تدارک گسترده تلویزیون برای تابستان

رضا استادی: تابستان تا چند روز دیگر میهمان ما خواهد بود. تعطیلات تابستانی مراکز آموزشی فرا می رسد و باز ماییم و اوقات فراغتی که با هزاران سوال همراه است.
کد خبر: ۱۳۷۶۱۵

پر کردن اوقات فراغت مردم نه بر عهده یک سازمان بلکه وظیفه همه نهادهای مسوول در کشور است. صداوسیما با نگاهی دقیق به اهمیت و جایگاه رسانه بر آن است تا سهم خود در این موضوع را با تدارک برنامه های جذاب و دیدنی ادا کند.پخش بیش از 90فیلم سینمایی فقط از شبکه 2که نیمی از آنها برای اولین بار به نمایش درمی آید، طنز نمایشی ، مسابقات جذاب ، سریال های جدید ایرانی از جمله برنامه هایی است که دیدن تلویزیون در تابستان را دلچسب تر می کند.«تا 6سال آینده ، ماههای مذهبی رجب ، شعبان و رمضان هم در فصل تابستان قرار می گیرند و این مساله فرصت مناسبی را برای رسانه ملی فراهم می کند تا در برنامه های تابستانی خود، به جشن های مذهبی نیز توجه نشان دهد.»
این نکته ای بود که در نشست خبری معاون سیما و مدیران شبکه های سیما با خبرنگاران عنوان شد. در ابتدای این جلسه مرتضی میرباقری ، معاون سیما به این مساله اشاره کرد که تلویزیون تلاش می کند در تابستان امسال ، اوقات فراغت مخاطبان را با برنامه های خود پوشش دهد.
وی با اشاره به این مساله که در ایام تابستان از ساعت 9تا 19برنامه های ویژه ای برای مخاطب کودک و نوجوان تدارک دیده شده است ، گفت: از ساعت 19تا نیمه شب هم برنامه ها به مسیر عادی خود باز می گردد، اما رنگ و بوی تابستانی برنامه ها حفظ می شود.
میرباقری درباره تقسیم بندی برنامه ها نیز گفت: بخشی از این برنامه ها سریال های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی است. برخی دیگر برنامه های ویژه کودکان و خردسالان است.
یک بخش دیگر هم برنامه های ترکیبی و جنگ گونه است و قرار است این برنامه ها به گونه ای پخش شود که همدیگر را پوشش ندهند. در ادامه این جلسه مدیران شبکه های تلویزیونی که در این جلسه حاضر بودند به تشریح برنامه های هر شبکه پرداختند.

شبکه یک


در جلسه دیروز، مدیر شبکه یک سیما حضور نداشت و اخوان مدیر تامین برنامه این شبکه به نمایندگی از او برنامه های این شبکه را تشریح کرد. برنامه های صبح بخیر ایران ، سیمای خانواده و برنامه کودک در ایام تابستان متناسب با این فصل تغییر می کنند. برنامه های دخترانه ، سیب سفید شب و راه روشن هم از دیگر برنامه های این شبکه است. برنامه دیگری درباره تحولات وزنه برداری از سال 1999تاکنون ، برنامه طنزپردازان و ادامه سینما یک با فیلمهایی که حال و هوای عام تری دارند، بخش دیگری از برنامه های این مجموعه در سال جدید است. ضمن این که شبکه یک هر روز یک فیلم سینمایی از تولیدات قبلی خود را هم پخش می کند.

شبکه دو


مهدی فرجی ، مدیر شبکه دو نیز درباره برنامه های تابستان امسال گفت: در جشنواره فیلمهای سینمایی شبکه دو امسال 90فیلم سینمایی نمایش داده می شود که بیش از نیمی از این فیلمها برای اولین بار به نمایش درمی آید. برنامه دیگر ایام تابستان «5بعد از ظهر انتهای الوند» نام دارد که برنامه ای گفتگو محور و شاد است. دو مستند 13قسمتی با نام های آب و خانه عنکبوت هم برای این ایام تدارک دیده شده است. مسابقه مکعب زمان و طنز 10دقیقه ای روم به دیوار هم از دیگر برنامه های این ایام است. برنامه گفتگو محور توقف ممنوع ، برنامه نمای نزدیک درباره نقد و بررسی فیلمهای سینمایی در حال اکران و پخش مسابقات جام ملت های آسیا از دیگر برنامه ها در این ایام است.

شبکه سه


اصغر پورمحمدی ، مدیر شبکه 3سیما نیز از پخش فیلمهای درخواستی مخاطبان در این ایام خبر دارد. پخش طنز چارخونه ساخته سروش صحت ، مسابقه جام سه و مجله شبانه از دیگر برنامه های این شبکه در ایام تابستان برای مخاطبان است. از نیمه دوم تیر تا هفته اول مرداد هم به مدت 3هفته مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا پخش خواهد شد. پخش برنامه ای درباره فوتبال های تاریخی هم از دیگر برنامه های تابستانی شبکه 3است و در این ایام سایر برنامه ها هم رنگ و بوی تابستانی می گیرد.

شبکه پنج


مجید رجبی معمار، مدیر شبکه 5سیما نیز از تغییر این شبکه در برنامه های همیشگی خود در این ایام خبر داد. البته با توجه به این نکته که ماه رمضان امسال از 22شهریور آغاز می شود، این شبکه پخش برنامه های تابستانی خود را از یک هفته قبل آغاز کرده است. برنامه صبحگاهی این شبکه با نام صبح تهران قرار است در ایام تابستان تغییر محسوسی کند و نیمی از برنامه در پارک ها و محلات مختلف و نیمی دیگر هم به همان شکل استودیویی ساخته شود. برنامه «توپول ها» از دیگر برنامه های این شبکه در ایام تابستان است. برنامه رنگین کمان نیز قرار است با محتوای بیشتری پخش شود. برنامه نردبان ویژه نوجوانان و یک جنگ ترکیبی شبانگاهی به نام شب جالب از دیگر برنامه های این شبکه در ایام تابستان است. این شبکه آخرین فیلم سینمایی را در میان شبکه های سیما هم پخش می کند و ساعت پخش این فیلم یک بامداد است. دو سریال خارجی رابین هود به جای هشدار برای کبری 11و زندگی در مریخ هم از سریال های جدید این شبکه است. ضمن آن که پخش سریال های پول کثیف و شهر آفتاب تا ماه رمضان ادامه می یابد.

فیلمهای خارجی


در ادامه این جلسه علی اصغر غلامرضایی ، مدیر کل تامین برنامه های خارجی سیما گفت: سالانه 600تا 650فیلم خارجی برای پخش از شبکه های مختلف خریداری می شود.
وی این نوید را هم داد که امسال 50درصد فیلمهایی که از شبکه 2سیما به نمایش درمی آید جدید است و سهم شبکه های دیگر هم کلا 27تا 28فیلم جدید در ایام تابستان است . به این ترتیب سیما هر روز در کنار فیلمهای تکراری ، یک فیلم جدید پخش می کند.
در ادامه این جلسه میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره این مساله که در فصل تابستان تغییر چندانی در محتوای برنامه ها داده نشده و فرم برنامه ها یکسان است گفت : در تابستان بیشتر گرایش به این سمت نیست که حجم برنامه های نمایشی را بالا ببریم.
سریال هایی که الان پخش می شود از ویژگی لازم برخوردار است که هر کدام مخاطب خاص خود را داشته باشد. البته شبکه دو آمادگی پخش سریالی به نام سیاوش را هم دارد که در صورت لزوم این سریال داستانی در ایام تابستان پخش می شود، اما به دلیل مسابقات ورزشی جام ملت های آسیا که در همین ایام پخش می شود، ممکن است در صورت پخش برنامه های نمایشی بیشتر، تنوع بیش از حد برنامه های نمایشی تلویزیون را تکراری کند.
میرباقری در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان هویت بخشی به جوانان در برنامه های سیما و آشنایی با مفاخر، این مساله را مهم عنوان کرد و گفت: در این زمینه همه شبکه ها تلاش کرده اند برنامه های مناسبی تهیه کنند.
میرباقری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره این مساله که آیا توجه بیش از حد به مناسبت ها و ساخت سریال های مناسبتی سبب کم توجهی به تولیدات معمول شبکه ها نمی شود، گفت : جدول پخش یک سوم از ایام سال در تلویزیون با مناسبت ها بسته می شود و البته به دلیل توجه زیاد تلویزیون به این مناسبت ها گاه برکاتی هم رخ داده است. مثلا این نکته که ماه رمضان به شکل یک جشن برگزار شود از کارهایی بود که با تلاش صدا و سیما میسر شد. ما به مناسبت ها توجه داریم و از میزان این توجه هم کاسته نمی شود، اما اگر این پرسش از باب تذکر درباره پرداخت جدی تر به سریال های ب است ، این تذکر وارد است.

شبکه قرآن


دکتر ساری ، مدیر شبکه قرآن در ادامه جلسه با اشاره به این مساله که «انس با قرآن» موضوع محوری شبکه قرآن در فصل تابستان است ، گفت: برای این منظور مسابقات مختلفی طراحی شده و با همکاری نهادهای مختلف همچون: دارالقرآن های نیروهای مسلح ، کانون های بسیج و...علاقه مندان برای شرکت در این طرح پوشش داده می شوند. به گفته ساری قرار است تا با اجرای این طرح روان خوانی ، روخوانی و درک مفاهیم قرآن به مخاطبان آموزش داده شود. البته این همه برنامه نیست و این مخاطبان با شرکت در مسابقاتی که از محتوای همین برنامه ها تهیه شده ، در 2روز 19و 20مرداد ماه با دعوت عمومی از آنها در یک جشن باشکوه مورد تجلیل قرار می گیرند. 5ویژه برنامه درباره معرفی آثار استاد مطهری هم در این ایام طراحی شده که در قالب برنامه های مجزا و مسابقات گوناگون از شبکه های مختلف پخش می شود.

شبکه آموزش


بیابانی ، مدیر شبکه آموزش نیز به بحث مسائل آموزشی در این شبکه اشاره کرد و گفت: این شبکه در ایام تابستان برنامه هایی را در زمینه زبان انگلیسی ، آموزش رایانه و آموزش تعمیر خودرو برای مخاطبان خود پخش می کند. برنامه دیگر این شبکه هم آموزش مهارت های زندگی به مخاطبان خود است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها