گروه سلامت: تحقیقات نشان میدهد: مصرف ماهی چرب یکبار در هفته خطر تحلیل رفتن بینایی را کاهش داده و از چشمها حفاظت میکند.
خوردن ماهی چرب در پیشگیری از بیماری «تحلیل نقطه ماکولار چشم» که با بالا رفتن سن شایع میشود، نقش قابل توجهی دارد.
کد خبر: ۱۹۵۵۶۳
این بیماری چشمی عامل اصلی نابینایی یا ضعف بینایی در بزرگسالان کشورهای غربی و سومین عامل مهم نابینایی در جهان است.
به گفته متخصصان؛ دو نوع تحلیل ماکولار چشمی شامل نوع خشک و نوع مرطوب وجود دارد که نوع مرطوب آن عامل اصلی از دست دادن بینایی است. در این مطالعات، گروهی از پژوهشگران از سرتاسر کشورهای اروپایی که از سوی دانشکده بهداشت و طب استوایی در لندن هماهنگ شدهاند، به بررسی ارتباط بین مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا - 3 با بیماری تحلیل ماکولار مرطوب پرداختهاند و افراد مبتلا به این بیماری چشمی با یک گروه کنترل مقایسه کردند. از شرکتکنندگان تحقیقی درباره عادات رژیم غذایی آنها از جمله اینکه چه مقدار ماهی و از چه نوعی مصرف میکنند، پرسشهایی به عمل آمد.
نتایج بررسیها نشان داد: افرادی که به طور عادت حداقل یکبار در هفته ماهی چرب مصرف میکنند در مقایسه با افرادی که کمتر از یک نوبت در هفته ماهی میخورند، 50 درصد کمتر به بیماری تحلیل ماکولار مرطوب مبتلا میشوند.
لازم به ذکر است که این پژوهشگران دریافتند: مصرف ماهی سفید غیرچرب هیچ مزیتی در این زمینه ندارد. البته این تیم تحقیقاتی در مورد مکملهای امگا-3 هنوز هیچ توصیهای نکردهاند؛ چرا که در این مطالعات تاثیر مکملهای امگا-3 هنوز بررسی نشده است.