مشاهدات تازه اخترشناسان نشان می دهد که در قلب کهکشان راه شیری یک سیاهچال عظیم کیهانی در کمین اجرام آسمانی نشسته است.
کد خبر: ۱۶۱۴۴

محققان توانستند با توجه به ستاره ای که با سرعت بسیار زیاد در حال گردش است ، به وجود یک سیاهچال عظیم کیهانی پی ببرند. ستاره شناسان از مدتها قبل این احتمال را می دادند که در مرکز کهکشان راه شیری یک سیاهچال عظیم پنهان شده است.

اکنون گروهی تحقیقاتی متشکل از اخترشناسان تحت سرپرستی محققان آلمانی دلایل قانع کننده ای درباره وجود یک سیاهچال عظیم کیهانی در قلب کهکشان راه شیری به دست آوردند که نیروی جاذبه قوی اش حتی اجازه عبور نور از میان این منطقه نمی دهد.

طبق گزارش دانشمندان در مجله تخصصی "Nature" ستاره ای که در فاصله کمی از یک جرم ناشناخته و اسرارآمیز در حال گردش است ، دلیل و توجیه ای برای وجود یک سیاهچال کیهانی به شمار می آید. مرکز کهکشان راه شیری حدود 2600سال نوری فاصله دارد و از زمین در صور فلکی جوزا دیده می شود.

عکسهای گرفته شده توسط تلسکوپ های رادیویی نشان می دهد که درست در کانون و مرکز چرخش کهکشان راه شیری یک منبع قوی و فشرده از امواج رادیویی به نام * A در حال پرتوافشانی است . طبق نظر اکثر اخترشناسان در این منطقه یک سیاهچال عظیم کیهانی پنهان شده است .

محققان با در نظر گرفتن حرکات ستاره ها در محیطهای نزدیک و اطراف اجرام ناشناخته احتمال می دهند که یک سیاهچال کیهانی در این منطقه مخفی شده است . دانشمندان با تجزیه و تحلیل عکسهای ارسالی ثابت کردند که جرم ناشناخته و اسرارآمیزی که ستاره "S2" در اطراف آن در حال گردش است ، یک سیاهچال عظیم کیهانی است .

گروهی متشکل از راینر شودل وراینهالر گنزل از انستیتو ماکس پلانک به همراه متخصصان رصدخانه جنوبه سازمان فضایی اروپا در شیلی توجه خود را معطوف به منطقه متراکم و فشرده واقع در قلب کهکشان راه شیری کردند. یکی از چهار تلسکوپ 8متری در کروپا رانانل شیلی نزدیک یک سال است که چشم انداز شگفت آور و خارق العاده ای از قلب کهکشان راه شیری در اختیار دانشمندان گذاشته که این دید وسیع و چشم انداز شگفت انگیز از فضا به واسطه وجود دوربین مادون قرمز کونیکا و فناوری اپتیکی "Naomi" که در حین عکسبرداری به طور اتوماتیک ناآرامی ها و تلاطمات جوی را تعدیل می کند، سیر شده است .

دانشمندان به کمک عکسهای مادون قرمز گرفته شده از این منطقه به وجود یک سیاهچال عظیم کیهانی پی بردند. همچنین دانشمندان می توانند از طریق عکسهای گرفته شده مسیر و مدار ستاره هایی که در اطراف منابع امواج رادیویی در حال گردش و نوسان هستند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

طبق گفته توماس اوت از انستیتو ماکس پلانک ، وقتی دانشمندان در ماه مه گذشته عکسها را بررسی کردند، بسختی توانستند آنچه را که می بینند باور کنند. در حال حاضر ستاره "S2" که در کنار منبع امواج رادیویی * A قرار دارد با سرعت فوق العاده ای در حال گردش و نوسان است .

طبق گفته توماس اوت ، ستاره شناسان این ستاره را که در طول 10سال گذشته تقریبا یک بار به دور سیاهچال کیهانی گردش کرده است را کشف کردند. ارزیابی ها نشان داد که "S2" در یک مدار بیضوی شکل با سرعت سرسام آوری در حال گردش است . ستاره "S2" در 2/15سال این مسیر را طی می کند؛ در حالی که خورشید ما مرکز کهکشان راه شیری را در 230میلیون سال طی می کند.

ستاره "S2" با جرمی معادل 15بار خورشید در بهار امسال به کمترین فاصله ممکن از * A رسید. در حال حاضر، این ستاره از کانون امواج رادیویی دور شده که این فاصله 3برابر فاصله متوسط بین خورشید و پلوتو است .

طبق گفته شودل ، اندازه گیری ها ثابت می کند که یک جرم و توده مرکزی در * A پنهان شده و مدلهای شبیه سازی شده نشان می دهد که این جرم مرکزی حدود 6/2 میلیون جرم خورشید وزن دارد. او می افزاید این توده عظیم به هم فشرده شده و دلایل نشانگر این است که یک سیاهچال عظیم کیهانی در این منطقه پنهان شده است .

قبلا اخترشناسان در این باره دلایل و فرضیات دیگری را ارائه کرده بودند: آنها این توده را مجتمع متراکم و به هم فشرده ستاره های نوترونی و یا لاشه متراکم و فشرده ستارگان می دانستند. اکنون محققان انستیتو ماکس پلانک در کنار وجود یک سیاهچال کیهانی توجیه دیگری ارائه کردند. در پشت * Aیک ستاره بسیار فشرده و متراکم از ذرات بنیادی (الکترون ، پروتون و نوترون ) موسوم به Basonen قرار دارد.

کارل گبهارت از دانشگاه تگزاس در گفتگو با مجله تخصصی « nature اعلام کرد که مشاهده دقیق و واضح مرکز کهکشان راه شیری باعث شد اولین دلایل صریح و روشن مبنی بر وجود یک سیاهچال کیهانی در قلب کهکشان راه شیری ارائه شود.

دانشمندان موسسه ماکسل پلانک امید دارند که در پژوهش های آینده راز سیاهچال های کیهانی که در گوشه و کنار کیهان پنهان شده اند، گشوده شود. عکسهای جالب و شگفت انگیز از قلب کهکشان راه شیری نشان داد که سیاهچال پنهان شده در این منطقه اجازه عبور نور را نمی دهد و تشعشعات نوری قادر نیستند از این منطقه عبور کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها