براساس تصمیم جدید این تهیهکننده مستقل وغیرمتعارف، صنعت سینمای روسیه درسالهای پیش رودرکنار تولید محصولاتی بومی، با همکاران اروپایی خودهمکاری بیشتر و نزدیکتری خواهد داشت ودراین رابطه یکسری محصولات مشترک سینمایی تهیه و تولید خواهد شد.بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و خصوصیسازی فعالیتهای اقتصادی در این کشور پهناور، صنعت سینمای روسیه تلاش کردباکمک تهیهکنندگان مختلف،راههای تازهای برای ادامه حیات وفعالیت پیداکند.شرکتهای کوچک ومتوسط فیلمسازی که در دوران جدید از راه رسیدند، بار تولید فیلمهایی را به عهده گرفتند که تا قبل از آن توسط منابع دولتی و رسمی ساخته میشد.
علیه هالیوود، به نفع اروپا
واسیلیف برای فعالتر بودن در زمینه کارهایی که قصد انجام آنها را دارد، دو دفتر ویژه در دوبلین و مولداوی دایر کرده و تولیدات جدید خود را از طریق این دو دفتر انجام خواهد داد. به گفته او: «عمیقا معتقدم وباوردارم که دراروپای شرقی مااستعدادها و امکانات وسیعی داریم که در کنار خود داستانهای بسیار خوب و جذابی دارند. بسیاری از این داستانها تاکنون گفته نشده و وظیفه ماست که راهی برای تعریف جذاب آنها فراهم کنیم. استعدادهای اروپای شرقی میتوانند تاثیر زیادی بر بازار بینالمللی فیلم و سینما داشته باشند. شرکت فیلمسازی من تلاش دارد پلی ارتباطی بین شرق و غرب اروپا بزند. ما دارای تاریخ و فرهنگی غنی هستیم که زمینه را برای همکاریهای مشترک فراهم میکند. در عین حال، همه ما یک رقیب یا دشمن داریم که همانا تولیدات پرسروصدای هالیوودی هستند که میخواهند با خفه کردن صدا و فعالیتهای ما، کل بازار سینمایی را در اختیار خود بگیرند.»
فعالیتهای غیرمتعارف مستقل
شرکت لیزی ساندی برای فعالیتهای انیمیشنی خود از آلن کین دعوت به همکاری کرده که ایرلندی تبار است و بیش از دو دهه سابقه کار در زمینه تولیدات انیمیشن دارد و از مخالفان کمپانی والت دیزنی و محصولات کارتونی آن بهحساب میآید. این تهیهکننده قول داده در آیندهای نزدیک انیمیشنهای جذابی ارائه کند که توانایی مقابله و رقابت با انیمیشنهای بلاک باستری والت دیزنی را داشته باشد. در همین حال کیریل سوکولف، فیلمساز سرشناس و تحسینشده روسی از جمله هنرمندانی است که فیلم تازهاش «تنها در اقیانوس» را در شرکت فیلمسازی واسیلیف کارگردانی میکند. او که اخیرا از کار فیلمبرداری درام اجتماعی تازهاش «آنها تو را خواهند کشت» فارغ شده، برای اثر جدیدش به سراغ یک واقعه تاریخی واقعی میرود. داستان تنها در اقیانوس درامی شرححال گونه درباره اسلاوا کوریلف، هنرمند ورزشکاری است که سال ۱۹۷۴ و در دوران اختناق حکومت شوروی جرات به خرج داده و با پریدن از یک قایق تفریحی به آبهای اقیانوس، خود را با زحمت زیاد به فیلیپین رساند و تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. این اقدام آن زمان سروصدای زیادی بهراه انداخت و سیستم تبلیغاتی و پروپاگاندایی حکومت شوروی را به چالش کشید.
داستانهای زنمحور
ناتالیا اواروا هم به عنوان اولین اثر سینمایی خود درمقام کارگردان،درام پرتنش زن محور «مالیکا» را جلوی دوربین میبرد. داستان فیلم در قزاقستان اتفاق میافتد و داستان زندگی زنان سختکوش در این مکان و موانع موجود در راه آنها به تصویر کشیده میشود. همچنین فیلم «باشکوهترین بازی» هم درامی زنمحور است که با نگاهی به ژانر ترس و دلهره به کارگردانی میلوش دجوکلیک اهل کشور چک ساخته میشود. دجوکلیک میگوید: «سینمای آمریکا قصد دارد تماشاگران سینما را به این موضوع عادت دهد که روی پرده سینما فقط به تماشای قهرمان بازیهای قهرمانان اکشن و قوی هیکل و ابرقهرمان بنشینند. فیلمهایی که ما میسازیم، نشان میدهد که غیر از این کاراکترها، شخصیتهای واقعی دیگری هم وجود دارد که داستانهای جذاب زیادی برای تعریف کردن دارند و میتوان به تماشای آنها هم نشست.»
توجه به فیلمساز تازهوارد
رومن واسیانوف که قبل از این مدیر فیلمبرداری بوده، با «سفر کارمند» به جمع فیلمسازان صنعت سینمای روسیه میپیوندد. البته آنچه توجه منتقدان و رسانههای گروهی را به سمت او جلب کرده، فعالیت او در رشته فیلمبرداری نیست. حضور اولگ نگین، فیلمنامهنویس سرشناس که فیلمنامه سفر کارمند را مینویسد، چیزی است که باعث جلب توجه عمومی به فیلم شده است. نگین قبل از این در نگارش فیلمنامه «بیعشق» و «لوایتان» دو اثر معروف و پرسروصدای آندری زویاگینستف معروفترین فیلمساز دو دهه اخیر سینمای روسیه با این هنرمند مولف همکاری داشته و اهل نظر عقیده دارد همکاریاش با واسیانوف، باعث خلق اثری بدیع در صنعت سینمای روسیه خواهد شد. این در حالی است که واسیلیف تلاش دارد نظر مثبت زویاگینستف را برای کارگردانی اثری تازه در شرکت فیلمسازی خود جلب کند.
همکاری تلویزیونی
تولید سریالهای تلویزیونی هم جزو برنامههای آینده واسیلیف است. طی ماههای آینده حداقل پنج مجموعه تلویزیونی در شرکت فیلمسازی او جلوی دوربین میرود که دو تای آنها تولید مشترک با هنرمندان اروپای شرقی و غربی است.به گفته او«ما با هنرمندانی از اروپای شرقی همکاری میکنیم که در سطح بینالمللی شناخته شده هستند و از استعداد زیادی برخوردارند. فرصتهای تازهکاری که به وجود آمده، کمک میکند تا تماشاگران بومی و بینالمللی را با فیلمها و داستانهایی آشنا کنیم که ارزش تعریف شدن دارند و افقهای جدیدی پیش روی عموم تماشاگران قرار میدهند. باور دارم که پرده سینما انحصار تولیدات هالیوودی نیست و مردم حق دارند نوع دیگری از سینما و فیلم را تجربه کنند.»
پل دوستی و همکاری اروپایی
واسیلیف تولیدات جدید شرکت تازهتاسیس خود به نام لیزی ساندی راازجمله محصولاتی میداند که برای هر دوگروه مخاطبان روسی و بینالمللی تهیه میشود و قرار است ضمن تعریف داستانهایی که برای عموم تماشاگران در قارههای مختلف دنیا آشناست، آنها را به داخل سالنهای تاریک سینما بکشاند.به همین دلیل این تهیهکننده ساخت هردونوع فیلمهای زنده و انیمیشن را در دستور کار قرار داده است. محصولات انیمیشنی طرفداران بسیار زیادی در داخل روسیه و بقیه کشورهای اروپای شرقی دارند. در عین حال، جدول گیشه نمایش سینماهای اروپای غربی هم حکایت ازتوجه زیاد تماشاگران کشورهای این منطقه به تولیدات کارتونی میکند. واسیلیف فعالیتهای خود را در این جهت ارزیابی میکندکه علاقهمند به ایجاد پلی فرهنگی بین اروپای شرقی وغربی است و امیدوار است بتواند فیلمهایی ارائه کند که مورد توجه وعلاقه هردو گروه تماشاگران سرزمینهای این دو منطقه متفاوت قاره اروپا باشد.