درباره سریال شبکه یک و پیوندهای احتمالی‌اش با یک رمان

روایت اربعین طوبی درتلویزیون

سدره؛ روایت دعوت‌های خاص

انس و الفت باسید‌الشهدا(ع) دررگ وخون همه مامسلمانان جاری است.گرچه عشق به امام حسین(ع) را در وجود مردمی با ادیان دیگر هم می‌توان یافت. انسان‌هایی که به قدرت این عشق پی برده‌اند و حاجت‌هایشان را به ایشان و برادر بزرگوارشان گره زده‌اند.
کد خبر: ۱۴۶۸۳۴۴
نویسنده زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
 
بااین حال صحبت‌کردن درباره ارادت به سیدالشهدا(ع) آن هم مقابل دوربین یک برنامه زنده تلویزیونی کار چندان راحتی نیست، اما در برنامه «سدره» شبکه تهران این اتفاق افتاده و عاشقان حسینی با حضور در محضر امام سوم شیعیان و قدم گذاشتن در خاک کربلا و بعد ازمشرف‌شدن به زیارت سید‌الشهدا(ع) مقابل دوربین این برنامه می‌نشینند و از ارادت‌شان به آقا می‌گویند. مهمانانی که قصه‌های شنیدنی از امام حسین(ع) دارند. سدره به تهیه‌کنندگی و با اجرای مهیار عبداللهی از ابتدای محرم روی آنتن شبکه تهران رفته و قرار است تا پایان صفر هم پخش شود. یکی از نکات مهم برنامه حضور مهمانان در کربلا و تصویری از گنبد و بارگاه امام حسین(ع) است که در پشت مهمان‌ها قرار دارد و بیننده می‌تواند هر لحظه از هر کجا که مخاطب برنامه است، با دیدن این تصاویر به آقایمان حسین(ع) سلام کند. در این برنامه مهمانان و چهره‌های شناخته‌شده و سرشناسی حضور پیدا کرده‌اند و حرف‌هایی زده‌اند که در فضای مجازی بازنشرشده است.
   
حال‌و‌هوای کربلایی شبکه تهران
امسال،سال دومی است که برنامه سدره روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای که درماه محرم وصفر سال گذشته روی آنتن بودو توانست مورد توجه مخاطبان بسیاری قراربگیردکه امکان سفربه عتبات عالیات رانداشتند.مهیارعبداللهی درگفت‌و‌گو باجام‌جم در‌خصوص ویژگی‌های فصل جدید این برنامه توضیح می‌دهد:برنامه ماصرفا درماه محرم پخش می‌شود.مادرماه رمضان هم به مدت۳۰ شب برنامه سحرگاهی و۳۰ شب ویژه‌برنامه افطارازکربلای معلی داشتیم؛ ضمن این‌که درطول سال هم درشب‌های جمعه حال‌و‌هوای شبکه تهران با سدره حال‌و‌هوای کربلایی است. درباره تغییرات، ویژگی‌ها و آیتم‌ها در سری جدید این برنامه هم باید عرض کنم که ما سعی کردیم سدره را بین مردم ببریم، یعنی ما در این سری گزارش‌های مردمی را از موکب‌های مختلف در سدره شاهدهستیم.همچنین از مردمی که در ایام محرم برای زیارت به کربلا آمده‌اند و ازکاروانی که سدره راه‌اندازی کرده هم گزارش داریم.همچنین کسانی که درماه مبارک رمضان در برنامه برنده شده بودند وحال به زیارت مشرف شدند.ما درماه رمضان هرشب دربرنامه یک برنده داشتیم که بسیاری از آنها اهل تهران نبودند وازشهرستان‌های بسیاری دوری بودند که درقالب یک کاروان آمدند و زائر اباعبدا...حسین(ع) شدند که گزارش‌هایی از این افراد در برنامه داریم.وی ادامه می‌دهد: سعی می‌کنیم برای عزیزانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند هم اطلاع‌رسانی اربعینی داشته باشیم. گزارش‌هایی را هم در طول ۲۰روز اول ماه صفر در برنامه خواهیم داشت.  
   
تبیین همراه با هنر عاشورایی
هرشب یک مهمان هنرمند داریم وهمچنین درکنار مهمان برنامه، کارشناسی حضورداردکه به بحث‌های تبیینی قیام عاشورا می‌پردازد و هنرمند نقاشی هم داریم که پرتره‌هایی راازشهدا وخاصه ازشهدای حرم دارندکه برنامه رابه آن شهیدبزرگوار تقدیم می‌کنیم. عبداللهی همچنین می‌افزاید: فکر می‌کنم امسال حال‌و‌هوای سدره با حال‌و‌هوای همه برنامه‌های گذشته این مجموعه خیلی متفاوت تر است.
   
ارمغانی از عطر و بوی کربلا به بیننده‌ها
در این برنامه مجری، مهمانان و مخاطبان می‌توانند هر‌شب از راه دور سلامی به سید‌الشهدا(ع) کنند. عبداللهی درباره حال‌و‌هوای اجرای این برنامه و این‌که چطور می‌تواند تمرکزش را روی اجرا بگذاردوبا دیدن گنبد و بارگاه امام حسین(ع) و قصه‌های مهمان‌های برنامه درگیر احساسات نشود هم می‌گوید: حال‌و‌هوایی که درکربلاحکمفرماست، بسیار خاص است.خاصه در استودیوی سدره که با فاصله بسیار کمی ازحرم نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) قراردارد، حال‌و‌هوای ویژه‌تری هم برقراراست.به هر شکل وظیفه ما انعکاس هرچه بهتر حال‌و‌هوای کربلای معلی است و در این برنامه می‌خواهیم عطر و بوی کربلا را برای همه خانواده‌ها و بیننده‌هایی که با شبکه تهران همراه هستند،به ارمغان بیاوریم.براین اساس باهمه سختی که هست،سعی می‌کنیم تمرکزمان را روی برنامه بگذاریم. گرچه گاهی این تمرکز ازبین می‌رود وآسمان چشم ابری وبارانی می‌شود،البته برای مجری ومهمان خیلی سخت‌تراست،چون بچه‌هایی که آن سوی دوربین هستندوعاشقانه برای خدمت فرهنگی به آستان نورانی حضرت سیدالشهدا به این برنامه آمده‌اند، در طول برنامه آسمان چشم‌شان ابری وبارانی می‌شودوحال‌و‌هوای دل‌شان همانندحال‌و‌هوای دل زائران و دلداده‌های امام حسین(ع) است.چه آنهایی که ازطریق برنامه زائرندوچه افرادی که به کربلاآمده‌اند. به هر شکل حال‌و‌هوای کربلای معلی حال‌و‌هوای بهشت است. خاصه در محرم و صفر که قطعا همه این مسائل مضاعف هم می‌شود. 
 
نوای تازه مداحی
در سدره مداحی‌ها و مرثیه‌های زیبا، دلنشین و خاطره‌انگیزی پخش می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که چقدر در انتخاب آنها سعی می‌کند نگاهی به مداحی‌های گذشته و خاطره‌ساز مردم بیندازد و این‌که سراغ مداحی‌های اقوام مختلف می‌رود هم بیان می‌کند: برای مداحی‌ها و مرثیه‌هایی که در برنامه پخش می‌شود، بچه‌ها در طول سال در حال استخراج این مداحی‌ها هستند. چه مداحی‌های جدید و چه از لحاظ دسترسی به آرشیوهای مختلف و مرثیه‌های قدیم که در برنامه استفاده می‌کنیم. به‌نوعی سعی‌مان در برنامه این است که ارتباطی بین همه اشعار و مداحی‌های قدیمی که حال دل‌شان حال بهتری بود با مرثیه‌ها و مداحی‌های جدید برقرار کنیم. همچنین تلاش می‌کنیم منعکس‌کننده شور و عشق و دلدادگی ذاکران اهل‌بیت باشیم. چه آنهایی که در بین ما نیستند و آسمانی شدند و چه آنهایی که در حال حاضر هستند. درباره اقوام هم بگویم که قطعا شاهد این هستید که ماسعی می‌کنیم مداحی‌هایی با گویش‌های مختلف را داشته باشیم و در ادامه بیشتر در خدمت اقوام مختلف باشیم.
   
هر برنامه تقدیم به یک شهید
در یکی از بخش‌های برنامه استاد منصور هر شب یک شهید را مقابل دوربین تصویر‌سازی می‌کند. این تهیه‌کننده درباره این‌که آیا صرفا سراغ شهدای مدافع حرم رفته‌اند و معیار انتخاب شهدا چیست، توضیح می‌دهد: ما درهر برنامه سراغ یکی از شهدای مدافع‌حرم می‌رویم و برنامه را به آن شهید تقدیم می‌کنیم. چون در کربلای‌معلی هستیم.جایی که ۷۲یارامام‌حسین(ع) مدافع‌حرم اهل‌بیت بودند. قطعا در ادامه برنامه سراغ شهدای هسته‌ای، شهدای منا، شهدای امربه‌معروف، دفاع‌مقدس و شهدای‌امنیت هم خواهیم رفت که هرکدام از این شهدا داستانی دارند و عاشقی و دلدادگی خاصی در پیشگاه حضرت سید‌الشهدا داشته‌اند. یکی‌دیگر از بخش‌های دیدنی برنامه به مهمان برنامه اختصاص دارد. مهمانانی که به زیارت مشرف می‌شوند. عبدالهی درباره انتخاب مهمان‌ها و وجه اشتراک آنها برای حضور در سدره می‌گوید: تیم برنامه‌ساز و اتاق فکر سدره ازماه‌ها قبل برای انتخاب مهمان‌ها فعال بودند، افرادی مشخص و به برنامه دعوت شدند. گرچه همه ما یعنی تیم تهیه و تولید به این نتیجه رسیدیم که ما در این دعوت‌ها واقعا هیچ کاره‌ایم. این دعوت‌ها خاص خود حضرت‌سید‌الشهدا(ع) است و ما فقط وسیله هستیم. ما با بسیاری ازافراد درلیست دعوت، تماس گرفتیم برخی به‌دلیلی نتوانستند ما را در کربلا همراهی کنند و خیلی ازکسانی هم که آمدند، عزیزانی بودند که در لیست اولیه و ثانویه ما نبودند. اما در این لیست قرار گرفتند که قطعا دعوتنامه خاص سید‌الشهدا و برای حال دل آن افرادانجام شده. خیلی از آنها باورشان نمی‌شود و نمی‌دانند چطور مهمان این برنامه شدند و قطعا دست دیگری امضا‌کننده دعوت این عزیزان بوده است.وی درباره پویش برنامه و قرعه‌کشی که قرار است کمک‌هزینه سفر افرادی باشد که به کربلا مشرف می‌شوند، می‌گوید: عزیزانی که برای ما پیام ارسال می‌کنند و درخواست حضور در قرعه‌کشی برنامه را دارند، (قرعه‌کشی که در ماه رمضان داشتیم) و اعلام کردیم کسانی که تا به حال مشرف نشده‌اند یا دوباره می‌خواهند زائر کربلا باشند اعدادی رابه برنامه پیامک کنند که پیامک‌های بسیاری به برنامه ارسال شد.ازحضور این عزیزان تصاویری گرفتیم که در ماه‌رمضان برنده شدند و درماه‌محرم زائر هستند.قرعه‌کشی که الان انجام می‌دهیم و افرادی که برنده می‌شوند بعد از ماه‌محرم و صفر به کربلا خواهند آمد و دوربین ما هم آنها را همراهی خواهد کرد. 

کربلا؛ حال‌و‌هوای سدره‌المنتهی
برنامه سدره تاپایان ماه‌صفر ادامه پیدامی‌کند وما هرشب حدود۹۰دقیقه در خدمت مخاطبان شبکه تهران هستیم و در این مدت آیتم‌های بسیاری به برنامه اضافه خواهد شد و هر چقدر به موسم اربعین نزدیک می‌شویم، هم اطلاع‌رسانی ما بیشتر می‌شود و هم گزارش‌هایی که در طول مسیر راهپیمایی خواهیم داشت.حال‌و‌هوای موکب‌ها وفعالیت‌هایی که دارندراهم گزارش می‌دهیم.اما این‌که اصولا نام سدره برچه اساسی انتخاب شده،سدره نام درخت خاصی دربالای آسمان هفتم ومنتهی اعمال مردم است که به آن سدره‌المنتهی می‌گویند. ازطرفی حال‌و‌هوای کربلا حال‌و‌هوای سدره‌المنتهی است.وقتی به حرم‌می‌رسیم،سلام‌به سدره‌المنتهی می‌دهیم، حال‌و‌هوای‌مان بهشتی می‌شود.ضمن این‌که استودیوی برنامه استودیویی است که به نام سدره نام‌گذاری شده است.این استودیورادر ابتدای خیابان سدره داریم و در نزدیک‌ترین محل به حرم منور و مطهر سید‌الشهداست. از این‌رو این عنوان را برای برنامه انتخاب کردیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها