تلاطم در بازار نفت طلا و ارز

تحولات اقتصاد جهانی در روزهای اخیر روند شتاب آلودی به خود گرفته است ؛ به طوری که افزایش قیمت کالاهای حساس و تعیین کننده پایه بازارها نظیر طلا، نفت و ارزهای معتبر به مرزهای بی سابقه ای رسیده است.
کد خبر: ۱۵۰۵۸۰

به گزارش خبرنگار ما، بهای تمامی کالاهای حساس که پایه قیمت سایر بازارهای کالا و خدمات جهانی را تشکیل می دهند، دیروز به طرز بی سابقه ای افزایش یافت و این افزایش در برخی موارد بازار تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد.
بر این اساس ، قیمت نفت از مرز 93 دلار عبور کرد، بهای هر اونس طلا به مرز 800 دلار رسید و بهای دلار در مقایسه با سایر ارزهای رقیب نظیر یورو بیشتر افت کرد. نگاهی به تحولات قیمتی این 3 کالای حساس نشان داد که اولا رشد قیمت این کالاها در ارتباط با یکدیگر بوده است ، مثلا کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها باعث افزایش تقاضا برای تبدیل ذخایر دلاری کشورها به طلا و در نتیجه رشد قیمت طلا شده است و دوم این که تحولات غیراقتصادی جهان بویژه تحولات سیاسی و تنش زایی امریکا علیه ایران ، فضای اقتصاد جهانی را نسبت به سیاست های اقتصادی امریکا بی اعتماد کرده که در نتیجه باعث رشد قیمتها شده است.

طلا و بازار تهران

شاید بیشترین و بااهمیت ترین رشد قیمتی که ایرانیان دیروز آثار آن را متاثر از بازار جهانی مشاهده کردند، قیمت طلا باشد. قیمت هر اونس طلا، دیروز با یک رکوردشکنی آشکار از مرز 793 دلار گذشت و با قیمت قطعی 793.55 دلار در ساعات پایانی معاملات شب گذشته بورس نیویورک به مرز 800 دلار رسید.
این قیمت طلا از سال 1980 میلادی تاکنون سابقه نداشته است. در همین حال ، قیمت هر اونس پلاتین نیز به 1467 دلار رسید و آسوشیتدپرس پیش بینی کرد، ظرف امروز یا فردا این قیمت ، رکورد 1500 دلار را خواهد شکست. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد قیمت طلا تداوم خواهد یافت ؛ چراکه مجموع معادلات جهانی به سوی تولید ناامنی هایی پیش می رود که نگهداری ارزهایی که تا پیش از این معتبر شناخته می شدند را زیر سوال برده است.
نمونه قطعی و بارز این مساله امریکاست که هم در سطح دنیا و بتازگی در ارتباط با ایران تنش زایی می کند و هم روش افراطی تر شده دولتمردان این کشور در سالهای اخیر، اعتبار اقتصادی و به تبع آن اعتبار پول این کشور را کاهش داده است. به زعم کارشناسان اقتصادی ، مجموع این تحولات باعث افزایش روند تبدیل ذخایر ارزی سرمایه گذاران یا کشورها به طلا خواهد شد.
در نتیجه توازن میان عرضه و تقاضای طلا تحت تاثیر رشد تقاضا بیشتر برهم خواهد خورد. هنوز شهریور 86 شروع نشده بود که قیمت هر اونس طلا که معادل 31.1 گرم است کمتر از 640 دلار بود و اکنون تنها 3ماه بعد به مرز 800دلار رسیده است.
قیمت طلا از سال 1980 یعنی 27 سال پیش که زمان اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق بود، رشد چندانی نداشته است ؛ اما اکنون یک بحران سازی دیگر در خاورمیانه این بار از سوی امریکا می رود که تحولات قابل توجهی را در اقتصاد جهانی به وجود آورد؛ تحولاتی که چندان به سود اقتصاد امریکا نخواهد بود.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد بسیاری کشورها در پی این تلاطم ، در حال تبدیل ذخایردلاری خود به طلا هستند؛ به طوری که در 3 ماهه اول امسال خرید و فروش طلا در بازار دبی نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد افزایش یافته است. همچنین واحد مرکزی خبر گزارش داد که حجم واردات انواع طلا به دبی در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی به بیش از 174 تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش نشان می دهد.
با وجود این ، رشد قیمت اونس طلا بسرعت تاثیر خود را در بازار طلا و سکه تهران بر جای گذاشت ، به طوری که قیمت هر مثقال طلای 17 عیار به 78 هزار و 400 تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار (بدون اجرت ساخت) به بالای 18 هزار تومان یعنی 18 هزار و 70 تومان رسید.
قیمت سکه ها نیز افزایش یافت و قیمت سکه بهار آزادی (تمام) با 5 هزار تومان افزایش به 195 هزار تومان رسید. سکه تمام بهار طرح جدید نیز به 187 هزار تومان ، نیم سکه به 94 هزار تومان و ربع سکه به 47 هزار تومان افزایش قیمت یافت.

نفت

همپای رشد قیمت طلا، قیمت طلای سیاه نیز افزایش یافت و از مرز 93 دلار برای هر بشکه گذشت. خبرگزاری ها گزارش دادند که قیمت نفت امریکا با 1.28 را دلار افزایش به 93.14 دلار رسید. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز از رکوردشکنی قیمت نفت شاخص خود در رقم 84.80 دلار و نزدیک شدن به مرز 85 دلار خبر داد.
در ریشه یابی علت این رشد قیمت ، باز هم پای مسائل سیاسی و نقش امریکا در تنش زایی به میان می آید که کانون تولید نفت جهان خاورمیانه را متشنج کرده است: البته بازار نفت از کمبود ظرفیت تولید و پالایش و کمبود سرمایه گذاری نیز رنج می برد و تنش اخیر ترکیه و عراق بر سر تروریست های پ.ک.ک نیز در دامن زدن به این مسائل بی تاثیر نیست. اما به نظر می رسد تاثیر هیچ یک از این مسائل به اندازه اثرات تنش زایی امریکا در جهان و خاورمیانه نیست.
در یکی از آخرین تحولات نیز بهای دلار امریکا نسبت به اصلی ترین ارز رقیب خود یورو باز هم کاهش یافت. فاصله قیمت دلار امریکا با یورو تنها دیروز در بازار تهران 4تومان دیگر بیشتر شد و متوسط جهانی آن نیز 0.8 درصد کاهش را نشان می دهد.
برخی کارشناسان اقتصادی با توجه به اوضاع ناپایدار تحولات سیاسی در خاورمیانه و کاهش رشد اقتصادی امریکا، رکوردزنی ها و روزهای پرماجرا و رکودتری را برای برادرهای 3 قلوی اقتصاد جهانی پیش بینی می کنند: آیا نفت ، طلا و ارزها باز هم رکورد می زنند؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها