کارشناسان نظر دادند:

نوآوری و جسارت در «بگو بخند»

برنامه «بگوبخند» از آثار تخصصی سیما در حوزه استعدادیابی است. این برنامه شناسایی و بروز و ظهور استعدادها در زمینه‌های مختلف طنزو کمدی را در دستور کار خود قرار داده و با حضور کارشناسان خبره این حوزه، هم فضایی مفرح و پرنشاط را فراهم می‌کند و هم به اعتلای این عرصه یاری می‌رساند.
برنامه «بگوبخند» از آثار تخصصی سیما در حوزه استعدادیابی است. این برنامه شناسایی و بروز و ظهور استعدادها در زمینه‌های مختلف طنزو کمدی را در دستور کار خود قرار داده و با حضور کارشناسان خبره این حوزه، هم فضایی مفرح و پرنشاط را فراهم می‌کند و هم به اعتلای این عرصه یاری می‌رساند.
کد خبر: ۱۴۱۶۳۷۵
برنامه «بگوبخند» به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی و اجرای عبدا... روا روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. داوران این برنامه بیژن بنفشه‌خواه ، نعیمه نظام‌دوست، هومن برق‌نورد و شهرام شکیبا هستند که گروه‌های شرکت‌کننده از تمامی کشور را در عرصه‌های مختلف طنز و کمدی در چهار مرحله رقابت به داوری می‌گذارند.
 

نوآور و جسور

سهیلا قوسی، کارشناس رسانه و منتقد سینما نظر خود را درباره «بگوبخند» این گونه بیان می‌کند: اول این نکته را بگویم که اغلب برنامه‌های استعدادیابی که این سال‌ها در شبکه‌های مختلف سیما پخش شده، به لحاظ چیدمان صحنه و نحوه قرارگیری داوران شبیه به هم هستند. یعنی بخش داوری در این برنامه‌ها همه از یک فرم کلیشه‌شده پیروی می‌کنند. «بگوبخند» هم از این نظر دچار کلیشه است. ای کاش برنامه‌ای ساخته شود تا این قالب تکراری را بشکند و طرح نویی ایجاد کند.
اما از این که بگذریم، نوآوری برنامه «بگوبخند» این است که بحث طنز و کمدی را گسترش داده است. به طور مثال، در برنامه «عصر جدید» استعدادیابی در همه زمینه‌های ورزشی و نمایشی و موسیقی و خوانندگی و... انجام می‌شد، اما آنچه باعث خاص‌شدن برنامه «بگوبخند» شده است، تمرکز و تخصص آن به موضوع طنز و طنازی است. تنوع در بخش‌های مختلف برنامه و این که هم شعر طنز، هم نمایش صحنه‌ای، هم استندآپ کمدی و ... هر آنچه در دایره طنز و کمدی می‌گنجد را در بر می‌گیرد و در تیم داوری هم یک شاعر طنز کنار سه بازیگر کمدی قرار گرفته است، ویترین پربار و متنوعی را فراهم کرده است.
در اولین قسمت از برنامه «بگوبخند» که عید نوروز امسال پخش شد، شاهد حضور جواد انصافی به عنوان یکی از هنرمندان شناخته‌شده در زمینه نمایش روحوضی و سیاه‌بازی، به عنوان مهمان ویژه بودیم. فکر می‌کنم این حضور، یک پیام ویژه داشت؛ قرار است با مسابقه‌ای مواجه باشیم که جنس جدیدی از طنز را که ایرانیزه و بومی شده است  در بر می‌گیرد. همچنین ویژگی دیگری که در این برنامه برای من برجستگی دارد، حضور آدم‌های مختلف برخاسته از فضاهای مختلف است، مثلا در برخی قسمت‌ها حتی خانم‌هایی با حجاب کامل طنز اجرا می‌کنند که این توجه به همه طیف آدم و گوناگونی افراد، نوعی جسارت است و جای تقدیر دارد.»
   

سربلند و بامزه

مصطفی قاسمیان، روزنامه‌نگار و کارشناس رسانه هم درباره «بگوبخند» می‌گوید: مسابقه استعدادیابی طنز و کمدی که از خردادماه در شکل و شمایل جدید به آنتن رسید گرچه داعیه جانشینی «خندوانه» را نداشت، اما در حد و اندازه‌های «خنداننده‌شو» نشان داد.
«بگوبخند» که حوزه‌های استندآپ، شعر و نمایش طنز را پوشش می‌دهد، فرمی شبیه به هر برنامه استعدادیابی دیگر دارد؛ با میزبانی عبدا... روا مجری موفق «ویدئوچک» و داوری چهار چهره شناخته‌شده عرصه طنز. از گفت‌وگوهای پشت صحنه گرفته تا روند اعلام نتایج هر قسمت، جزئیات ساختاری «بگوبخند» استاندارد است و ضرباهنگ مناسبی هم دارد. این برنامه اگرچه در مراحل نخست، اجراهای ضعیف فراوانی داشت، اما به تدریج با الک‌شدن آنها، استعدادهای طناز و خوبی سربرآوردند که می‌توانند در آینده بیشتر دیده شوند؛ استعدادهایی که همین حالا، اجراهای خنده‌داری روی صحنه «بگوبخند» دارند. برنامه البته بی‌نقص نیست، اما در قحطی محتوای بامزه در سیما و غیبت خندوانه بسیار مفید است.
شهاب عباسی، کارگردان «بگوبخند» از چهره‌های شناخته‌شده طنز تلویزیونی است و در خیلی از این برنامه‌ها دیده شده است. او که کارگردانی آثاری چون «خنده‌بازار»، «افسانه هزار پایان»، «شکرآباد» و... را هم انجام داده است، درباره روند استعدادیابی در «بگوبخند» به جام‌جم می گوید: ما گل‌مان را زدیم. چون یک کار با آبرو و تمیز ارائه دادیم و شبکه و داورها هم از حضور چهره‌های مستعد در برنامه راضی بودند. ضمن این‌که اگر شرایط کار به گونه‌ای باشد که من بتوانم باز هم مجموعه‌های نمایشی کمدی بسازم، حتما از حضور این چهره‌ها در آثارم استفاده خواهم کرد. جالب است بدانید من چهره‌ها و استعدادهایی در این برنامه دیدم که شاید به دلایلی هر کدام نتوانستند به بخش فینال برسند و داورها آنها را رد کردند، اما من کارشان را دوست داشتم و قطعا در کارهایی که بسازم از حضور آنها استفاده خواهم کرد. به هر حال این برنامه متعلق به آنهاست و کسانی که استعداد این کار را دارند، می‌توانند در این برنامه خودشان را محک بزنند. این برنامه می‌تواند فرصت خوبی برای افرادی باشد که شرایط برایشان مهیا نبوده یا این‌که سال‌هاست فعالیت می‌کنند، اما هنوز دیده نشده‌اند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

نیازمندی ها