
شوخی با تاریخ در خانه ارواح
با عبور از اکران نوروزی و افزودهشدن فیلمهای تازه به چرخه نمایش، تنوع ژانر و روایت در سینمای ایران اگرچه هنوز با استانداردهای حرفهای فاصله دارد، اما بااینحال برای علاقهمندان سینما، گزینههای بیشتری نسبت به ماههای گذشته روی پرده دیده میشود. یکی از فیلمهایی که اکران خود را آغاز کرده، «خانه ارواح» به کارگردانی کیارش اسدیزاده است؛ فیلمی محصول سال ۱۳۹۹ که پس از چند سال توقف، بالاخره امسال مجوز اکران گرفته است. در نگاه نخست، این فیلم نیز همانند بسیاری از کمدیهای معمول این سالها به نظر میرسد، اما با ورود به فضای روایی آن، تلاش کارگردان برای مرزبندی با آثار همردیفش قابل تشخیص است. خانه ارواح با آنکه بسیاری از مؤلفههای رایج در کمدیهای این روزهای سینمای ایران را دارد، درعینحال سعی کرده با افزودن عناصر فانتزی، ارجاع به تاریخ، و ساختار داستانی منسجم، مسیری متفاوت را در پیش بگیرد.