گفتگو با اشکان صادقی

گوینده باید حس شود

اشکان صادقی بیش از 10 سال است که در عرصه هنر فعالیت می‌کند. صادقی کارش را سال 76 در رادیو با بازیگری شروع کرد و سابقه نویسندگی رادیویی را نیز دارد و در حال حاضر در رادیو گویندگی می‌کند. صادقی سال 77 وارد تئاتر شد، بالغ بر 30 کار صحنه‌ای دارد و در کارهای تصویری نیز بازیگری کرده است. وی در عرصه دوبله نیز فعالیت می‌کند و از جمله کارهایش می‌توان جوجه کوچولو ــ پدر نمو ــ عروس مرده ــ کبوتر بی‌بال و زندگی جدید امپراتور را نام برد. صادقی لیسانس تئاتر دارد و متولد شهریور ماه است.
کد خبر: ۲۲۰۴۶۹

اولین اجرایتان در گویندگی رادیو کدام برنامه‌ها بود؟

اجرای زنده رادیویی را 3 سال و نیم پیش با برنامه زنده پذیرایی در رادیو ایران و توپ در رادیو جوان شروع کردم و این برنامه‌ها کماکان ادامه دارند.

به نظرتان ویژگی‌‌های یک گوینده خوب رادیو چیست؟

به نظرم در وهله اول سر مخاطب را کلاه نگذارد و خودش را گول نزند و برای مخاطب ملموس باشد. این‌طوری است که مخاطب می‌تواند دوستش داشته باشد و صداسازی نکند و به تقلید دست نزند و سعی کند صدای خودش را داشته باشد و فکر می‌کنم راحت بودن گوینده برایش تسلط می‌آورد.

در حال حاضر کدام برنامه‌ها را در رادیو گویندگی می‌کنید؟

برنامه‌های توپ ــ سه کنج ــ روشنا و روز هشتم در شبکه جوان و کوچه رادیو پلاک 17 و پذیرایی را در رادیو ایران گویندگی می‌کنم و در رادیو صدای آشنا هم برنامه دارم.

با توجه به این که رادیو به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود به نظرتان این چه تاثیری روی گویندگی در رادیو گذاشته است؟

خیلی تاثیر دارد و فکر می‌کنم اکثر گوینده‌های رادیو که در شبکه‌های مختلف کار می‌کنند این تخصص را دارند و از علم و آگاهی خوبی برخوردارند. البته گوینده نقش اساسی دارد ولی آنچنانی نیست و بیشتر سردبیر است که می‌تواند یک برنامه را به سمت تخصصی شدن پیش ببرد و اوست که به گوینده می‌گوید چه بکند، ولی اگر گوینده بتواند در صحبت با مهمان برنامه تخصصی برخورد کند، خوب است و خود گوینده هم شرط است که شیرینی به اجرای خود بدهد و هر چقدر اطلاعات عمومی بیشتری داشته باشد بهتر می‌تواند برنامه را اجرا کند. اما سردبیر است که به گوینده می‌گوید چه کار کند این سوال را بپرسد یا نپرسد و گوینده بیشتر از صدایش استفاده می‌کند.

شما در ایام تئاتر فجر سال گذشته در شبکه 4 تلویزیون برنامه‌ای در رابطه با تئاتر فجر داشتید آیا امسال هم آن برنامه را دارید؟

اگر به من بگویند در خدمتشان هستم و اگر نه که فرد دیگری خواهد بود. سال گذشته از افراد دیگری نیز خواسته شده بود که آن برنامه را اجرا کنند ولی آنها قبول نکردند به دلیل این که انصافا برنامه زنده نفس‌گیری بود که از آنجا رله می‌شد و سختی کاری که برای من داشت این بود که خودم سالن قشقایی اجرا داشتم و باید برنامه را هم اجرا می‌کردم 2 شب آن برنامه واقعا برای من طاقت‌فرسا بود که یک شب به اجرا نرسیدم، اما برای امسال مشخص نیست.

با توجه به این که شما بازیگر هم هستید به نظرتان صدا در بازیگری چقدر اهمیت دارد؟

صدا در تئاتر فاکتور مهمی است و در دوبله و رادیو هم حرف اول را می‌زند. اما در دوبله و رادیو حرف‌‌های دیگری هم چون اعضا و جوارح و وسیله و ابزاری که یک هنرمند برای ایفای کارش دارد از جمله احساسات و ملموس بودن و صادق بودن نیز وجود دارد که مهم‌ترین آنها صداست. در تئاتر و سینما صدا هم یکی از ارکان است اما همه چیز نیست. به نظر من در سینما چشم حرف اول را می‌زند و در تئاتر ژست روانی طوری که در سکوت حرکتی را با بدن انجام می‌دهید که از زبان محاوره و تکلم بیشتر تاثیر بگذارد. یعنی یک ژست روی صحنه با بدن چشم و نگاه و نوع ایستادن در دادن حس و انرژی به تماشاچی از تکلم می‌تواند جلوتر بزند.

نظرتان درباره این که یک هنرمند در چند عرصه هنری فعالیت کند، چیست؟

یک هنرمند باید بتواند در چند بخش هنری کار کند. در مورد من چون خداوند این قریحه را به من هدیه داده است من توانستم هر چند فیلد هنری را تجربه کنم تا حوصله‌ام سر نرود. برخی هنرمندان هم می‌توانند در هر چند فیلد هنری کار کنند اما یکی را انتخاب می‌کنند.

برنامه توپ به نظرتان چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

برنامه توپ یک طنز ورزشی است و یک‌جور شوخی با اتفاقاتی است که در طول هفته در ورزش کشور می‌افتد و یک شوخی ملیح است و به حواشی ورزشی تلنگری می‌زند و برنامه‌ای است که خیلی پرانرژی اجرا می‌شود و سعی می‌کند شاد باشد و مخاطب را سرحال کند.

به نظرتان برای یک گوینده رادیو صدایش باید برایش مهم باشد یا متنی که می‌‌خواند؟

این سوالی است که شاید هر کسی برایش تعریفی داشته باشد. ممکن است گوینده‌ای برایش مهم باشد که متن درست اجرا شود و گوینده‌ای صدایش مهم باشد. به نظرم برخورد با مخاطب از هر رادیو با رادیوی دیگر متفاوت است و نوع اجراها فرق می‌کند اما در کل گوینده باید حس شود و مخاطب او را دوست داشته باشد و فکر نکند این گوینده از خودشان نیست در واقع رادیوی مدرن باید این را بگوید. گوینده باید بر بیان و بازی خود مسلط و سواد و مطالعاتش بالا باشد درواقع وقتی با مخاطب حرف می‌زنیم باید آنها را لمس کنیم و ارتباط نزدیکی داشته باشیم.

به عنوان سوال آخر رادیو را در یک جمله تعریف کنید.

رادیو تنها جایی است که می‌‌توانید احساسات مردم را از نزدیک لمس کنید.

مریم رضازاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها