توصیه‌هایی به زنان باردار

کودکانی آرام و سالم داشته باشید

کد خبر: ۱۶۸۷۶۷

 اما گاهی مادران با نوزادی روبه‌رو می‌شوند که گریه‌های طولانی و با صدای بلند دارند و ناآرامند. ابتدا باید بدانید که هر نوزاد گریه‌ای مخصوص به خود دارد. مثل صدای ما و اثر انگشتانمان که مخصوص ماست نوزادان هم هر کدام تن و فرکانس خاصی برای گریه دارند. پس بلندی صدای گریه نوزاد شما نشان ناهنجاری نیست.

بعضی نوزادان تا 5 تا 6 ماهگی گریه‌های طولانی می‌کنند و بد خوابند، اما بعد از آن آرام و متعادل می‌شوند. این دوره می‌تواند بر اثر وضعیت مادر و جنین در دوران حاملگی باشد، مثلا استرس و اضطراب در دوران حاملگی، آلودگی‌های محیطی مثل سیگار و آلودگی هوا و نوع تغذیه و چگونگی زایمان که می‌تواند نوزاد شما را ناآرام کند. این عوامل می‌تواند باعث زایمان زود هنگام، بیش فعالی کودک، نارس بودن نوزاد و غیره شود. خانم‌های باردار می‌توانند با به کار بردن راهکارهایی از بروز این ناهنجاری‌ها جلوگیری کنند. بعضی از این راهکار‌ها عبارتند از:

یادگیری روش‌های ریلکسیشن برای دوری از استرس و اضطراب. در دوران حاملگی که شما حساس‌تر و زود رنج‌تر می‌شوید باید تنها به سلامت خود و جنین بیندیشید و در لحظه‌هایی که عصبانی و مضطرب هستید سریعا خود را آرام کنید یکی از روش‌های ریلکسیشن این است که در جایی و در حالتی که احساس راحتی می‌کنید بنشینید یا دراز بکشید، چشمان خود را ببندید و یکباره تمام عضلات خود را رها کنید به طوری که هیچ جای بدن شما منقبض نباشد حتی دندان‌های خود را به هم نفشارید، چند نفس عمیق بکشید و ذهن خود را رها کنید به خود و جنین درونتان فکر کنید و تمام مسائلی که شما را ناراحت می‌کنند برای چند لحظه فراموش کنید. اگر در معرض آلودگی‌های محیطی مثل محله‌های شلوغ و بد آب و هوا و سیگار هستید می‌توانید از کپسول‌های اکسیژن یا اسپری‌های اکسیژن در خانه استفاده کنید تا بتوانید از اکسیژن خالص برای نشاط و آرامش خود بهره ببرید.

درباره تغزیه در دوران بارداری زیاد صحبت شده است، مسلما غذاهای تازه مثل میوه‌ها و سبزیجات
بهترین منبع تغذیه در دوران بارداری و لبنیات و منابع پروتئینی برای رشد جنین لازم‌اند. توجه کنید که زیاده‌روی در مصرف نوع خاصی از ویتامین‌ها می‌تواند مضر باشد. پس حتما از یک رژیم غذایی متنوع و سالم بهره ببرید. نرمش‌های سبک و پیاده روی هم در دوران بارداری می‌تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید اضافه وزنتان بیشتر از حد طبیعی 10 تا 12 کیلو در دوران بارداری نشود چرا که این اضافه وزن باعث بروز خستگی و سنگینی در شما می‌شود و زایمان‌تان را نیز سخت می‌کند.

خوب است بدانید تمام حالات روحی شما در وضعیت جنین تاثیرگذار است پس سعی کنید احساسات
خوب را در خود تقویت و احساسات بد را از خود دور کنید. احساسات خوب و بد را هر کس می‌تواند برای خود تعریف کند. برای این که اطلاعات خود را از دوران حاملگی و وضعیت جنین بیشتر کنید حتما به مطالعه کتاب‌های موجود در این زمینه بپردازید و از اطلاعات مهمی که در آنها به صورت کاربردی تعبیه شده است بهره ببرید.

اگر با مشکلی روبه‌رو هستید که قادر به حل آن نیستید حتما با دکتر خود مشورت کنید و حتی می‌توانید
با روانشناسان برای پیدا کردن آمادگی روحی و یادگیری رفتار‌های مناسب با جنین، نوزاد و کودک مشورت کنید. اگر به مسائلی که گفته شد توجه کافی نشان دهید می‌توانید نوزادی سالم به دنیا بیاورید و با اطلاعات کافی که در اختیار دارید می‌دانید در هر موقعیت چگونه با فرزند خود برخورد کنید.

کودکان بیش‌فعال‌

بعضی از کودکان از یک، 2 سالگی که راه می‌افتند به نظر کودکانی غیرقابل کنترل می‌آیند و هر چه بزرگتر می‌شوند سخت‌تر می‌توان جلوی کارهای نامتعارف آنها را گرفت و در این شرایط اطرافیان شروع می‌کنند به تشخیص‌های نادرست اعم از بیش‌فعالی و ناهنجاری‌های دیگر. در ابتدا باید بدانید که همه رفتارهای کودکان نشات گرفته از رفتار اطرافیان است اگر شما ندانید که وقتی کودک شما به راه می‌افتد باید چه رفتاری داشته باشد همین می‌تواند باعث شود که شما در آینده با کودکی مواجه شوید که نمی‌توانید آن را کنترل کنید. وقتی کودکان تازه یاد می‌گیرند که راه بروند و هر چه سر راه خود  می‌بینند کند و کاو کنند و به جستجو بپردازند والدین آنها نباید عرصه را بر آنها تنگ کنند بلکه باید شرایطی را فراهم کنند که کودکان بتوانند در محیط خانه آزاد باشند.

شما می‌توانید چیدمان خانه  خود را تغییر دهید و حداقل قسمتی از فضای خانه را امن سازید. مثلا اگر
کودک شما روی دیوار‌ها نقاشی می‌کند به جای تنبیه و گرفتن مداد از دست او بخشی از دیوار را کاغذ بچسبانید و او را عادت دهید که فقط روی آن کاغذ‌ها نقاشی کند. اگر او به پاره کردن دفتر و کتاب‌ها علاقه‌مند است کاغذها و دفترهای بدون استفاده و باطله را در اختیارش قرار دهید.

 با کودکتان همراه شوید و او را در هیچ تجربه‌ای تنها نگذارید. امروزه اکثر ما در آپارتمان‌هایی زندگی
می‌کنیم که فضایی برای دویدن و بازی بچه‌ها ندارند و معمولا کودکان را با بازی‌های بدون تحرک سرگرم می‌کنیم. حتی در آپارتمان هم  زمان‌هایی هست که خانه متعلق به شماست معمولا از ساعت ده تا 13 و 16  تا 20 که همسایه‌های شما در حال استراحت نیستند می‌توانید بگذارید کودکانتان در خانه بدوند و بازی کنند. حتی اگر در خانه این امکان نیست کودک خود را حداقل هفته‌ای یکی دو بار به محیط‌های باز ببرید و بگذارید او از تحرک و آزادی کامل برخوردار باشد چرا که کودکان دارای انرژی بالایی هستند و این انرژی اگر آزاد نشود شما را دچار مشکل می‌سازد. امروزه با امکاناتی که خانواده‌ها دارند معمولا بیشتر از یک یا دو فرزند ندارند شما می‌توانید با فرزندتان بازی کنید و حتی با او بدوید چرا که همین همراهی شما را به کودکتان نزدیک می‌کند و تنهایی او را از بین می‌برد. از کودکتان توقع نداشته باشید که مثل بزرگترهایش رفتار کند اگر او را به پارک می‌برید دائما به او هشدار ندهید که مثلا مواظب باش نیافتی، لباست را کثیف نکنی، به زمین دست نزن و... او را کاملا آزاد بگذارید تا هر چه می‌خواهد تجربه کند به غیر از مسائلی که باعث به خطر افتادن سلامتی‌اش می‌شود.

گاهی شما با رفتارتان باعث می‌شوید کودکتان نسبت به رفتاری شرطی شود مثلا یاد می‌گیرد اگر برای
هر درخواستش جیغ بکشد یا وسائل را پرتاب کند به درخواستش پاسخ مثبت می‌دهند. بهترین حالت وقتی که کودکتان کاری می‌کند و یا حرفی می‌زند که شما دوست ندارید این است که در برابر او هیچ عکس العملی نشان ندهید اگر حتی برای یک بار کودکتان بتواند از این کارش نتیجه بگیرد مطمئن باشید برای بار دوم هم اتفاق می‌افتد اما اگر با بی‌توجهی شما در برابر آن عمل روبه‌رو شود آن را فراموش کرده و دنبال راهکاری دیگر می‌گردد. شما می‌توانید گاهی با حرف زدن این راهکارهای مثبت را به او بیاموزید مثلا به او بگویید به جای جیغ زدن اسباب‌بازی‌هایت را جمع کن تا به درخواستت گوش دهیم.

اگر دیدید از پس کودکتان بر نمی‌آیید و از هر راهی وارد می‌شوید به نتیجه نمی‌رسید حتما باید با یک روانشناس مشورت کنید. اگر قرار به تشخیص باشد بدون این‌که به کودک خود برچسب بیش فعالی و یا هر چیز دیگر بزنید از یک روانشناس که اطلاعات تخصصی در این زمینه دارد کمک بخواهید تا او تشخیص دهد کودک شما بیش فعال است  یا تنها رفتار شما باعث بروز مشکل شده است  یا حتی گاهی ممکن است تیزهوشی کودکتان باعث شود که شما با او مشکل پیدا کنید.

حدیث میرزایی‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها