وزیر امور خارجه:

زمینه گفتگو با 1+5 در چارچوب اشتراکات فراهم است‌

گروه سیاسی: از محتوای سخنان مقامات ایرانی ارائه‌کننده پاسخ ایران به 1+5 و مخاطبان غربی دریافت‌کننده پاسخ، چنین برمی‌آید که ایران در چارچوب مشترکات دو بسته ایرانی و غربی بدون پیش‌شرط تعلیق آماده مذاکره با 1+5 است. وزیر امور خارجه گفت: در چارچوب اشتراکات بسته‌های پیشنهادی ایران و گروه 1+5، زمینه مناسبی برای گفتگو و مذاکرات سازنده فراهم شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه گروه دی هشت افزود: تعاملات جدید اعضای دائم شورای امنیت، آلمان و ایران می‌تواند فضای جدید گفتگوهای مثبت و سازنده را فراهم کند.
کد خبر: ۱۸۷۰۱۵

وزیر امور خارجه با بیان این‌که محتوا و چارچوب گفتگوهای ایران و گروه 1+5، در قالب دو بسته پیشنهادی است، افزود: مذاکرات سولانا و نمایندگان کشورهای غربی در تهران با گفتگوهای قبلی متفاوت بود و آنها برخوردی مثبت و سازنده داشتند.

متکی گفت: برای نخستین بار 6 وزیر طی نامه‌ای، دیدگاه‌های خود را به صورت مکتوب تهیه، امضا و به ایران ارسال کردند، ضمن این‌که گروه 1+5، بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران را مثبت و محتوای آن را به طور کامل قابل مذاکره و مهم ارزیابی کردند.

وی گفت: نمایندگانی که سولانا را در سفر به تهران همراهی می‌کردند، بر مشترکات بسته‌های پیشنهادی ایران و غرب تاکید داشتند.

متکی با اشاره به هماهنگی‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سولانا برای ادامه گفتگوها خاطرنشان کرد: جلیلی و سولانا تا 2 هفته آینده نخستین دور گفتگوها را ساماندهی می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای سرفصل‌های مهمی را مد نظر قرار داده است، ‌گفت: موضوعاتی همچون همکاری کشورها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بحث کنسرسیوم برای تولید سوخت در مناطق مختلف جهان و خلع سلاح هسته‌ای می‌تواند در دستور کار قرار گیرد و در یک همکاری و تعامل سازنده، نتایج مثبتی برای طرفین و نیز برای منطقه و حوزه بین‌الملل فراهم خواهد شد.

آمادگی ایران برای مذاکره

از سوی دیگر، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نامه وزیر امور خارجه به وزرای خارجه گروه 1+5 و مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپایی را انعکاس دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ا‌یران مبنی بر آمادگی برای مذاکره عنوان کرد.

وی درباره مکان مذاکره جلیلی و سولانا در اواخر تیر ماه گفت: وقتی طرفین درباره انجام مذاکرات به توافق رسیده‌اند، مکان مذاکره چندان مهم نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جواب به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا پاسخ ایران به نامه وزرای خارجه 1+5 و سولانا براساس مشترکات دو بسته بوده است، گفت: مشترکات دو بسته چیزی است که در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد. آنچه که اتفاق افتاده، انعکاس نظرات جمهوری اسلامی ایران درخصوص آمادگی برای مذاکره است.

وی افزود: مخاطبان اصلی این نامه، کسانی هستند که آن را نوشته‌اند و چون آقای سولانا به نمایندگی از 1+5 ماموریت یافته است، لذا باید مراحل بعدی را نیز آقای سولانا تنظیم کند؛ بنابراین مذاکره آقای جلیلی با سولانا، پیش‌مذاکره خواهد بود.

سولانا بزودی با جلیلی دیدار می‌کند

همزمان سخنگوی خاویر سولانا اعلام کرد که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قصد دارد بزودی با مذاکره‌‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات کند.

کریستینا گالاش، سخنگوی سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: یکی از مسائلی که قرار است درباره آن تصمیم‌گیری شود، ملاقات با سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) و زمان این ملاقات است.

وی افزود: در اصل موضع سولانا، پاسخگویی به شکلی مطلوب است.

وی گفت: جلیلی در تماس تلفنی با سولانا درخواست چنین ملاقاتی را مطرح کرده بود.

گالاش از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت که قدرت‌های بزرگ در حال بررسی نامه چهار صفحه‌ای منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران و مشورت درباره آن هستند.

گوردون جاندروئه، معاون مطبوعاتی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: قصد داریم پاسخ ایران را بررسی کنیم.

وی گفت که امریکا با 5 دولت دیگر متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پیش از ارائه پاسخ رسمی‌شان مذاکره خواهد کرد.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه‌ انگلیس، گفت: ما پاسخ ایران را دریافت کرده‌ایم و پیش از پاسخگویی (با دیگر دولت‌ها)‌ مشاوره می‌کنیم.

مقامات در دفتر سولانا نیز گفتند که درخصوص ماهیت نامه ایران بسرعت اظهارنظر نخواهند کرد.

روسیه و چین تاکنون به پیگیری مذاکرات با ایران حتی در صورتی که غنی‌سازی را متوقف نکند، تمایل نشان داده‌اند. آمریکا، فرانسه و انگلیس برعکس، تمایل دارند به اعمال فشار علیه ایران از طریق تحریم‌های بیشتر در صورت عدم پایبندی ایران ادامه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها