رئیس رسانه ملی در آیین تجلیل از عوامل درام دادگاهی پرطرفدار شبکه دو سیما:

«آقای قاضی» در راستای رویکرد عدالت‌گسترانه رسانه ملی | همراهی گسترده و معنی‌دار مخاطبان نشان توفیق این مجموعه نمایشی است

رئیس سازمان صداوسیما مجموعه نمایشی «آقای قاضی» را ازجمله تولیدات راهبردی رسانه ملی دانست و گفت: این مجموعه نمایشی ضمن ارائه تصویری عدالت‌گسترانه از تلاش نهاد قضائی کشور در ساحت جامعه، به‌دنبال آموزش و ارتقای آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نیز بود و امید است در ادامه همکاری سازنده صداوسیما با قوه قضائیه، شاهد خلق داستان‌های درخشان‌تری از «آقای قاضی» در فصل بعد آن باشیم.
رئیس سازمان صداوسیما مجموعه نمایشی «آقای قاضی» را ازجمله تولیدات راهبردی رسانه ملی دانست و گفت: این مجموعه نمایشی ضمن ارائه تصویری عدالت‌گسترانه از تلاش نهاد قضائی کشور در ساحت جامعه، به‌دنبال آموزش و ارتقای آگاهی‌های حقوقی مخاطبان نیز بود و امید است در ادامه همکاری سازنده صداوسیما با قوه قضائیه، شاهد خلق داستان‌های درخشان‌تری از «آقای قاضی» در فصل بعد آن باشیم.
کد خبر: ۱۴۸۶۷۱۲

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی در آیین تجلیل از عوامل مجموعه نمایشی «آقای قاضی»، از همکاران خوش‌فکر این مجموعه دیدنی و جذاب قدردانی کرد و گفت: موضوع «عدالت» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌به‌عنوان موضوعی جدی در مسیر ارتقای جامعه و پیشران آن به شمار می‌آید که جای کار بسیاری دارد. این مهم در دوره تحولی رسانه ملی نیز در کنار دو سرفصل «هویت‌محوری» و «شتاب‌دهی به پیشرفت» قرار گرفته و در دستورکار جدی ماست.

وی افزود: عدالت مبنای استمرار دولت‌ها و حاکمیت‌هاست. مجموعه نمایشی «آقای قاضی» نیز به‌خوبی مروج رویکرد عدالت‌گسترانه و مشی متعالی برآمده از گفتمان انقلاب در ساحت اجتماع بوده است. نگاه ویژه ما نیز مبتنی‌بر ترویج عدالت و ترسیم تصویری جامع از قوه قضائیه به‌عنوان ملجأ و پناهگاه مردم و محل تحقق عدالت در جامعه بوده که در اثر تجلی یافته است.

جبلی با بیان اینکه «آقای قاضی» با درک هنرمندانه و اقناع دو طرف دعوی و شاهدان این محکمه، تلاش کرد تا روند موشکافانه و متعهدانه تحقق عدالت را به‌معنای واقعی کلمه نمایش دهد، عنوان کرد: در این کار شاهد بودیم که در قسمت‌های مختلف، قاضی به‌نفع یک فرد صاحب‌حق، حتی علیه یک دستگاه اجرایی هم حکم صادر می‌کند. ذکاوت در تولید آنجا مشخص می‌شود که صحنه دعوای دو طرف را مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد و سپس این چالش را حل و عدالت را با پیشبرد سیر داستان تثبیت می‌کند.

وی ادامه داد: تولید این کار سخت، پیچیده و ارزشمند بود و مردم همراهی معناداری با آن داشتند. کسب شمارگان ۵۰۰ میلیون بازدید در فضای مجازی و آمار خیره‌کننده تماشاگران که رکورد ۱۰ ساله میزان مخاطب در آثار نمایشی شبکه دو را شکست و از پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه دو و حتی دیگر تولیدات نمایشی سیما در مدت اخیر شد، جلوه‌های بارزی از این جلب همراهی مخاطبان است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اینکه «آقای قاضی» در ژانر تولیدی سیتکام، بهره‌وری بالایی از حیث جلب‌نظر مخاطب، به‌رغم پرهزینه نبودن تولیدش داشت، عنوان کرد: از سعه صدر قوه قضائیه برای همراهی با این کار نیز قدردانی می‌کنم. در روند ساخت «آقای قاضی»، شاهد تعامل همدلانه قوه قضائیه با عوامل تولید بودیم. براین‌اساس، حلقه به‌هم‌پیوسته و هم‌افزایی در این اثر شکل گرفت و یک تیم فرهیخته کار را جلو بردند. از شبکه قدرشناس و گوهرشناس دو هم قدردانی می‌کنم که با پخش منظم و تبلیغ خوب این مجموعه، زنجیره تولید تا پخش را تکمیل کردند.

جبلی ابراز امیدواری کرد در ادامه همکاری سازنده صداوسیما با قوه قضائیه، شاهد خلق داستان‌های درخشان‌تری در فصل بعد مجموعه باشیم. او اضافه کرد: «آقای قاضی» در زمره تولیدات راهبردی سازمان صداوسیماست که ضمن نمایش عدالت، جنبه آموزشی پررنگی هم داشت و تلاش کرد پاسخگوی نیاز اطلاعاتی مخاطب باشد و فرهنگ‌سازی کند. «آقای قاضی» نشان داد که همواره این کار‌های پرستاره و گران نیستند که باعث جذب مخاطب می‌شوند، بلکه چنین تولیداتی که مبتنی بر مساله شناسی دقیق، پژوهش و همدلی تیمی سخت کوش وخلاق است نیز می‌توانند مفهوم ارتباط مخاطب با رسانه ملی را معنا ببخشند.

ضرورت روایت صحیح از خدمات دستگاه قضا

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی، معاون اول قوه قضائیه هم ضمن بیان نکاتی درباره علل اقبال و جذب مخاطب مجموعه نمایشی «آقای قاضی»، گفت: یک عامل دیده شدن این سریال، پاسخگویی به نیاز اصیلی به نام «عدالت» بود. هرکجا احساس نیازی وجود داشته باشد، جاذبه بیشتر است. مردم تشنه عدالت‌اند. این سریال نیز در پی به تصویر کشیدن رسیدگی‌های دادگاهی و قضاوت‌های عادلانه در یک فرم نمایشی جذاب بود.

وی به ضرورت روایتی صحیح از خدمات جامعه قضایی و سختی‌ها و پیچیدگی‌های رسیدگی به حجم انبوهی از دعاوی حقوقی اشاره کرد و گفت: اهتمام جدی برای به تصویر کشیدن خدمات و این حجم از فعالیت‌های قضایی جای قدردانی دارد و نیازمند آن هستیم که نه فقط از سوی خودمان، بلکه به نیابت از مردم به سمت صداوسیما بیاییم تا نمود عدالت‌ورزی را در نظام ببینند و افق روشن عدالت در برابر دیدگانشان گشوده شود. مردم باید طعم عدالتی که امروز در جامعه قضایی به وجود آمده است را بچشند.

«آقای قاضی» قصه‌گو و راوی خوبی است

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی، ضمن قدردانی از تلاش سازندگان پرتلاش و سختکوش این مجموعه نمایشی، گفت: هم‌افزایی دستگاه‌ها ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های این کار است که هم قوه قضائیه از نتایج آن راضی است، هم صداوسیما، هم مخاطب و هم عوامل تولید.

وی افزود: «آقای قاضی» قصه‌گو و راوی خوبی است که بازیگر معروف نداشت؛ اما باعث بیشتر دیده شدن بازیگرانش شد. این کار به‌مراتب از نمونه‌های خارجی خودش به‌لحاظ روایت و فرم جلوتر است و امید می‌رود کار با همین هم‌افزایی ادامه یابد و بتوانیم نفع و خیر بیشتری به مردم برسانیم.

«آقای قاضی» مماس با زمانه مخاطب

حامد بامروت‌نژاد، مدیر شبکه دو سیما نیز اظهار کرد: فرم تولید «آقای قاضی» می‌تواند به دیگر تولیدات تسری یابد. دو بال مماس بودنش با زمانه مخاطب و آموزش، موجب جذابیت این اثر شد و امید است این تجربه توسعه یابد و موجب جذب هرچه بیشتر مخاطبان رسانه ملی شود.

همچنین، مجید اکبرشاهی، رئیس مرکز سیمرغ، با بیان اینکه برحسب ارزیابی‌ها و گفتگو‌های مختلفی که داشتیم، مجموعه نمایشی «آقای قاضی» علاوه‌بر جذب مخاطب، در رسالت و هدف‌گذاری‌اش برای ارتقای دانش حقوقی مردم نیز موفق بوده است، گفت: ساخت «آقای قاضی» امری سهل‌وممتنع بود. ارائه روایتی جذاب از یک قصه در لوکیشن محدود، در عین آنکه ممکن است ساده به نظر برسد، کار آسانی نیست و مبین هنر سازندگان است که کار با چنین اقتضائاتی دیده می‌شود.

ضرورت سخن گفتن با مردم با زبان مردم

در ادامه، سیدمحمد صاحبکار، معاون راهبردی قوه قضائیه، با بیان اینکه بسیاری از مردم قوه قضائیه را با بگیر و ببند می‌شناسند، اظهار کرد: سعی کردیم در دوره تحولِ قوه قضائیه، محیطی برای ارتقای دانش حقوقی مردم فراهم کنیم که «آقای قاضی» ازجمله مصادیق آن است. نیاز داریم با مردم به زبان خودشان صحبت کنیم تا از بروز بسیاری مسائل که در کف جامعه رخ می‌دهد، جلوگیری کنیم.

وی از برگزاری دادگاه‌های علنی برخط به‌عنوان یکی از دستاورد‌های تحولی قوه قضائیه هم سخن گفت و اظهار کرد: براساس قانون اساسی، دادگاه‌های ما باید علنی باشند. طی یک سال گذشته، شمار دادگاه‌های علنی برخط افزایش یافته و مردم می‌توانند در دادگاه به‌طور برخط حضور یابند که می‌تواند مورداستفاده سازندگان این مجموعه هم قرار بگیرد تا بدانند در دادگاه‌ها چه اتفاقی می‌افتد. معتقدیم قوه قضائیه باید شفاف عمل کند تا خودش را هرچه بهتر با نیاز مردم تطبیق و آن‌ها را پاسخ دهد.

آزاد ابراهیم‌زادگان، رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه نیز با بیان اینکه خلق این اثر به‌رغم محدودیت‌ها، واجد صداقت و خلوصی خاص در بیان موضوع بود و با فرصتی که رسانه ملی فراهم کرد، توانست از همه محدودیت‌ها عبور کند و اثر خوبی هم در افکار عمومی‌بر جای بگذارد، عنوان کرد: ارزیابی اولیه ما از قسمت‌های اول، حاکی از اثرگذاری این مجموعه بود که همین اتفاق هم افتاد. هر دو نهاد باید کمک کنیم این جوانه زیبا رشد کند و در موضوعات و ابعاد مختلف تکثیر شود. با تمام امکاناتمان آماده همکاری برای بالندگی این جوانه‌ایم.

تولید اثری مبتنی‌بر نیاز مردم

سجاد مهرگان، کارگردان «آقای قاضی» نیز با اشاره به اینکه «آقای قاضی» مبتنی‌بر نیاز مردم ساخته شده که یک علت توفیقش نیز محسوب می‌شود، عنوان کرد: این در حالی است که حجم قابل‌توجهی از آثار هنری در کشورمان مبتنی‌بر مشکل مردم ساخته می‌شود و نه نیاز آن‌ها. پنج سال پیش که مشغول طراحی سریال بودیم، به این نتیجه رسیدیم که مردم بسیاری به موضوعات حقوقی و دادگاهی دچارند و حجم پرونده‌های بسیاری وجود داشت که بعضاً موضوعات ساده‌ای داشتند؛ اما علت تشکیلشان عدم آگاهی حقوقی افراد بوده است. ازاین رو، درام دادگاهی «آقای قاضی» را طراحی کردیم.

وی افزود: این مجموعه نمایشی، تولید پیچیده‌ای به‌لحاظ بصری ندارد؛ اما سختی قصه‌گویی و بازیگردانی‌اش، چندین برابر سخت‌تر از مجموعه‌های نمایشی دیگر بود. بنای ما بر این بود که از چهره شناخته‌شده‌ای استفاده نکنیم تا میزان باورپذیری شخصیت‌ها را بیشتر کنیم. برای هر فصل صد فیلمنامه نوشتیم و «آقای قاضی» ۱ و ۲، یک گروه شانزده‌نفره نویسنده داشت و از پشتوانه پژوهشی سنگینی برخوردار بود.

سیدحسام حسینی، تهیه‌کننده «آقای قاضی» هم عنوان کرد: «آقای قاضی» موفقیتی خلافِ عادت داشت. بسیاری مجموعه‌ها به‌علت جنس قصه، کشش داستانی یا سازندگان مشهورش، پرمخاطب می‌شوند. اعتماد سازمان صداوسیما هم خلاف عادت بود و این موفقیتِ مافوق تصور، حاصل یک حمایتِ مافوق تصور بوده است که باعث شد نتیجه کار درخشان شود.

وی افزود: «آقای قاضی» این امید را ایجاد می‌کند که این نوع از کار‌ها می‌توانند به‌شرط فراهم بودن اسباب و لوازم کار، توفیقاتی به دست بیاورند. علت مهم توفیق آنچه در «آقای قاضی» اتفاق افتاده، شکل گرفتن جمعی از آدم‌هاست که در نهاد و بستر باثبات حوزه هنری پرورش یافته‌اند. این جمع طی ۱۰ سال گذشته در حوزه رشد کرده‌اند که امین و صاحب نگاه درست‌اند و اگر به آن‌ها اطمینان کنیم، نتایج مثبتی رقم خواهد خورد. نکته دیگر، حمایت قوه قضائیه و جهت‌دهی‌ای است که در موضوعات و انتخاب پرونده‌ها داشتند. امید ما این است که پروژه «آقای قاضی» منجر به جریان پایداری از تولید آثاری مبتنی‌بر سند تحول شود و این مجموعه، از یک «اثر» خوب به یک «چرخه تولید» خوب در چنین موضوعاتی تبدیل شود.

سیدمحمد حسینی، سرپرست نویسندگان «آقای قاضی»، با تأکید بر اینکه در نظر گرفتن نفع مردم، یک اصل اساسی در رسانه است، اظهار کرد: اگر بخواهیم عنصری مانایی داشته باشد، مردم باید در آن دیده شوند، با آن هم‌ذات‌پنداری و حس کنند که مسئله مسئله آن‌هاست که مطرح می‌شود، اظهار کرد: جوانانی که این کار را ساختند، گنج و سرمایه‌ای برای سازمان صداوسیما هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. صداوسیما نیازمند نیروی انسانی متعهد، خوش‌انرژی، شاداب و بادانشی است که با جان و دل کار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها