مفتح:

اصلاح نظام توزیع تا پایان مهرماه ابلاغ می‌شود

معاون وزیر بازرگانی گفت: بررسی ‌اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات در قالب طرح تحول اقتصادی در کمیته کارشناسی دولت مراحل پایانی خود را طی می کند و تا پایان مهرماه ابلاغ می شود.
کد خبر: ۲۰۸۴۰۵

«محمدصادق مفتح»‌امروز یکشنبه در گفتگو با ایرنا، با بیان اینکه ‌نظام کنونی توزیع کالا در ایران تکامل نیافته است، ‌‌افزود: ‌با اجرایی شدن نظام توزیع بسیاری از مشکلات در بخش شرکتهای پخش، ‌فروش و کالا رفع می شود.

معضلات پخش

معاون وزیر بازرگانی افزود: ‌توزیع که اکنون از طریق شرکتهای پخش صورت می گیرد با معضلات فراوانی روبرو است و توسعه کشور در این حوزه منطبق با واقعیت های موجود نیست.

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی، با طرح این موضوع که به دلیل مشکلات پخش امکان رد- یابی کالای وارداتی یا در حال توزیع نیست، افزود: ‌حتی ممکن است کالا در این جریان، مفقود شود.

مفتح یادآور شد: ‌در شرایط کنونی به هیچ عنوان، امکان رصد کردن کالا در بخش کلان و مویرگی فراهم نیست.
وی بابیان این که کشور از نظر وضعیت شرکتهای پخش و توزیع با معضلات فراوانی روبرو است، تاکید کرد: ‌‌توسعه این بخش در مقایسه با سایر بخشها منطبق با واقعیت نبوده و بهینه نیست.

مفتح در تشریح اظهارات خود گفت:‌ منطق توزیع در بخشهای مختلف متفاوت است و به طور طبیعی وقتی ابعاد کار گوناگون است منطق توزیع نیز تغییر و تفاوت می کند.

وی تصریح کرد: وقتی ابعاد کار در حوزه پخش گسترده باشد، ‌عواملی که در ابعاد کوچک به چشم نمی آیند، در نظر گرفته نمی شود.
معاون وزیر بازرگانی افزود:‌ باید شرکت های پخش شناسایی شوند و تحت نظر وزارت بازرگانی حلقه رابط بین تولید و فروش شوند.

نظام تک فروشی

وی با بیان اینکه بخش فروش به اصناف باز می گردد، گفت: در موضوع فروش نیز با نابسامانی و از هم گسیختگی مواجه هستیم.
مفتح افزود‌: ‌در زمان حاضر دو میلیون واحد توزیع به طور غیرسامان یافته ای مشغول فعالیت هستند به طوری که با انبوه مغازه های تک واحدی روبرو هستیم.

مفتح برخی مسائل از جمله جنگ تحمیلی را یکی از عوامل راه اندازی تعداد زیاد واحدهای فروش بیان کرد و گفت: ‌‌این نوع نظام غیرقابل مدیریت و شایعه پذیر است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: ‌برخلاف فراوانی کالا در جامعه، کافی است تا شایعه کمبود آن مطرح شود، بلافاصله مشاهده می کنید که این کالا در جامعه کم شده و در واقع کسبه حاضر به فروش آن نیستند.

وی با بیان اینکه یکی از عمده ترین محورهای ساماندهی نظام فروش، ایجاد فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی با مشارکت واحدهای فروش است، افزود‌: ‌متصل کردن آنها به یکدیگر و ایجاد مرجع قیمتی دربازار عمده ترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سیستم مکانیزه رصد کالا

مفتح همچنین رصد کردن کالا در جامعه را نیازمند بکارگیری سیستم های مکانیزه برشمرد و گفت: ‌پیگیری کالا با سیستم های دستی غیرقابل امکان و این امر تنها از طریق سیستم کدینگ قابل انجام است.

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد کالا در سطح جامعه، تاکید کرد: تنها راهکار ایجاد زبان مشترک و علمی این کار فقط در قالب طرح کدینگ کالا امکان پذیر است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: ‌خود شناسایی کالا با زمان علمی (کد معنادار)، ‌پخش و فروش نیازمند ساماندهی است که این مهم در 10 پروژه وزارت بازرگانی در طرج تحول اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها