22 ژانویه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطای جوایز اسکار 22 فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.

گروه ترجمه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها