امروز روشن می‌شود حق با کیست

"دایره زنگی" یا "پابرهنه در بهشت"

تنبیه فیلمی، عملکرد انتقادآمیز رسانه ملی در نوروز، رمزگشایی "مرد هزار چهره"، سر بریدن یک مجموعه، اصرار به خرید ماهواره و... مهمترین ترش و شیرین فرهنگ و هنر در هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.
کد خبر: ۱۶۷۹۱۵

تخلف سینما عصر جدید در نمایش فیلم "دایره زنگی" که هفته گذشته در شورای صنفی نمایش بررسی شد و به معرفی فیلم پنجم اکران نوروز 87 انجامید، وارد دوری جدید شد. در حالی که مقرر شده بود "پابرهنه در بهشت" بهرام توکلی از چهارشنبه پیش در سالن اصلی عصر جدید و "به همین سادگی"‌ در سالن شماره دو این سینما به نمایش درآید، مدیر این سینما از نمایش فیلم ممانعت کرده است.

اواخر سال گذشته هم با اضافه شدن گروه سینمایی آزادی و به دلیل محدود بودن گروه عصر جدید، هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر نشد فیلمش را برای اکران نوروزی به این سینما بدهد. همین نکته باعث شد این سینما به صورت غیرقانونی اقدام به نمایش "دایره زنگی" کند. قرار است امروز در جلسه اضطراری شورای صنفی نمایش، تکلیف تخلفات این سینما مشخص شود.

نکته جالب دیگر در این ماجرا بی‌خبری کارگردان "پابرهنه در بهشت" از اکران فیلمش به عنوان عامل تنبیهی سینما عصر جدید است که به نوعی او را در مقابل عمل انجام شده قرار داده است. کمترین اثر این شیوه اکران بر فیلم می‌تواند این باشد که فیلم بدون تبلیغات و اطلاع‌رسانی به نمایش درآید که پیشاپیش نسخه فیلم را درهم می‌پیچد. اما جالبتر از آن سرپیچی صاحب سینما از تنبیه تعیین شده است که متأسفانه وجهه فیلم بهرام کاظمی را به عنوان عامل تنبیه، به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

رویکرد مثبت به فیلمها

در طول ایام نوروز پخش فیلم‌های متعدد خارجی و ایرانی جدید از شبکه‌های سیما با رویکرد مثبت مخاطبان مواجه شد. اما به نظر می‌آید آن طرف ماجرا رضایتمندی به این شدت نباشد. در مرحله اول بسیاری از سینماگران ایرانی از نحوه پخش آثارشان در رسانه ملی راضی نبودند و بخصوص به ممیزی فیلم‌هایی که از وزارت ارشاد پروانه نمایش داشتند، اعتراض کردند.

مسعود ده‌نمکی کارگردان و تهیه‌کننده "اخراجی‌ها"، حمید آخوندی تهیه‌کننده "روز سوم"، محمدعلی سجادی کارگردان و تهیه‌کننده "اثیری"، مسعود نوابی تهیه‌کننده "قلقلک" و علیرضا داودنژاد کارگردان و تهیه‌کننده "هوو" از جمع معترضانی هستند که آثارشان در پخش نوروزی از تلویزیون سانسور شده است.

اما در مورد فیلم‌های خارجی جدید پخش شده از تلویزیون روند اعتراض‌ها به گونه دیگر بود. امیرحسین علم‌الهدی مدیر تأمین و توزیع فیلم خارجی فارابی درباره پخش فیلم "1408" از تلویزیون همزمان با اکران آن در سینماها گفت:‌ "رایت این فیلم همراه با آثاری چون "در دره الاه"، "جنگ اژدها"، "آزادی خوب است" و ... در اختیار فارابی است، ولی تلویزیون بدون اجازه اقدام به پخش آنها کرده است. در حالی که قرار بود ابتدا در سینما آن را اکران کنیم و بعد تلویزیون و شبکه ویدئویی."

یکی دیگر از کارهای جالب تلویزیون در ایام نوروز پخش فیلم خارجی "فرزندان افتخار" با دوبله ناقص به دلیل ترجمه نشدن گفتار فیلم بود. حمید منوچهری مدیر دوبلاژ این فیلم گفته: ‌"یک بخش از فیلم به زبان روسی بود و مترجم آن را دوبله نکرده بود. این موضوع را با مدیر دوبلاژ مطرح کردم ولی به دلیل کمبود وقت، گویا مدیران دوبله این بخش را مسئله مهمی تشخیص ندادند و در جدول پخش نوروزی قرار گرفت!"

رمزگشایی از مرد هزار چهره

ناگفته‌های مجموعه "مرد هزار چهره" در گفتگوی یکی از نویسندگانش رمزگشایی شد. رمزگشایی درباره آنچه قرار بود بشود و آنچه می‌بایست می‌شد و نهایتاً آنچه شده و نشده، از نکاتی جالب است که معمولاً هم در گفته‌های نویسندگان بیشتر از بقیه جذابیت پیدا می‌کند.

امیرمهدی ژوله نویسنده دو قسمت مربوط به حضور شصتچی در نقش شاعری به نام توفان گفت:‌ "قرار بود موقعیت شاعران بر اساس داستان "موخوره" عزیز نسین باشد که یک شاگرد نانوا در یک کافی شاپ در جمع شعرا قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود شعری از خود بخواند و چون شعر ندارد، لیست خرید نانوایی را می‌خواند و مورد تعریف و تمجید شاعران قرار می‌گیرد."

وی درباره پایان اصلی مجموعه گفت:‌ "قرار بود زمانی که شصتچی از زندان آزاد می‌شود، علی پروین به استقبال او بیاید که به دلیل مسافرت او از رشیدپور استفاده کردیم. این تغییر باعث شد شوخی مربوط به رشیدپور و حسینیان که دو مجری رقیب هستند حذف شود. در آن بخش رشیدپور به عنوان یک مجری نزد پدرخوانده می‌رفت و از حسینیان که رقیب او بود گله می‌کرد. عوامل پدرخوانده هم برای تهدید حسینیان یک کله مرغ را در رختخواب او می‌اندازند."

کارگردان مجموعه نوروزی "قرارگاه مسکونی" مدعی است مجموعه او را سر بریده‌اند. جواد رضویان گفته :‌"زمان پخش نامناسب به مجموعه لطمه زد. اینقدر این کار بی‌سر و صدا روی آنتن رفت که خیلی‌ها قسمت اول را در تکرار دیدند. نمی‌گویم کار من خیلی قوی بوده ولی مسائلی دست به دست هم داد تا این کار به چشم نیاید! اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانست آمار خوبی در میان مخاطبان به دست آورد. نمی‌دانم چرا این قدر بی‌سر و صدا سر این کار بریده شد؟"

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هفته گذشته بر مصوبه طرح خرید ماهواره برای سازمان صدا و سیما اصرار کرد. هادی حق‌شناس نماینده بندرانزلی در خانه ملت گفت: "شورای نگهبان مصوبه مجلس درباره خرید ماهواره را مغایر با اصل 75 قانون اساسی دانست، اما کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر نظر خود برای تخصیص 250 میلیون دلار برای خرید ماهواره سازمان صدا و سیما تأکید کرد."

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها