به گزارش جامجمآنلاین از ایسنا، سردار مجید تصریح کرد، در حوزه امنیت سایبری، دو مقوله مهم وجود دارد؛ یکی BCP که به استمرار خدمترسانی مربوط میشود و دیگری DRP که شامل بازیابی سیستم و بازگشت به حالت پایدار است.
رئیس پلیس فتای فراجا درباره اقدامات این پلیس در زمینه امنیت کسبوکارهای دیجیتال توضیح داد: کسبوکارهای دیجیتال خدمات خود را به کاربران ارائه میکنند و طبیعتاً کلان دادههای کاربران در اختیار آنها قرار میگیرد. حفظ حریم خصوصی کاربران و محافظت از اطلاعات آنان از مهمترین مسئولیتهای این کسبوکارهاست و پلیس فتا در این مسیر با ارائه راهنماییها و نظارتهای مستمر، همراهی لازم را انجام میدهد.
وی افزود: اجرای درست این وظایف، یک پروسه طولانیمدت است. بخشی از این وظایف پیشینی است؛ یعنی کسبوکارها باید پیش از ارائه خدمات، زیرساختهای خود را مطابق با استانداردهای جهانی و شاخصهای امنیت سایبری طراحی کنند.
ما این استانداردها و شاخصها را به کسبوکارها ابلاغ کرده و نظارت میکنیم که در حوزه پایگاههای داده، امنیت شبکه و آموزش مستمر کارکنان رعایت شود.
آموزش کارکنان بخش فنی، برنامهنویسان و تیمهای توسعه و عملیات باید به صورت مستمر و هدفمند انجام شود تا سطح امنیت سایبری ارتقاء پیدا کند. برای نمونه، ممکن است در یک کسبوکار بیش از ۵۰ استاندارد امنیتی لازم باشد که نه تنها به شکل تئوریک بلکه بهصورت عملی و تکنیکال بررسی و رعایت شوند.
همکاری پلیس فتا و کنترلهای مستمر بر کسبوکارها دیجیتال
کسبوکارهای دیجیتال باید آمادگی کامل در برابر تهدیدات احتمالی سایبری داشته باشند
سردار مجید گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، کسبوکارها باید آمادگی داشته باشند که در صورت وقوع حمله سایبری، اقدامات فوری برای کنترل خسارت، اطلاعرسانی به مراجع ذیربط و ادامه ارائه خدمات به کاربران انجام شود. در این مسیر، پلیس فتا با جلسات، نشستهای حضوری و کنترلهای مستمر، همکاری نزدیک و دوطرفهای با کسبوکارها برقرار کرده است.
رئیس پلیس فتای فراجا تأکید کرد که کاربران باید در انتخاب کسبوکارهای دیجیتال دقت کنند و اطلاعات شخصی خود را تنها در اختیار پلتفرمهای دارای مجوز و نماد اعتماد قرار دهند. رعایت این نکته، شاخص مهمی برای اعتماد به کسبوکارها محسوب میشود.
وی عنوان کرد: خوشبختانه طی سالهای اخیر، بیش از ۷۰ درصد نیازهای مردم از طریق کسبوکارهای داخلی و پلتفرمهای معتبر پاسخ داده میشود. گرایش مردم به استفاده از پلتفرمهای خارجی ناشناس که گزارشهای زیادی از کلاهبرداری آنها به دست ما میرسید، کاهش یافته و استفاده از اپلیکیشنها و سایتهای داخلی روزبهروز در حال افزایش است. این روند، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دارد و نشاندهنده اعتماد روزافزون مردم به کسبوکارهای داخلی است.
رئیس پلیس فتای فراجا از جمله اقدامات پلیس در خصوص در زمینه امنیت کسبوکارهای دیجیتال به حمله سایبری در جنگ ۱۲ روزه به صرافی نوبیتکس و اقدامات پلیس برای حفاظت از داراییهای مردم اشاره کرد و توضیح داد: به مجرد اطلاع از وقوع این حادثه، تأمین امنیت دادههای کاربران در دستور کار قرار گرفت. همواره به صاحبان کسبوکارهای فعال در حوزه فضای سایبر توصیه کردهایم که مسائل امنیتی را جدی گرفته و در صورت بروز مشکل، برنامه مشخصی برای مقابله داشته باشند.
در مورد نوبیتکس، بلافاصله پس از وقوع حمله، تیمهای ما وارد عمل شدند و با این صرافی هماهنگی کامل صورت گرفت. حجم قابل توجهی از وجوه کاربران توسط هکرها به سرقت رفته بود که خوشبختانه به سرعت بلوکه شد و غیرقابل استفاده شد.
سردار مجید گفت: اولین اقدام مشترک، محدود کردن سطح حمله و شناسایی عامل آن بود. از جمله اقدامات کلیدی، رصد آیپی مهاجم و تضمین ادامه خدمترسانی به کاربران بود. پلیس فتا با ارائه کمکهای فنی به نوبیتکس، شرایط بازگرداندن تعادل به سیستم را فراهم کرد و کاربران توانستند به داراییهای خود دسترسی پیدا کنند و مشخص شد که داراییهای آنها در امان است.
وی تأکید کرد: این اتفاق نشاندهنده اهمیت پیشبینی و آمادهسازی کسبوکارها برای بحرانهای سایبری است. خوشبختانه با هماهنگی شبانهروزی تیمهای فنی پلیس فتا و نوبیتکس، خدمات در کوتاهترین زمان ممکن به حالت عادی بازگشت و دغدغه خاطر کاربران نیز برطرف شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
«جامجم» در گفتوگوی تفصیلی با مدیرکل سرمایهگذاری، زیرساختها و مناطق نمونه گردشگری بررسی کرد
گفتوگوی جامجم با سامیار عبدلی شناگر طلایی ایران در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی