میانه شما به‌ویژه اگر گیاه‌خوار هستید، با پنیر پیتزای گیاهی چطور است؟ گیاه‌خواران و علاقه‌مندان به پنیرهای گیاهی، معمولا شکایت دارند که این پنیر به‌خوبی در اثر حرارت ذوب نمی‌شود و طعم ساندویچ آنها را خراب می‌کند. کش نمی‌آید، طلایی نمی‌شود و پیتزای گیاهی را از ابهت می‌اندازد! مهم‌تر از همه، طعم خاص و خوشمزه پنیر را ندارد اما گویا یک شرکت انگلیسی، دست به رفع همه این ایرادها زده است تا پنیر گیاهی هم دلنشین باشد. این پنیر ویژگی دیگری هم دارد.
کد خبر: ۱۳۹۴۵۱۹
نویسنده مهتاب خسروشاهی - گروه دانش و سلامت

پنیر گیاهی جدیدی که قرار است به‌زودی به بازار عرضه شود، علاوه‌بر آن‌که عاری از تمام نواقص پنیرهای گیاهی قبلی است، در آزمایشگاه نیز ساخته شده و از حضور هیچ گاوی در تهیه آن کمک گرفته نشده است! استارت‌آپ Better Dairy در هانکی ویک شهر لندن، پایتخت انگلیس، دست به بازسازی پروتئین موجود در شیر زده است؛ عاملی که شیر را به پنیر تبدیل می‌کند. درواقع «کازئین»، پروتئین یا عاملی است که باعث کش آمدن و لطیف شدن پنیر می‌شود. بنابراین با وجود کازئین، ۹۰ درصد مسیر تولید پنیر سنتی، طی شده است. برای تهیه این نوع پروتئین پنیر یا همان کازئین، از نوعی مخمر استفاده می‌شود تا به اصطلاح کازئین دم بکشد! این فرآیند که تخمیر دقیق یا کامل نام دارد، کلید مقابله با ‌آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از صنایع لبنی است. از روش تخمیر دقیق برای تولید موادی مانند انسولین، طعم‌دهنده وانیل و مکمل‌ها در شیرخشک نیز استفاده می‌شود.

کازئین در خمره آزمایشگاهی متولد می‌شود

این استارت‌آپ، کد ژنتیکی مخمر را بازنویسی می‌کند تا به آن دستور تولید دهد. اضافه شدن قند و اکسیژن و قرار گرفتن این مواد اولیه داخل خمره‌ها، باعث تولید کازئین می‌شود. بنابراین از نظر ساختاری- مولکولی، با پروتئین واقعی شیر مشابه است اما با این تفاوت که نوع گیاهی آن بدون دخالت دام‌ها تولید شده است.
پرفک‌دی، یکی از شرکت‌های تولید لبنیات در ایالات متحده، در‌حال‌حاضر لبنیات اصطلاحا کشت‌شده یا تولید آزمایشگاهی خود را به فروش می‌رساند. این شرکت معتقد است در مقایسه با روند تولید لبنیات سنتی می‌تواند تا ۹۷درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و تا ۹۹درصد در مصرف آب شیرین صرفه‌جویی کرده و آنها را کاهش دهد. دلیل این ویژگی هم تولید آزمایشگاهی محصولات لبنی در این شرکت و نیاز نداشتن به چراگاه و دام عنوان شده است.

بین لذت و اخلاق نمی‌مانید

ناگار جاه، مدیر شرکت استارت‌آپی تولیدکننده این پنیر گیاهی جدید در لندن می‌گوید: «دیگر نیاز نیست بین لذت مصرف پنیر خوش‌طعم و رعایت اخلاق، یکی را انتخاب کنید. به این دلیل که این پنیر از هر دو نظر، درجه یک است.» او ادامه می‌دهد: «می‌خواهیم محصولاتی تولید کنیم که طعم لبنیات سنتی را داشته باشد، بدون این‌که هیچ حیوانی به‌عنوان بخشی از فرآیند تولید مورد استفاده قرار گیرد.»

قیمت تمام‌شده این پنیر تولیدی ارزان نخواهد بود. علاوه‌بر این‌که نیازمند تصویب مقرراتی است. بنابراین تا سال ۱۴۰۴/ ۲۰۲۵ منتظر این پنیر نباشید اما فاصله زیادی با آن نداریم!

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها