آخرین قاب اقتصادی دولت سیزدهم

رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و وزرای نفت و نیرو به‌عنوان چهار عضو اقتصادی کابینه دولت سیزدهم روز گذشته در آخرین جلسه هیات دولت، گزارشی از آخرین وضعیت کشور و عملکرد حوزه‌های کاری خود را تشریح کردند؛ این در حالی است که روز یکشنبه هفته جاری نیز هفت عضو اقتصادی دولت گزارش خود را ارائه کرده بودند.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۶۵
 
دولت سیزدهم در حالی آخرین روزهای کاری خود را سپری می‌کند که روز گذشته آخرین جلسه هیات وزیران به ریاست سرپرست ریاست‌جمهوری برگزار شد؛ با این حال عملکرد اقتصادی دولت در سه سال گذشته نشان می‌دهد نسبت به آنچه در شهریورماه ۱۴۰۰ تحویل گرفته بود، وضعیت بهتری را تحویل می‌دهد.شاخص‌های اقتصادی در سه سال گذشته بهبود یافتند و به‌نوعی اقتصاد از شرایط رکودی دهه ۹۰ خارج شده است؛ در واقع ریل‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این مدت باعث هموار شدن راه رشد و توسعه برای دولت چهاردهم شده و شرایط امروز نسبت به شهریورماه ۱۴۰۰ تغییر محسوسی کرده است.هرچند اقتصاد ایران هنوز از عارضه‌هایی مانند تورم و ناترازی انرژی به‌خصوص در بخش بنزین و برق رنج می‌برد و با شرایط مطلوب فاصله دارد، اما عملکرد دولت سیزدهم در سه سال گذشته نه‌تنها باعث کنترل این وضعیت شد، بلکه در بخش‌هایی شاهد بهبود بودیم؛ به‌ نحوی که اقتصاد ایران در این مدت به‌طور میانگین رشد ۵درصدی را ثبت کرده است.
 
صیانت از منابع ارزی
محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم گفت: بانک مرکزی علاوه بر حفظ منابع ارزی، به مدیریت نرخ ارز پرداخت و گفت که در دولت سیزدهم نه‌تنها منابع طلا افزایش پیدا کرد، بلکه ذخایر ارزهای آزاد نیز افزایش یافت.
وی برقراری روابط خوب در دولت سیزدهم را دلیل آزاد شدن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۶۸ میلیارد دلار ارز برای نیازهای کشور تامین شد که ۴۹میلیارددلار به تولیدو واردات مواداولیه و۱۰میلیارد دلار به کالاهای سرمایه‌ای اختصاص داده شد.رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از سال ۱۳۹۷ و با تحمیل تحریم‌های جدید، اقتصاد ایران دچار عارضه زنجیره تورمی شامل افزایش نرخ ارز، حجم پول و نقدینگی شد و دریک چرخه تورمی قرار گرفت؛ این امر موجب تورم در سطح متغیرهای پولی و افزایش تورم تولیدکننده به بالای ۶۰ درصد و تورم مصرف‌کننده به کانال ۴۰ درصد شده بود.
 
کاهش ۱۰درصدی تورم در دولت سیزدهم
فرزین از کاهش ۱۰درصدی نرخ رشد تورم در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه با ۱۲ درصد کاهش به ۳۲.۴درصد رسیده است؛ همچنین با اجرای سیاست‌های پولی، نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸درصد اکنون به حدود ۲۴.۳درصد کاهش یافته است.
  
برقراری نظم پولی در اقتصاد
وی تاکید کرد: وقتی پایه پولی حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، نشان می‌دهد که نظم پولی در اقتصاد کشور برقرار شده و نشانگر آن است که سیاست‌های دولت موفق بوده و انتظارات تورمی کنترل شده است.رئیس بانک مرکزی با بیان این‌که تورم تولیدکننده اکنون در کانال ۲۰ درصد قرار دارد، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ تورم تولیدکننده ۸۲ درصد بوده که خوشبختانه در تیرماه امسال به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است.
  
رشد اقتصاد ایران بالاتر از کشورهای منطقه
فرزین با اشاره به تداوم شرایط تحریمی ایران می‌گوید: رشد اقتصاد ایران در منطقه بالاترین نرخ است؛ متوسط ۱۰ساله نرخ رشد اقتصاد ایران ۰.۵درصد بوده که در دولت سیزدهم به ۴.۵درصد و رشد بدون نفت نیز از ۱.۲به ۴ درصد رسیده است. بر اساس آمار جهانی و داخلی، ایران بالاترین نرخ رشد را در بین کشورهای منطقه داشته، در حالی که نرخ رشد عربستان در همین مقطع منفی بوده است. نرخ رشد بخش صنعت نیز در دوره سه‌ساله دولت سیزدهم به ۶.۵درصد رسید.
 
کاهش شکاف طبقاتی
وی ادامه داد: به‌طور تاریخی، ایران ضریب جینی حدود ۴۰ درصد دارد که در برخی سال‌ها هم به‌دلیل برخی سیاست‌ها به ۳۷ درصد یا ۳۹ درصد هم کاهش پیدا کرده است. البته این شاخص در سال گذشته به ۳۶درصد کاهش یافت که دلیل اصلی آن اجرای چند سیاست بود؛ یکی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و افزایش یارانه و سیاست دیگر طرح کالابرگ بود.
 
رشد ۶۳درصدی تولید نفت 
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این جلسه گفت: در زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی و ۲۰ میلیون بشکه نفت خام در نفتکش‌ها روی آب داشتیم و برای نگهداشت این کشتی‌ها سالانه ۴۶۵ میلیون دلار هزینه می‌پرداختیم.وی با اشاره به این‌که در دولت شهید رئیسی ۶۳درصد به تولید نفت و ۶درصد به تولید گاز کشور اضافه شده، افزود: تولید نفت در سال ۱۳۹۹ روزانه ۲.۲میلیون بشکه بود که امروز به ۳.۶میلیون بشکه در روز رسیده و هر۱۰۰هزار بشکه افزایش نفت در روز سالانه بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار عایدی برای کشور دارد. وزیر نفت گفت: طی سه سال اخیر ۱۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت در کشور جمع‌آوری شده و این رقم تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید. وی گفت: وصول درآمدهای صادرات نفت و گاز در سال۱۴۰۲ به ۲۸.۱دلاررسیده،درحالی ‌که این رقم در سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ تنها ۷.۵میلیارد دلار بوده است. با وجود تحریم توانستیم ظرفیت پالایشی کشور را از دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به دو میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه برسانیم که به معنای جلوگیری از خام‌فروشی بوده و نفت به فرآورده تبدیل شده است. وزیر نفت بیان کرد: تولید روزانه بنزین کشور قبل از دولت سیزدهم ۹۶ میلیون لیتر بود و امروز به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده که رشد ۱۹درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که مصرف بنزین نیز از ۸۷ میلیون لیتر به ۱۲۳ میلیون لیتر رسیده و نزدیک به ۴۰درصد افزایش یافته است. در گازوئیل نیز رشد تولید ۹درصدی داشته‌ایم.
 
صادرات ۳۶ میلیارد دلاری نفت و میعانات گازی در سال ۱۴۰۲
وی بیان کرد: نزدیک به ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در دوره سه‌ساله این دولت تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. وزیر نفت گفت: صادرات نفت در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ برابر با ۲۶۹ میلیون بشکه در سال بود که سال گذشته به ۵۶۵ میلیون بشکه رسید و در چهار ماه نخست امسال به ۲۰۸ میلیون بشکه رسیده است. اوجی تصریح کرد: ارزش صادرات این حجم از نفت خام و میعانات گازی نیز از ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در چهار ماه اول امسال رسیده است.همچنین صادرات پتروشیمی نیز از سالانه ۲۴ میلیون تن به سالانه ۳۰ میلیون تن رسید.وی بیان کرد: رشد صنعت نفت و گاز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منفی ۱۴ و ۳۵ درصد بود، اما سال گذشته و بر اساس گزارش مرکز آمار به رشد مثبت ۲۰درصد رسیده‌ایم. وزیر نفت بیان کرد: در سه سال گذشته به حدود ۶۷۰۰ روستای محروم و سرد کشور، به ۵۰ شهر جدید و ۱۲۱ هزار واحد صنعتی گازرسانی شده و بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال گاز ایجاد کردیم.
 
از تنش آبی خارج شدیم
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: در دولت سیزدهم تا‌به‌امروز یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب طرح آبرسانی محقق شده که نسبت به هدف‌گذاری ۷۰۰ میلیون متر مکعبی چهارساله، ۲۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد که به اندازه یک دولت هشت‌ساله است.
وی افزود: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور از ۸۵ هزار مگاوات در ابتدای دولت سیزدهم، اکنون به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسیده که رشد ۸۰۰۰ مگاواتی را نشان می‌دهد؛ همچنین در مردادماه نیروگاه‌هایی نظیر سهند، رودشور و ری به بهره‌برداری می‌رسد، البته بیش از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت است که ۸۵۰۰ مگاوات آن حرارتی بوده و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. وزیر نیرو با اشاره به هدف‌گذاری آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در طرح جهاد آبرسانی ادامه داد: اجرای این طرح در ۶۰۳۴ روستا به پایان رسیده و بقیه نیز از متوسط پیشرفت ۷۵ درصدی برخوردارند.محرابیان خاطرنشان کرد: دردولت سیزدهم باتوجه به فقر منابع آبی استفاده ازمنابع آب‌های غیرمتعارف مثل آب دریاوپساب آب بهداشتی رامحقق کردیم. آبرسانی از محل آب دریا به شهرهای یزد و رفسنجان به‌طور کامل تمام شده و ماه‌های آینده کرمان و اردکان و سایر شهرها به این شبکه خواهند پیوست که به مفهوم خروج از تنش آبی است. وی تصویب طرح نقشه جامع آب کشور با حمایت رئیس‌جمهور شهید و طرح نوین دولت در مدیریت توأمان آب و برق را از جمله برنامه‌های اجراشده برشمرد و اظهار داشت: اکنون ۲۴۰ هزار چاه کشاورزی در سطح کشور مجهز به کنتورهای فهام هستند و شاهد شفافیت، اجرای قانون و عدالت در توزیع آب در این حوزه هستیم.وی اعلام کرد: در صنعت برق مجموع مشترکان از۳۷.۷میلیون مشترک در ابتدای دولت به ۴۰.۷میلیون مشترک رسید. همچنین بیش از سه میلیون اشتراک صنعتی، کشاورزی، عمومی، تجاری و خانگی به مشترکین افزوده شده است.

جذب ۷۶۴۹ نخبه در دولت
میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز گفت: تعداد کارکنان دولت از دو میلیون و ۲۴۵ هزار و ۶۲۴ نفر در ابتدای دولت سیزدهم با افزایش ۴۰ هزار نفری به دو میلیون و ۲۸۰ هزار نفر رسیده است. وی با بیان این‌که در دولت سیزدهم هر ۴۵ روز یک استخدام برگزار شده، ادامه داد: ۱۰ آزمون استخدامی برای وزارت آموزش‌وپرورش، یک آزمون برای جذب معلولان و دو آزمون استانی برگزار کردیم؛ همچنین از ۳۴۲ هزار و ۴۳۰ مجوز استخدام، ۲۳۸ هزار نفر در آموزش‌و‌پرورش (۷۰ درصد) و ۸۴۴۷ نفر به‌عنوان هیات علمی جذب شدند و ۷۶۴۹ نفر از نخبگان جذب داشتیم. لطیفی گفت: حق اولاد از ۹۶ هزار تومان در ابتدای دولت شهید رئیسی به ۸۶۰هزارتومان و حق عائله‌مندی از۳۷۰ به ۱.۴میلیون تومان افزایش یافته است. عیدی آخر کارمندان نیز به ۲.۵میلیون تومان رسیده که ۳۰۰هزارتومان برای هر فرزند و۷۰۰هزارتومان برای تأهل به آن اضافه شد.معاون رئیس‌جمهور اعلام کرد: رتبه‌بندی معلمان بعد از۹سال در دولت سیزدهم اجرایی شد و حقوق‌ آنها به‌طور میانگین ۲۶ درصد افزایش داشت. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها